Wat schrijf je in een nieuwsbrief

In een nieuwsbrief schrijf je geen nieuws over je bedrijf. Maar wat schrijf je er dan wel in?  Wat schrijf je in een nieuwsbrief? Dat is een brandende vraag voor mensen die met een nieuwsbrief willen starten.

Toch is het antwoord niet zo moeilijk.

Mensen die zich op je nieuwsbrief abonneren zijn geïnteresseerd in je kennis. In je nieuwsbrief geef je dus een stukje kennis weg. Een klein stukje.

En als het goed is, ben jij geïnteresseerd in het opbouwen van een relatie met je lezers, want pas als mensen een relatie met je ervaren is er een kans dat ze je klant worden.

Wat schrijf je in een nieuwsbrief?

Kennis weggeven vind jij waarschijnlijk doodeng, want je leeft van je kennis en je bent bang dat als je je kennis gratis weggeeft, er geen noodzaak meer is om je klant te worden.

Zelfonderschatting

Als jij dit denkt, onderschat je jezelf!

Je onderschat de hoeveelheid kennis die jij hebt, je overschat de waarde van het fragmentje kennis dat je in je nieuwsbrief verstuurt en je onderschat de gigantische hoeveelheid kennis die er voor een goede zoeker al op het Internet gratis beschikbaar is.

Vergeet daarom:

  • dat het gevaarlijk is om je kennis weg te geven, want je hebt zoveel kennis dat je lezers er nauwelijks iets van begrijpen
  • dat je lezers werkelijk iets kunnen met de gefragmenteerde kennis die je in je nieuwsbrieven verstuurt
  • dat jouw kennis niet ergens op het Internet gratis te verkrijgen is

Wat schrijf je in een nieuwsbrief?

En reken erop dat een nieuwsbrief je helpt om klanten te werven, want als mensen lezen hoeveel kennis jij gratis weggeeft in je nieuwsbrief, dan hebben ze gelijk als ze veronderstellen dat dit slechts het topje van de ijsberg is en dat jij nog veel meer kennis hebt.

Maar hoe geef je dat dan vorm?

Begin met te bedenken welke vaste onderdelen je in je nieuwsbrief wilt plaatsen, bijvoorbeeld:

  • een tip
  • die tip verder uitgewerkt
  • iets over jezelf
  • links naar de nieuwste artikelen op je blog

Waarde

Wat schrijf je in een nieuwsbrief: iets dat waarde heeft voor je lezers.

Je hoeft in je nieuwsbrief geen wereldschokkend nieuws te plaatsen. Zorg er liever voor dat je je lezers in iedere nieuwsbrief die je verstuurt iets van waarde biedt. Maak van je nieuwsbrief geen reclamefolder.

Moet het nieuws zijn?

De inhoud van je nieuwsbrief moet waarde hebben, maar de inhoud hoeft niet nieuw te zijn.

Voor je trouwe lezers is het natuurlijk wel fijn als je niet iedere week dezelfde nieuwsbrief verstuurt. Maar je nieuwe abonnees hebben je nieuwsbrieven nog niet gelezen.

Er is dus geen enkel bezwaar om series te maken en je nieuwe lezers bij nieuwsbrief 1 te laten beginnen. Integendeel, je kunt dan een mooie opbouw in een dergelijke serie maken.

Als je series wilt maken en je abonnees bij nummer 1 wilt laten beginnen met lezen is het erg handig om hier Automation voor te gebruiken. Je kunt nieuwe lezers dan laten instromen in een welkom-serie en daarna direct verder laten gaan met je volgende serie.

MailChimp

Als je hulp wilt bij het in orde maken van dergelijke zaken: ik ben een erkende MailChimp expert.

En je kunt natuurlijk ook heel veel vinden in de handleiding MailChimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Wat schrijf je in een nieuwsbrief was last modified: by
Wat schrijf je in een nieuwsbrief was last modified: by