Wat Mailchimp kost hangt van 3 dingen af:
- de versie van Mailchimp die je gebruikt
- en het aantal abonnees
- plus: valt dit aantal abonnees binnen je normale abonnement of heb je extra blokken nodig?
Kosten vanaf november 2020
Vanaf november 2020 heeft Mailchimp z’n tarieven verhoogd voor sommige typen accounts.
Legacy versie
Je hebt de legacy versie als je je account hebt aangemaakt voor 15 mei 2019. Als je de betaalde legacy versie hebt, dan heb je te maken met een prijsverhoging vanaf je factuur van november.
Mailchimp Essentials en Standard
Als minder dan 500 abonnees hebt blijft je tarief hetzelfde. Maar heb je meer dan 500 abonnees, dan geldt de prijsverhoging ook voor jou.
Mailchimp Premium
Als je minder dan 10.000 abonnees hebt blijft je tarief hetzelfde. Heb je meer dan 10.000 abonnees dan gaat je tarief omhoog.
Hoeveel ga je betalen
Je kunt jouw nieuwe tarief in je account zien direct nadat je de factuur van oktober gekregen hebt. Volg hiervoor deze navigatie:
- Gebruikersnaam (links onder)
- Account
- Billing
- Monthly plan or credits
- Estimate future costs
Estimate future costs is een klein onopvallend linkje dus kijk goed om het te vinden.
Wat kost Mailchimp
Met ingang van 15 mei 2019 heeft Mailchimp 4 versies gekregen voor nieuwe gebruikers. Mensen die Mailchimp al gebruikten hebben vanaf 15 juni 2019 ook te maken gekregen met wijzigingen, maar die wijzigingen zijn minder heftig. Daarnaast is er in oktober 2019 een prijsverhoging geweest voor bestaande gebruikers.
Kosten van Mailchimp in 2020
Als je met mensen over Mailchimp praat, dan kun je dus heel verschillende verhalen te horen krijgen, afhankelijk van de versie die gebruiken.
Voor nieuwe gebruikers
Bestaande gebruikers
- Gratis
- Betaald
- en de Pro add-on
En er is ook nog steeds een Pay-as-you-go versie waarbij je geen maandabonnement sluit, maar met credits betaalt. Ook hier zijn wijzigingen.
Naast al deze versies zijn er ook betaalde add ons.
Kosten van Mailchimp
Deze verschillende versies hebben allemaal eigen mogelijkheden en een eigen prijsstelling. De prijzen en de mogelijkheden wil ik in dit artikel met je nagaan.
Mailchimp Free
Er blijft een gratis versie, maar de inhoud van de gratis versie is anders dan hij was. Je krijgt:
- 6 marketingkanalen:
- Automation beperkt. Beschikbaar: 1 click welcome Automation, Abandoned Cart, en Order Notification.
- 5 e-mail templates.
- Marketing CRM.
- Tot maximaal 2000 contacten.
- Maximaal 1 Audience: richt je account goed in met groepen en tags.
- 1 gebruiker met Owner rechten (maar als je mijn hulp inroept kun je me wel toegang geven).
- Maximaal 10.000 e-mails per maand.
Let goed op, want je kon in de gratis versie tot 2000 abonnees hebben. Dit verandert nu in maximaal 2000 contacten. Bij de contacten horen ook de uitgeschreven abonnees. Die moet je daarom regelmatig archiveren.
Dit is gratis versie, Mailchimp berekent voor het gebruiken van deze versie geen kosten.
Als je wilt starten met Mailchimp Free dan heb je niet meer dan één audience. Dat is niet erg want dat is genoeg. Maar dan is het wel belangrijk dat je die lijst goed inricht.
Als je denkt dat je een nieuw audience nodig hebt en het zelf niet op kunt lossen, dan kan ik je in een uurtje Mailchimp op maat helpen je account zo in te richten dat je genoeg hebt aan dat ene audience.
Mailchimp 3 betaalde versies in 2020
Naast de gratis versie heeft Mailchimp nu 3 betaalde versies. Een dure premium versie en 2 goedkopere versies: Essential en Standard. Deze versies kun je als het ware op elkaar stapelen: met iedere duurdere versie krijg je meer mogelijkheden.

Mailchimp Essentials
Een stapje meer biedt de versie met de naam Essentials. Je krijgt hetzelfde als in de gratis versie, met daarbij extra:
- Alle e-mail templates
- AB testen
- Custom branding
- 24/7 support
- Tot 50.000 contacten.
- Maximaal 3 Audiences.
- 3 gebruikers met Owner en Admin rechten.
- 500.000 e-mails per maand.
Prijs vanaf 9,99 dollar per maand.
Je kunt hier berekenen wat Mailchimp Essentials kost bij jouw aantal abonnees.
Meer over Mailchimp Essentials
Je kunt verschillende landingspagina’s te maken die elk een eigen tag toevoegen. En iedere tag kun je gebruiken om een automatische e-mail te activeren. En dan kun je dus ook meerdere e-books naar je abonnees sturen. Als je hier hulp bij nodig hebt, boek dan een uur Mailchimp coaching.
Mailchimp Standard
In Mailchimp Standard krijgt je alles dat je ook krijgt in de Essential-versie, met daarbij:
- Custom Automations.
- Retargetting advertenties.
- Je kunt zelf gecodeerde (custom) e-mails toevoegen.
- Betere insights over wat de mensen in je Audience doen.
- Tot 100.000 contacten.
- Maximaal 5 Audiences.
- 5 gebruikers met Owner, Admin, Author, of Viewer rechten.
- 1,2 M e-mails per maand.
Prijs vanaf 14,99 per maand. Je kunt hier berekenen wat Mailchimp Standard kost bij jouw aantal abonnees.
Mailchimp Premium
In Mailchimp Premium versie krijg je:
- Alles wat de standaard versie heeft
- Meer mogelijkheden om te segmenteren
- Multivarate testen.
- En een ongelimiteerd aantal gebruikers en dit kunnen ook rollen zijn.
- Mogelijkheid van telefonische support.
- 200.000+ contacten.
- Ongelimiteerd aantal Audiences.
- Ongelimiteerd aantal gebruikers met Owner, Admin, Author, Manager of Viewer rechten.
- 3M+ e-mails per maand.
Prijs vanaf 299 dollar per maand.
Je kunt hier berekenen wat Mailchimp Premium kost bij jouw aantal abonnees.
Pay-as-you-go
De Pay-as-you-go versie is er nog steeds. Je weet wel, credits voor als je incidenteel mailt. Hiervoor geldt: alle credits die vóór 15 mei 2019 zijn gekocht, zijn verlopen op 15 mei 2020 en alle credits die op of na 15 mei 2019 zijn gekocht, vervallen 12 maanden na aankoop. (Bron: Mailchimp Legal).
Add ons
Naast de gewone betaalde versies of samen met de gratis of betaalde versies heeft Mailchimp ook betaalde en gratis add ons.
Een voorbeeld van een add on is bijvoorbeeld Social Profiles. En de mogelijkheid om een ansichtkaart te versturen via Mailchimp. Dit laatste kan zowel incidenteel (eenmalig) als volgens een vast schema.
Mailchimp Pro is een betaalde add on. Mailchimp Pro is vergelijkbaar met Mailchimp Premium. Maar Mailchimp Premium is een upgrade, een aparte versie. Mailchimp Pro is dat niet. Dit is een betaalde add on die uitsluitend beschikbaar is in legacy accounts van voor 15 mei 2019.
Mailchimp Pro
Mailchimp Pro was de volgende stap voor mensen die al een betaald Mailchimp account hadden voor 15 mei 2019. Zowel voor mensen die een maandabonnement hadden als voor mensen die credits gebruikten.
Verzendlimiet: 12x de omvang van je audience.
Als je op 15 mei 2019 geen betaald Mailchimp account had, dan is Mailchimp Pro voor jou niet beschikbaar. Maar Mailchimp Premium kan door iedereen ingekocht worden.
Overzicht van wat Mailchimp biedt
Een overzicht van de soorten campagnes die Mailchimp te bieden heeft kun je vinden de handleiding Mailchimp.
Begeleiding van Judith is super!
De MailChimpkennis en begeleiding van Judith is super! Ze heeft goede ideeën waar we echt iets mee kunnen en denkt met ons mee. Dat is precies wat ik zocht. Als ze iets anders tegen komt wat voor verbetering vatbaar is laat ze dat weten zodat dit aangepakt kan worden.
