Wat is relatiemarketing

Wat is relatiemarketing

Relatiemarketing is dé aangewezen marketingmethode als de factor “vertrouwen” in jouw beroep cruciaal is. Als het om vertrouwen gaat, dat is het niet genoeg als mensen een advertentie van je zien. Terwijl een warme aanbeveling van een goede vriend wel genoeg kan zijn.

Wat is relatiemarketing?

Relatiemarketing is een marketingstrategie waarbij het gaat om het opbouwen van duurzame relaties met loyale klanten. Zodat er een kring van loyale klanten ontstaat die anderen naar je gaan verwijzen.

Je gaat dus uitblinken als ondernemer doordat je uiterst persoonlijke relaties opbouwt met je klanten.

Wat zijn loyale klanten?

Als we het over loyale klanten hebben dan hebben we het ook over customer lifetime value of CLV. Dat is een maatstaf voor wie je meest loyale klanten zijn:

  • Hoe lang bestaat de klantrelatie al?
  • Hoeveel tijd zit er tussen de eerste aankoop en de recentste aankoop?
  • Hoelang is het geleden dat de klant voor het laatst iets bij je gekocht heeft?
  • Hoe vaak koopt deze klant bij je?
  • Hoeveel geld heeft de klant bij je besteed?

Voordelen van relatiemarketing

Een belangrijk voordeel van deze vorm van marketing voor dienstverleners is dat je er nauwelijks iets voor nodig hebt, behalve jezelf. Je hebt er geen moeilijke dure tools voor nodig, je hebt er alleen belangstelling voor je klanten voor nodig.


Voor wie is relatiemarketing geschikt?

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik met oprechte verbazing heb gekeken naar een webshop eigenaar die deze vorm van marketing met groot succes beoefent. Met inzet van gangbare tools als e-mailmarketing. Met groot succes bedoel ik nu een open rate van nieuwsbrieven van boven de 80% bij een grote mailinglijst. Uitzonderlijk knap!

Maar hoewel ik geweldig vindt, kan een webshop ook kiezen voor andere vormen van marketing.

Coaches en therapeuten

Maar er zijn ook beroepen waarin je nauwelijks een andere keuze hebt dan het leveren van echte aandacht en echte service. Ik denk dan aan coaches en therapeuten. Maar ook andere beroepen waarbij de klant je kiest omdat hij je vertrouwt.

Voorbeeld

Als je boodschappen gaat doen dan is het voldoende dat je weet waar de winkel van Albert Heijn, de Vomar of Deen is. Er is een mate van vertrouwen nodig, want je moet er redelijk vertrouwen in hebben dat de winkel hygiënisch en betaalbaar is. Maar daar maak waarschijnlijk geen uitgebreide studie van. Je denkt dat het wel goed zit.

Dat ligt anders als je een therapeut of een coach zoekt. Je gaat de kwaliteit van je leven aan die persoon toevertrouwen en dan is het niet genoeg dat je het adres op Google maps kunt vinden. Je moet meer weten over die persoon en eigenlijk weet je nooit genoeg.

In deze situaties is relatiemarketing dé oplossing. Want de vriend van je klant gaat jou aanbevelen. En omdat je klant z’n vriend vertrouwt, krijg jij direct een heleboel credits mee.

Maar dat doet die vriend niet vanzelf. En een echte warme aanbeveling is niet te koop. Je krijgt die aanbeveling omdat de vriend van je klant jou kent, aardig vindt en vooral vertrouwt.


Maar relatiemarketing is meer

Relatiemarketing is nog meer: goed zorgen voor je klant. Je moet zorgen dat je klant tevreden is. En als die vriend van je klant vraagt hoe het was, dan moet hij positieve feedback krijgen voor zijn doorverwijzing. Want anders verwijst hij niet meer naar jou.

Als je kiest voor relatiemarketing moet je heel goed je best doen! Dat moet voor andere vormen van marketing ook. Maar als je echt loyale klanten wilt, dan moet je een stapje verder gaan.

Relatiemarketing is een strategie. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld social media marketing. Dat lijkt een strategie, maar bijvoorbeeld Facebook is een tool en die tool kun je strategisch inzetten. Je kunt hier meer lezen over het verschil tussen een marketingstrategie en een marketingtool. Zorg dat je dat verschil helder hebt, want anders ben je heel druk bezig zonder te weten waar je precies naartoe gaat.

Bekijk het eens zo:

Een klant is pas echt een klant als hij de kans heeft gehad om je te verlaten en ervoor heeft gekozen dat niet te doen.

Hubspot


Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Relatiemarketing » Wat is relatiemarketing

Wat is relatiemarketing was last modified: by

De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.

Wat is relatiemarketing was last modified: by