Wat publiceer je op Facebook?

Wat publiceer je op Facebook? Facebook is een totaal ander medium dan bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter. Het medium vraagt daarom om een eigen soort inhoud. “Wat publiceer je op Facebook”  is daarom een goede vraag, in dit artikel wil ik een aantal belangrijke punten aanstippen.

Wat publiceer je op Facebook

Op Facebook publiceren doe je voor mensen die in hun vrijetijd op de social media aan het rondsnuffelen zijn, want het is een minder voor de hand liggend medium om tijdens je werk te bezoeken. Hier moet je rekening mee houden bij de artikelen die je op Facebook publiceert:

  • niet al te serieus
  • wel leuk
  • soms ontroerend
  • soms hilarisch

Facebook likes verzamelen

Auteursrecht afbeelding StefRingoot.com

Updates delen

Het zou fijn zijn als je lezers op Facebook je updates delen want dat versterkt je zichtbaarheid. Denk hieraan als je je updates schrijft: lenen ze zich ervoor om gedeeld te worden? Als ze zicht daar eigenlijk niet voor lenen, verwacht dan ook niet dat ze gedeeld worden.

Beknopte updates

Plaats geen lange verhalen op Facebook, houd het beknopt. Denk er hierbij ook aan dat lange verhalen afgebroken worden en dat je  geen opmaak in je tekst kunt plaatsen. Een lange tekst is hierdoor al snel onleesbaar.

Als je een lang verhaal te vertellen hebt, plaats het verhaal dan op je blog en plaats een afbeelding, een aantrekkelijk tekstje en een link op Facebook.

Interactie

Stel vragen, nodig uit tot interacties en reacties. Schrijf daarom updates die er nadrukkelijk om vragen dat mensen erop reageren.

Zorg er wel voor dat een vraag gemakkelijk te beantwoorden is en plaats je vraag aan het einde van je update. Zorg dat die vraag niet “onzichtbaar” wordt doordat het artikel afgebroken wordt. Je vraag moet zichtbaar zijn zonder dat iemand op “Meer weergeven” hoeft te klikken.

Mobiel

60% van de mensen leest Facebook op een mobiel apparaat. Als je website niet responsive is en je plaatst vanaf Facebook een link naar je website, dan kun je verwachten dat die link de mist in gaat. Je moet er tegenwoordig sowieso voor zorgen dat je website responsive is.

Short-URLs

Plaats geen short-URLs bij je posts op Facebook, want artikelen met short-URLs worden veel minder vaak gedeeld dan artikelen waar je de volledige URL bij plaatst.

Afbeeldingen

Afbeeldingen op Facebook publiceren is zonder meer een goed idee! Op Facebook worden afbeeldingen veel vaker gedeeld dan bijvoorbeeld tekstjes of video’s. Maar niet iedere afbeelding doet het goed. Afbeeldingen die het goed doen zijn vaak ontroerend of hilarisch: het zijn afbeeldingen die een emotie oproepen.

Ook citaten waar je een afbeelding van gemaakt hebt worden veel vaker gedeeld dan citaten waar je geen afbeelding van gemaakt hebt. Daarom kun je tegenwoordig korte teksten die je op Facebook plaatst van een opvallende achtergrondkleur voorzien.

Vraag niet om likes

Op Twitter kun je vragen om een RT en tweets waarin gevraagd wordt om een RT worden ook vaker geretweet dan tweets waarin dat niet gevraagd wordt.

Op Facebook kun je dit beter niet doen: vraag niet om likes en vraag niet om te delen. Facebook stelt dit niet op prijs en je loopt er het risico mee dat je artikel nergens op een tijdlijn geplaatst wordt.

Niet moeilijk doen

Maak het niet te moeilijk voor jezelf, probeer niet anders te zijn dan je bent. Het is belangrijk dat je posts op Facebook jouw eigen “tone of voice” hebben. Zo kennen je fans je, daarom zijn ze je fan geworden. Aan jouw “tone of voice” kan daarom niets verbeterd worden.

Gratis tips en series over:

  • Mailchimp of MailerLite
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Marketing

Gewoon kiezen wat je hebben wilt en meenemen.

Gratis producten

Gratis producten

Wat publiceer je op Facebook? was last modified: by
Wat publiceer je op Facebook? was last modified: by