Ik was ook erg blij verrast toen ik merkte hoe snel ze werkte! Of het nu formulieren waren of aanpassingen in een nieuwsbrief, in een vloek en een zucht was het gepiept. Iets waar ik me anders het hoofd over zou breken en uren aan kwijt zou zijn besteed ik nu met een gerust hart aan Judith uit. Geweldig. Judith bedankt en tot snel weer!

Wat kost Mailchimp als je Mailchimp al gebruikt
Je had al een betaald account
Als je voor 15 mei 2019 al een betaald account had, doe dan vooral niets: niet upgraden en niet downgraden.
Bestaande betaalde accounts behouden hun huidige tariefstructuur die gebaseerd is op het aantal ingeschreven abonnees. Maar zodra je gaat upgraden of downgraden krijg je te maken met de nieuwe versies van Mailchimp.
Je had al een gratis account
Als voor 15 mei 2019 een gratis account bij Mailchimp had, dan wordt je account automatisch in het nieuwe gratis abonnement geplaatst, tenzij je meer dan 2000 contacten hebt.
Realiseer je dat contacten niet alleen abonnees zijn: het zijn ook je uitgeschreven abonnees. Hierdoor kom je veel sneller op 2000. Als je niet wilt upgraden kun je contacten deleten of archiveren.
Mailchimp pauzeren
Als je een seizoensbedrijf hebt en gewend bent Mailchimp te pauzeren in het seizoen waarin jullie geen werk hebben, dan moet je er rekening mee houden dat je niet langer dan 90 dagen kunt pauzeren. Dat wil zeggen: als langer pauzeert en je account dan weer activeert ga je direct over naar een nieuwe versie van Mailchimp
Lees hierover voor meer info het artikel: Mailchimp downgraden of pauzeren.
Mailchimp upgraden
Als je nu een legacy (= oude) versie van Mailchimp gebruikt en je wilt upgraden dan is er een belangrijk aandachtspunt. Dit is met name belangrijk voor mensen die nu de betaalde legacy versie van Mailchimp gebruiken en voor mensen die werken met credits.
Als je Mailchimp gaat upgraden dan krijg je te maken met de nieuwe versies van Mailchimp. En voor die nieuwe versies gelden andere regels dan voor de betaalde versies van voor mei 2019.
Denk er ook aan dat je alles wat je niet gebruikt naar het archief stuurt voor je gaat upgraden. En kies het juiste aantal contacten. Want anders krijg je te maken met extra blokken voor abonnees en blokken zijn meestal duurder dan een abonnement voor het werkelijke aantal contacten.
Betalen voor uitgeschreven contacten
In de nieuwe versies van Mailchimp betaal je niet alleen voor abonnees, maar ook voor uitgeschreven contacten. In de gratis legacy versie van Mailchimp tellen uitgeschreven contacten ook mee om te bepalen wanneer je 2000 contacten hebt.
Dat betekent dat je voor je gaat upgraden eerst al je uitgeschreven abonnees moet archiveren. Mailchimp waarschuwt je daar niet voor tijdens het upgraden en hierdoor kun je voor rare verrassingen komen te staan.
Voorbeeld
Je hebt 6000 abonnees, je mailt zelden en je gebruikt credits. Omdat je credits gebruikt heb je er geen last van als je dubbele abonnees in je account hebt staan, want je betaalt per verzonden nieuwsbrief en niet per contact. Je hebt je uitgeschreven contacten daarom ook nooit gearchiveerd.
Maar nu ga je upgraden naar Mailchimp Standard. Je voegt al je lijsten vooraf samen zodat je geen dubbele abonnees in je account hebt staan. Maar je doet niets met je uitgeschreven contacten en dat zijn er in de loop van de tijd duizenden geworden.
Je gaat upgraden, je geeft aan dat je het Standard plan wilt en dat je tussen 5000 en 10.000 abonnees hebt. En dan denk je dat het klaar is.
Additional contact blocks
Maar je abonnees samen met je uitgeschreven contacten geeft een aantal van veel meer dan de 10.000 contacten die je in het gekozen plan kunt hebben. Die contacten komen in veel duurdere additional contact blocks. En je ziet ineens een huizenhoge rekening in je Mailchimp account staan.
