Home » Blog » E-mailmarketing » Wat schrijf je in een nieuwsbrief
wat schrijf je in een nieuwsbrief

Wat schrijf je in een nieuwsbrief

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat schrijf je in een nieuwsbrief?

Mensen die zich op je nieuwsbrief abonneren zijn geïnteresseerd in je kennis. In je nieuwsbrief geef je dus een stukje kennis weg. Een klein stukje. En als het goed is, ben jij geïnteresseerd in het opbouwen van een relatie met je lezers, want pas als mensen een relatie met je ervaren is er een kans dat ze je klant worden.

Als je van je kennis leeft vind je kennis weggeven waarschijnlijk doodeng. Je bent bang dat als je je kennis gratis weggeeft, er geen noodzaak meer is om je klant te worden.

Wat schrijf je in een nieuwsbrief: kennis delen

Als je bang bent om je kennis weg te geven en bang bent dat mensen dan geen klant zullen worden, dan onderschat je jezelf!

Je onderschat de hoeveelheid kennis die jij hebt, je overschat de waarde van het fragment kennis dat je in je nieuwsbrief verstuurt en je onderschat de gigantische hoeveelheid kennis die er voor een goede zoeker al op het Internet gratis beschikbaar is.

Vergeet daarom:

  • dat het gevaarlijk is om je kennis weg te geven, want je hebt zoveel kennis dat je lezers er nauwelijks iets van begrijpen
  • dat je lezers werkelijk iets kunnen met de gefragmenteerde kennis die je in je nieuwsbrieven verstuurt
  • en dat jouw kennis niet ergens op het Internet gratis te verkrijgen is

En reken erop dat een nieuwsbrief je helpt om klanten te werven, want als mensen lezen hoeveel kennis jij gratis weggeeft in je nieuwsbrief, dan hebben ze gelijk als ze veronderstellen dat dit slechts het topje van de ijsberg is en dat jij nog veel meer kennis hebt.

Hoe geef je dat vorm

Begin met te bedenken welke vaste onderdelen je in je nieuwsbrief wilt plaatsen, bijvoorbeeld:

Een format

Begin met te bedenken welke vaste onderdelen je in je nieuwsbrief wilt plaatsen, bijvoorbeeld:

  • een tip
  • die tip verder uitgewerkt
  • iets over jezelf
  • links naar de nieuwste artikelen op je blog

Of zo

  1. Een inleiding: iets actueels dat je iedere keer opnieuw schrijft of dat je maandelijks aanpast aan het seizoen. Dat hoeven maar een paar regeltjes te zijn.
  2. Hoofdartikel, dat is je nieuwste blogpost, die kun je zelfs binnen halen met RSS
  3. Een call to action: “Is het te moeilijk om de tip uit het hoofdartikel uit te voeren? Maak dan een afspraak.”
  4. En een herinnering wie je ook al weer bent: standaard verhaaltje over jou en wat je doet.

Moet het nieuws zijn?

Waarde

Wat schrijf je in een nieuwsbrief: iets dat waarde heeft voor je lezers. Je hoeft in je nieuwsbrief geen wereldschokkend nieuws te plaatsen. Zorg er liever voor dat je je lezers in iedere nieuwsbrief die je verstuurt iets van waarde biedt. Maak van je nieuwsbrief geen reclamefolder.

De inhoud van je nieuwsbrief moet waarde hebben, maar de inhoud hoeft niet nieuw te zijn. Maar zorg wel dat je focus aanbrengt in je nieuwsbrief. Liefst niet meer dan 1 onderwerp.

Serie

Voor je trouwe lezers is het natuurlijk wel fijn als je niet iedere week dezelfde nieuwsbrief verstuurt. Maar je nieuwe abonnees hebben je nieuwsbrieven nog niet gelezen. Er is dus geen enkel bezwaar om series te maken en je nieuwe lezers bij nieuwsbrief 1 te laten beginnen. Integendeel, je kunt dan een mooie opbouw in een dergelijke serie maken.

Als je series wilt maken en je abonnees bij nummer 1 wilt laten beginnen met lezen is het erg handig om hier Automation voor te gebruiken. Je kunt nieuwe lezers dan laten instromen in een welkom-serie en daarna direct verder laten gaan met je volgende serie.

Dan zijn er ook nog een aantal praktische punten waar je aandacht aan zou moeten schenken.

In de handleidingen voor Mailchimp en MailerLite kun je heel veel nuttige informatie vinden over deze platforms. Is het te moeilijk om deze tips uit te voeren? Of heb je er geen tijd voor? Maak dan een afspraak.

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Auteursrecht: h4nk / 123RF Stockfoto

Gepubliceerd op: 21-10-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 15-9-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert