Bijgewerkt op 24 oktober 2023
Wat is time warp en hoe werkt het
Time warp is een manier om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief niet middenin de nacht aankomt als je mailt naar een adres in een andere tijdzone.
Je kunt time warp gebruiken als je een van de volgende Mailchimp versies hebt: Mailchimp Premium, Mailchimp Standard en de legacy versie. Uitsluitend in Mailchimp Premium is time warp ook beschikbaar in Automation.
Als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt of als je Mailchimp Essentials gebruikt, dan heb je time warp nooit gezien en dan weet je waarschijnlijk ook niet wat het is. Maar het is leuk speelgoed als het relevant is, dus lees evengoed maar verder. Want als je ooit internationaal gaat werken dan wil je deze feature misschien gebruiken. Het altijd goed als je weet wat er allemaal is.
Internationaal audience
Deze feature is dus interessant als je een internationaal audience hebt. Nog sterker, als je mailt naar een international audience dan vind ik dat time warp een “must” is. Want de tijd waarop een nieuwsbrief in de mailbox aankomt is een belangrijke factor voor een goede open rate.
Deze feature kun je gebruiken bij gewone nieuwsbrieven: plain text nieuwsbrieven en gewone campagnes. En als je Mailchimp Premium gebruikt dan kun je time warp ook gebruiken in Customer Journeys.
Hoe werkt time warp
De wereld is verdeeld in tijdzones waardoor het allemaal een beetje ordelijk verloopt en het niet 12 uur ‘s middags is in het holst van de nacht. Deze indeling in tijdzones kan Mailchimp mooi gebruiken bij het verzenden van je nieuwsbrief.
- Hij begint bij de eerste tijdzone: UTC+14
- En doordat de aarde draait, wordt de volgende tijdzone bereikt. Dan verstuurt Mailchimp weer een badge.
- En zo verder tot hij je nieuwsbrief verzonden heeft voor iedere tijdzone.
Dit heeft als consequentie dat je een nieuwsbrief minstens 24 uur tevoren moet plannen. Als je dat niet doet dan vertelt Mailchimp je dat hij wel met timewarp kan verzenden, maar dat tijdreizen ‘m nog steeds niet lukt.
Die boodschap krijg je te zien als je om 12 uur ‘s middags timewarp wilt plannen de verzendtijd bijvoorbeeld op 5 uur ‘s middags zet. Dat gaat niet, want de eerste verzending is altijd in tijdzone UTC+14.

Om dit allemaal goed te laten verlopen moet je natuurlijk wel je eigen tijdzone correct instellen.
Hoe weet Mailchimp de tijdzone van je lezer?
Om te weten wat de tijdzone is waarin iemand zich bevindt, kijkt Mailchimp naar het IP-adres van je ontvanger. Om vervolgens de locatie te bepalen. Dat is een benadering. Want er zijn factoren die de zaken door de war schoppen.
Factoren die het systeem door de war schoppen
- Je lezer kan een VPN gebruiken. Een van de bedoelingen van een VPN is dat een ander niet kan zien waar je je bevindt. Dus dan weet Mailchimp het ook niet precies.
- Iemand stuurt je nieuwsbrief door naar een ander die zich in een andere tijdzone bevindt. Als dat gebeurt, dan worden de IP-gegevens van de ontvanger toegevoegd aan de IP-gegevens van je abonnee.
- Het ontvangende adres gebruikt een proxy. Dat is het geval als iemand Gmail gebruikt. Dan stemt Mailchimp de tijd af op de locatie waar Gmail gevestigd is.
- Het IP-adres van de ontvanger verandert vaak. Dan kiest Mailchimp een tijdzone die vermoedelijk correct is, gebaseerd op al die IP-adressen.
Problemen met Social media
Misschien publiceer je je nieuwsbrief automatisch op Facebook of Twitter. Dat is dan wel even een dingetje, want als je de nieuwsbrief met timewarp verstuurt dan publiceert Mailchimp je nieuwsbrief op de social media op het moment dat de eerste batch verstuurd wordt. En dat kan voor Nederland een rare tijd zijn.
Timewarp is dus niet volmaakt, maar het wel beter dan wanneer je nieuwsbrief ergens iedere keer middenin de nacht arriveert.
Hoe krijg je time warp in je account
Time warp is beschikbaar in Standard, Premium en in de betaalde legacy versie. Als je een nieuwe versie van Mailchimp hebt en time warp wilt, moet je upgraden naar minimaal Standard. En als je nu de legacy versie van Mailchimp hebt en die ook wilt houden, dan kun je time warp in je account krijgen door de Pro add-on in te kopen.
Maar als je dat gedaan hebt, kun je toch ontdekken dat dat timewarp ontbreekt bij je verzendmogelijkheden. Als je dat ontdekt, dan heeft Mailchimp nog niet genoeg informatie over de IP-adressen van je abonnees. Je moet dan eerst een keertje of een paar keer verzenden en dan zul je time warp zien verschijnen bij je verzendmogelijkheden.