Wat schrijf je in een nieuwsbrief

wat schrijf je in een nieuwsbrief
Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp Specialist » Mailchimp nieuwsbrieven » Wat schrijf je in een nieuwsbrief


In een nieuwsbrief schrijf je geen nieuws over je bedrijf. Maar wat schrijf je er dan wel in?  Wat schrijf je in een nieuwsbrief? Dat is een brandende vraag voor mensen die met een nieuwsbrief willen starten.

Relatie opbouwen

Mensen die zich op je nieuwsbrief abonneren zijn geïnteresseerd in je kennis. In je nieuwsbrief geef je dus een stukje kennis weg. Een klein stukje.

En als het goed is, ben jij geïnteresseerd in het opbouwen van een relatie met je lezers, want pas als mensen een relatie met je ervaren is er een kans dat ze je klant worden.


Wat schrijf je in een nieuwsbrief?

Kennis weggeven vind jij waarschijnlijk doodeng, want je leeft van je kennis en je bent bang dat als je je kennis gratis weggeeft, er geen noodzaak meer is om je klant te worden.

Zelfonderschatting

Als jij dit denkt, onderschat je jezelf!

Je onderschat de hoeveelheid kennis die jij hebt, je overschat de waarde van het fragment kennis dat je in je nieuwsbrief verstuurt en je onderschat de gigantische hoeveelheid kennis die er voor een goede zoeker al op het Internet gratis beschikbaar is.

Vergeet daarom:

  • dat het gevaarlijk is om je kennis weg te geven, want je hebt zoveel kennis dat je lezers er nauwelijks iets van begrijpen
  • dat je lezers werkelijk iets kunnen met de gefragmenteerde kennis die je in je nieuwsbrieven verstuurt
  • dat jouw kennis niet ergens op het Internet gratis te verkrijgen is


Wat schrijf je in een nieuwsbrief?

En reken erop dat een nieuwsbrief je helpt om klanten te werven, want als mensen lezen hoeveel kennis jij gratis weggeeft in je nieuwsbrief, dan hebben ze gelijk als ze veronderstellen dat dit slechts het topje van de ijsberg is en dat jij nog veel meer kennis hebt.

Maar hoe geef je dat dan vorm?

Begin met te bedenken welke vaste onderdelen je in je nieuwsbrief wilt plaatsen, bijvoorbeeld:

  • een tip
  • die tip verder uitgewerkt
  • iets over jezelf
  • links naar de nieuwste artikelen op je blog

Nog meer hierover kun je leren in de e-mail strategie training over het maken van een fantastische e-mail.

idee

Waarde

Wat schrijf je in een nieuwsbrief: iets dat waarde heeft voor je lezers.

Je hoeft in je nieuwsbrief geen wereldschokkend nieuws te plaatsen. Zorg er liever voor dat je je lezers in iedere nieuwsbrief die je verstuurt iets van waarde biedt. Maak van je nieuwsbrief geen reclamefolder.

Moet het nieuws zijn?

De inhoud van je nieuwsbrief moet waarde hebben, maar de inhoud hoeft niet nieuw te zijn. Maar zorg wel dat je focus aanbrengt in je nieuwsbrief. Liefst niet meer dan 1 onderwerp.

Voor je trouwe lezers is het natuurlijk wel fijn als je niet iedere week dezelfde nieuwsbrief verstuurt. Maar je nieuwe abonnees hebben je nieuwsbrieven nog niet gelezen. Er is dus geen enkel bezwaar om series te maken en je nieuwe lezers bij nieuwsbrief 1 te laten beginnen. Integendeel, je kunt dan een mooie opbouw in een dergelijke serie maken.

E-mail automation

Als je series wilt maken en je abonnees bij nummer 1 wilt laten beginnen met lezen is het erg handig om hier Automation voor te gebruiken. Je kunt nieuwe lezers dan laten instromen in een welkom-serie en daarna direct verder laten gaan met je volgende serie.

Dan zijn er ook nog een aantal praktische punten waar je aandacht aan zou moeten schenken.

In de handleidingen voor Mailchimp en MailerLite kun je heel veel nuttige informatie vinden over deze platforms.


Meer over e-mailstrategie

pijltje
Wat schrijf je in een nieuwsbrief was last modified: by

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist.

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Helpt dienstverleners met marketing

Get Clients Now!™ facilitator, Mailchimp expert, MailerLite expert, goed in SEO en je kunt nog met me lachen ook.

Aanklikbare links Adressen organiseren Adverteren Aflevering nieuwsbrief Aftersales Conversie Design Diensten Doelen E-mailstrategie Facebook Financieel Formulieren Gmail Google Search Console Inbound marketing Inschrijven bij MailerLite Instagram Juridisch Klantperspectief Legacy versie LinkedIn Mailchimp archief Mailchimp Premium Mailchimp problemen Mailchimp Standard Mailchimp support MailerLite groepen Media in Mailchimp Meten Naamsbekendheid Netwerken Online vindbaarheid Pagina's en berichten Segmenten SEO voor beginners Stappenplannen Succes ingrediënten Technische SEO Time management Twitter zakelijk WordPress media WordPress plugins YouTube Zichtbaarheid

Wat schrijf je in een nieuwsbrief was last modified: by

Auteursrecht: h4nk / 123RF Stockfoto

Wat schrijf je in een nieuwsbrief was last modified: by