Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft

Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft

Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft? Nou ja, als je een blogpost gaat schrijven dan doe je dat meestal niet om een bezoeker aan te trekken die direct weer weg gaat. Meestal doe je dat omdat je hoopt dat je blogpost gelezen wordt.

Omdat je wilt dat je blogpost gelezen wordt is voor de hand liggend dat hij ook leesbaar moet zijn.

Leesbaarheid van blogposts is zo belangrijk dat Yoast er een tabblad voor heeft gemaakt in zijn plugin. Want Google wil de beste artikelen bovenaan plaatsen. En die moeten dus ook goed leesbaar zijn.


Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft

Het is niet duidelijk of Google werkelijk kijkt naar leesbaarheid zoals:

  • kopjes
  • alinea’s
  • lengte van je zinnen
  • woorden met heel veel lettergrepen
  • en teksten die alleen te begrijpen zijn voor je vakbroeders en -zusters.

Maar wat wel duidelijk is, is dat onleesbare blogposts geen hoge positie in de zoekresultaten krijgen. Google heeft dus wel een manier om dit te zien.


Leesbaarheid en opleiding

Als ik hier met mensen over praat hoor ik vaak als bezwaar: “Ja, maar mijn doelgroep is hoogopgeleid. Mijn doelgroep is prima in staat om lange zinnen te begrijpen”.

Maar weet je, teksten op het web lezen veel lastiger dan teksten op papier. En daar moet jij rekening mee houden.

Leesbaarheid van blogposts en lezen op papier

Leesbaarheid op het Internet is iets anders dan leesbaarheid op papier. Bij een tekst op papier is het geen enkel probleem om een hele bladzijde vol met tekst te lezen, zonder kopjes en zonder witregels.

Als je dat op het Internet probeert, dan blijkt dat lange teksten zonder kopjes en zonder witregels niet lekker lezen. Daarom slaan mensen tekstblokken die langer zijn dan 5 regels gewoon over.


Leesbaarheid van blogposts en bounce rate

Als je wilt dat je teksten het goed gaan doen, dan moeten mensen niet gillend weglopen zodra ze beginnen te lezen. Je hebt die mensen aangetrokken omdat het je bedoeling was dat ze je artikelen zouden lezen. Maak je pagina’s dan ook zo dat ze dit ook echt gaan doen.

Een hoge bounce rate betekent dat mensen niets gedaan hebben met je pagina. Ze hebben nergens op geklikt. Dat is normaal als ze op je pagina alles hebben gevonden wat ze zochten. Maar een hoge bounce rate is natuurlijk niet oké als ze niet gevonden hebben wat ze zochten en ook maar niet verder gekeken hebben op je site omdat ze je teksten onleesbaar vonden. Dat moet je gewoon niet willen.

Google doet er niets mee als je jouw site een hoge bounce rate heeft, want dat kan allerlei oorzaken hebben die niet per definitie fout of slecht zijn.

Pogo sticking

Maar Google houdt wel bij wat zijn eigen gebruikers doen met de pagina’s die hij aanbiedt. Hij let er op of hij mensen wel de pagina’s aanbiedt die ze willen hebben. Hij kijkt hoeveel pagina’s mensen bezoeken voordat ze echt beginnen te lezen omdat ze gevonden hebben wat ze zochten.

En als Google ontdekt dat jouw pagina wel bezocht wordt, maar niet het type pagina is waar mensen willen blijven, dan zal jouw pagina lager aangeboden worden.

Het is dus niet alleen zaak om mensen aan te trekken. Als je mensen hebt aangetrokken dan moet je ook zorgen dat ze een poosje willen blijven en je pagina gaan lezen. Want dat is voor Google een signaal dat hij het goed gedaan heeft en de juiste pagina heeft aangeboden als antwoord op de zoekopdracht.


Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft

Leesbaarheid zou je dus kunnen zien als een soort “langetermijn SEO”. In eerste instantie zal je pagina niet hoger worden aangeboden omdat hij goed leesbaar is, want dat weet dan nog niemand omdat hij nauwelijks gelezen wordt.

Maar als je pagina regelmatig bezoekers krijgt en die bezoekers gaan je pagina niet lezen en direct terug naar de zoekresultaten om een andere pagina te kiezen, dan zal dit je ranking beïnvloeden.

Zorg dus dat je pagina’s goed leesbaar zijn, want daar heb je voordeel van. Zorg voor een opmaak die de leesbaarheid makkelijker maakt.


Je bent hier: Home » Marketing » Content marketing » Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft
Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft was last modified: by

Bronnen en credits

Yoast: Flesch reading ease score

The SEO impact of bounce rate

De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.com

Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *