wat je klanten niet weten

Wat je klanten niet weten

Geschatte leestijd: 3 minuten

Wat je klanten niet weten is heel erg veel. Juist daarom vragen ze om hulp. Als je wilt inleven in hoe weinig je klanten weten, stel je dan eens voor dat je naar de tandarts gaat. Dat doe je voor controle of omdat er iets is. En wat weet jij dan eigenlijk over het vak van je tandarts?

Wat je klanten niet weten

Acties van een vakman -vrouw

Acties van de vakman of -vrouw

Die tandarts gaat in je mond kijken. Waar kijkt hij eigenlijk naar? Enig idee? Volgens geeft je tandarts je een prik. Met wat? Welke naald moet die tandarts kiezen? Daarna gaat je tandarts je kies behandelen. Wat zou dat in vredesnaam betekenen? En hoe dat moeten?

Je tandarts is een vakman of vakvrouw en hij of zij weet precies wat er gebeuren moet en hoe dat dan precies moet. Geen probleem, jij hoeft alleen maar in die stoel te gaan liggen en het te laten gebeuren.

Geef goede instructies

En daarna geeft je tandarts je een recept en je gaat de apotheek om daar iets te halen. Je krijgt er geen instructies bij. Oef, en nu? Moet je dat flesje leegdrinken? Moet je ermee spoelen? Je weet het niet.

Dus je belt je tandarts op en je vraagt wat je ermee moet doen. Want je hebt al ellende genoeg gehad met die kies, dus je wilt het goed doen.

Wat je klanten niet weten

Je klanten kennen jouw vak niet

Wat je klanten niet weten

Je klanten zijn niet dom. Soms zijn ze zelfs heel erg slim. Maar over jouw vak weten ze niets. Daarom komen ze bij je. Jij moet ze helpen en als ze daarna ook nog iets moeten doen, dan moet je begrijpelijke instructies meegeven.

Spel het voor ze uit: wat ze moeten doen, wanneer ze het moeten doen, hoe vaak ze het moeten doen. Het enige dat je mag overslaan is waarom ze het moeten want dat is meestal niet echt relevant om de instructies uit te kunnen voeren.

Wat je klanten niet weten

Besef dat je klanten het niet weten

Op je blog

En als je een artikel voor je blog schrijft, ga er dan vanuit dat je de bezoekers van je blog helemaal niets weten. Gewoon echt helemaal niets. Dus liever geen jargon op je blog, want daar kunnen je bezoekers niets mee. En waarschijnlijk vinden ze je blog dan niet eens, want ze gebruiken zoektermen in gewone mensentaal.

Wat je klanten niet weten is heel erg veel en wees daar dankbaar voor, want daarom komen ze bij jou.

Ik ben Get Clients Now!™ facilitator en ik help dienstverleners met marketing. Zou je het leuk vinden om met me te netwerken op LinkedIn? Voel je uitgenodigd.

En ik kan je ook helpen met SEO voor dienstverleners. Als je daar meer over wilt weten, ga dan naar het artikel over SEO zelf doen.

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 13-12-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-1-2022

Vertel alsjeblieft