Wat zijn cleaned adressen in Mailchimp?

Cleaned adressen en andere soorten contacten

Voor het laatst bijgewerkt:

Tegenwoordig kun je bij Mailchimp de cleaned adressen gemakkelijk zien. Vroeger waren die cleaned adressen er ook al, maar toen zag je dat niet. Nu zie je ze wel daarom vind ik het niet vreemd als wilt weten wat dat “cleaned” dan precies inhoudt. En natuurlijk ook wat de andere soorten contacten precies zijn.

De cleaned adressen vind je na verzending in de statistieken van je nieuwsbrief. Maar je kunt ook een overzicht krijgen van alle cleaned adressen.

Wat zijn cleaned adressen

Cleaned adressen zijn verwijderde adressen. Deze adressen zijn verwijderd omdat de nieuwsbrieven daar niet konden worden afgeleverd.

Cleaned adressen vinden

  • Klik op de naam van je lijst
  • Open het menu bij Manage contacts
  • Kies voor Segments
  • Klik rechts boven op Create a segment

Stel dan het volgende in:

  • Contacts match [any] of the following conditions
  • [Email Marketing Status] + [is] + [Cleaned]
cleaned adressen

Als je vervolgens klikt op Preview Segment dan krijg je alle cleaned adressen te zien. En sinds deze cleaned adressen zo makkelijk te zien zijn hoor ik steeds vaker van mensen de verzekering dat dit niet kan kloppen: er is iets fout gegaan, het berust op een misverstand en het kan niet waar zijn.

Dit móét fout zijn, want dit zijn o.a. adressen van collega’s of van vrienden of familieleden. Daarom willen mensen dan weten: hoe zet je die adressen weer op je mailinglijst?

Cleaned adressen

Cleaned adressen zijn adressen waar iets mee aan de hand is waardoor je nieuwsbrieven niet kunnen worden afgeleverd. Nieuwsbrieven die niet kunnen worden afgeleverd noemt men bounces. Na verzending kun je de bounces in je statistieken zien staan. Hier vind je twee soorten bounces:

  • hard bounces
  • en soft bounces

Hard bounces

Als de oorzaak een hard bounce is dan betekent dit dat er iets echt helemaal fout is aan het e-mailadres. Vaak zijn dit adressen die je zelf hebt ingevoerd. En toen je het adres invoerde heb je een spelfout gemaakt.

Vrienden, familie en collega’s

Omdat de oorzaak meestal een spelfout is bij een adres dat je zelf handmatig hebt ingevoerd kun je het juiste adres vaak nog achterhalen. Juist als het om vrienden, familie of collega’s gaat.

Achterhaal dan het juiste adres en voer dat adres in. Maar let op: doe dit alleen als je die persoon kent. Want een e-mailadres met een spelfout erin kan ook een spamval zijn die door een onaardig persoon op je lijst gezet is.

Gebruik daarom dubbele opt-in, want dan verifieer je het adres en dat is een stuk veiligers.

Hard bounces blijven 30 dagen in je account staan en je vindt ze in je rapporten. Kijk na verzending van je nieuwsbrieven daarom of er hard bounces zijn, want een spelfout kun je verbeteren. Kijk kritisch naar het adres zoals het er staat en zet het juiste (correcte) adres op je lijst en je hebt je probleem verholpen.

Werknemers van grote bedrijven

Een hard bounce kan ook heel gemakkelijk ontstaan bij een ander type adres. Je hebt bijvoorbeeld een werknemer van een bedrijf op je mailinglijst staan. Een adres als yvonne@grootbedrijf.nl.

Op het moment dat Yvonne ontslag neemt of ontslag krijgt, sluit het grote bedrijf het adres. Als Yvonne zich niet bij je heeft afgemeld stuur jij gewoon je nieuwsbrief naar dat adres en dat wordt dan een hard bounce. In het algemeen zijn de oorzaken van een hard bounce:

  • het e-mailadres bestaat niet
  • de domeinnaam bestaat niet
  • of de server van de ontvanger heeft de aflevering geblokkeerd

Soft bounces

Soft bounces zijn een ander verhaal. Bij soft bounces gaat het om tijdelijke problemen. Bijvoorbeeld:

  • een volle mailbox
  • downtime bij de server van de ontvanger
  • of je nieuwsbrief is veel te lang

Adressen met een soft bounce blijven aanvankelijk gewoon op je mailinglijst staan. Maar als de abonnee je nieuwsbrief nog nooit geopend heeft en het adres telkens opnieuw een soft bounce geeft, dan wordt het adres na 7 vruchteloos verzonden nieuwsbrieven gecleaned.

Als de abonnee wel ooit je nieuwsbrief heeft geopend, dan wordt het adres na 15 vruchteloze verzendingen gecleaned. Let op: dit geldt alleen voor adressen die een soft bounce geven. Het is dus niet zo dat adressen van je lijst gehaald worden omdat mensen niet openen.

Verschillen tussen soft bounces en hard bounces

Er zijn dus verschillen tussen soft bounces en hard bounces, maar die verschillen zijn minder helder dan het hier lijkt. Soms lopen ze een beetje in elkaar over.