Als je net iets te veel abonnees hebt
Daar staat tegenover dat als je net iets te veel abonnees hebt voor het plan dat je gebruikt, het gunstig voor je kant uitpakken om dit even zo te laten. Dan betaal je voor een additional contact block en dat kan goedkoper zijn dan te upgraden naar de volgende stap in het plan dat je gebruikt.
Mailchimp upgraden
Voor je gaat upgraden moet je daarom eerst dit doen:
- Alle lijsten samenvoegen zodat er geen enkel dubbel adres meer in je account staat.
- Uitgeschreven adressen archiveren.
En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat Mailchimp eens per dag telt hoeveel abonnees je in je account hebt staan. En je weet niet wanneer. Zorg er daarom voor dat er minimaal 1 dag zit tussen het samenvoegen en archiveren enerzijds en het upgraden anderzijds. Want anders moet je alsnog betalen voor adressen die je niet gebruikt.
Mailchimp hulp op maat
Met al deze verschillende versies is Mailchimp niet eenvoudiger geworden natuurlijk. Maar je hebt er wel prachtige mogelijkheden.
Als je graag hulp zou willen, overweeg dan eens om een uur Mailchimp coaching op maat bij me te boeken. Dan kunnen we uitgebreid ingaan op al je vragen.
Of lees verder: Hoe werkt Mailchimp.
Meer over Mailchimp

Ik ben een door Mailchimp erkende en gecertificeerde Mailchimp expert. Als je hulp nodig hebt, dan help ik je in gewoon helder Nederlands.

Judith de Vries
Helpt dienstverleners met marketing
Get Clients Now!™ facilitator, Mailchimp expert, MailerLite expert, goed in SEO en je kunt nog met me lachen ook.
Betalen in WordPress Content marketing Google Analytics Google Panda Leads opvolgen Mailchimp account Mailchimp audiences Mailchimp automation Mailchimp betaald Mailchimp integraties Mailchimp merge tags Mailchimp nieuwsbrieven Mailchimp Specialist Mailchimp statistieken MailerLite Automation MailerLite nieuwsbrieven MailerLite Specialist Marketing voor diensten Niche kiezen Pijplijn vullen SEO verbeteren SEO voor dienstverleners Social media Uitgelicht Verkopen WordPress Zonder categorie
Bron: Mailchimps Updated Standards of Use.
Dank je wel hiervoor!
Ik heb nu gratis versie en minder dan 2000 contacten. Maar gebruik wel automation series.
Dat kan dan strais niet meer begrijp ik? Wat is de goedkoopste betaalde variant waar dat wel bij kan?
Zolang je je huidige plan niet wijzigt, blijven je series gewoon werken. Maar je kunt geen nieuwe series maken. Als je in de gratis versie van Mailchimp blijft dan kunnen je nieuwe Automations niet meer dan 1 e-mail hebben.
Je hoeft je Mailchimp plan niet wijzigen. Maar als je zou downgraden en dan weer upgraden (of andersom) dan werken je huidige Automations niet meer.
Nieuwe gebruikers hebben voor series Mailchimp Standard nodig.
Dus als je nu nog een hoop automations klaarzet, voor 15 juni…? Of denk ik nu te simpel?
Nou Lotty, je zou het kunnen proberen. Laat me dan ook even weten of dat lukt.
Hoi Judith,
Ik gebruik nu meer dan 5 audiences.
Je geeft aan dat de kosten gelijk blijven mits je gaat upgraden/downgraden.
Wat houdt downgraden/upgraden in dit geval in?
Als ik nieuwe abonnees toevoeg; geldt dat als upgraden?
Hartelijk groet,
Esther
Hoi Esther,
Nee, nieuwe abonnees toevoegen is niet hetzelfde als upgraden.
Upgraden betekent dat je een betaalde versie van Mailchimp gaat gebruiken of dat je een duurdere betaalde versie gaat gebruiken. Als je nu Mailchimp gratis gebruikt en je hebt na verloop van tijd meer dan 2000 contacten, dan moet je upgraden naar een betaalde versie. Dat gaat niet vanzelf, daar moet je een actie voor nemen. Het gebeurt dus ook niet zonder dat je dat merkt. Je doet er echt iets voor. Wat je dan moet doen kun je lezen bovenaan de categorie over Mailchimp betaald.
Is dit helder?