Cleaned adressen weer op je lijst zetten

De volgende vraag die mensen me stellen is: hoe je krijg je die gecleande adressen weer op je mailinglijst? Hierboven heb je kunnen lezen hoe je een adres weer op je lijst kunt zetten waar je nieuwsbrief niet kon worden afgeleverd als gevolg van een spelfout in het adres: voer het correcte adres in en je probleem is verholpen.

Alle andere gecleande adressen kun je niet meer op je lijst zetten. En als dat wel zou kunnen zou je daar niets aan hebben, want je nieuwsbrief kan op die adressen niet worden afgeleverd.

Cleaned adressen voorkomen

Als je gecleanede adressen wilt voorkomen dan moet je bounces voorkomen. Zoals ik hierboven beschreef kun je niet alle bounces voorkomen. Want je kunt er niets aan doen als een bedrijf een e-mailadres sluit. Zulke dingen gebeuren gewoon. Je kunt dus ook niet voorkomen dat je gecleande adressen op je lijst krijgt. Maar als de oorzaak een normale reden is zoals een werknemer die ergens anders gaat werken, dan is dat helemaal niet erg.

Cleaned adressen archiveren?

Mailchimp heeft sinds 15 mei 2019 een voor Mailchimp lucratief idee in de praktijk gebracht. Mailchimp berekende voor deze datum je tarief op basis van het totale aantal abonnees in je account.

Maar op 15 mei 2019 heeft Mailchimp dit veranderd. Je tarief wordt nu berekend op basis van het totale aantal contacten in je account. En contacten zijn ook uitgeschreven adressen. Uitgeschreven adressen moet je archiveren want alleen als je ze archiveert tellen ze niet mee voor je tarief. Hier kun je lezen hoe je adressen kunt archiveren.

Cleaned adressen kun je niet archiveren. Maar dat is niet erg, want cleaned adressen tellen niet mee voor het tarief dat je betaalt.

Adressen archiveren moet je ook doen als je Mailchimp Free gebruikt, want je kunt Mailchimp Free alleen gebruiken zolang je minder dan 2000 contacten in je account hebt.

Zorg ook dat je alle adressen in 1 Audience hebt, want contacten die je dubbel in je account hebt staan tellen ook dubbel als het om je tarief gaat. Als je zorgt dat alle adressen in 1 Audience staan, dan ontdubbelt Mailchimp ze voor je.

Andere soorten contacten in Mailchimp

Andere soorten contacten: als je bij Mailchimp in het bovenste menu klikt op Audience dan zie je dat je veel meer contacten dan abonnees hebt.

Je hebt bij Mailchimp 4 soorten contacten. Je kunt dit zien als je deze navigatie volgt:

  • Audience (bovenste menu)
  • Manage contacts (dropdown helemaal rechts)
  • Segments
  • Create segment (button rechts)
  • Email marketing status + is (dropdowns)

Subscribed – Unsubscribed – Non-Subscribed – Cleaned

Soorten contacten in Mailchimp

Het totale aantal contacten dat je hebt is een optelsom van alle contacten die je ooit in je account hebt gehad.

Subscribed

De adressen die je bij subscribed ziet staan zijn de abonnees die je gewoon kunt mailen. Dit zijn de mensen die je nieuwsbrief ontvangen.

Unsubscribed

De adressen die je bij unsubscribed ziet staan zijn adressen van mensen die ooit abonnee geweest zijn, maar die zich hebben uitgeschreven. Deze adressen mag je niet meer mailen en je kunt ze ook niet meer mailen via Mailchimp.

Unsubscribed contacten kun je opnieuw inschrijven als je deze adressen zelf hebt uitgeschreven. Maar als de eigenaar van het adres zichzelf heeft uitgeschreven, dan kun je deze adressen niet meer op je lijst zetten. Ze kunnen alleen weer op je lijst komen doordat ze zichzelf opnieuw inschrijven met dubbele opt-in.

Dit kan een probleem geven als je een doelgroep hebt waarbij het normaal is dat mensen regelmatig van gedachten veranderen: inschrijven, uitschrijven en toch maar weer inschrijven.

Deze hernieuwde inschrijvingen kun je uitsluitend weer op je lijst krijgen als je dubbele opt-in gebruikt.

Ook als je een inschrijfformulier op je website hebt en de adressen via de API laat instromen moet je dubbele opt-in gebruiken om het voor uitgeschreven adressen mogelijk te maken zich opnieuw in te schrijven.

Non-Subscribed

Non-Subscribed adressen zijn een verhaal apart. Niet iedereen heeft Non-Subscribed adressen in z’n account. Alleen webshops hebben deze adressen. Het zijn adressen van mensen die een interactie met je shop zijn aangegaan maar die geen e-mails van je willen ontvangen.

Cleaned adressen

Cleaned adressen zijn adressen waar een groot probleem mee is. Een probleem dat zo groot is dat Mailchimp deze adressen van de lijst heeft gehaald omdat de nieuwsbrief daar niet kan worden afgeleverd.

Soorten contacten in Mailchimp

Je hebt dus 4 soorten contacten in je account staan en daarvan kun je alleen subscribed adressen gebruiken om te mailen. De rest kun je deleten of archiveren.


pijltje

Mailchimp begeleiding

Wist je al dat je ook Mailchimp begeleiding kunt inkopen? En dat kan al vanaf een uur. Dan ga ik je een uurtje helpen via vergadersoftware en dan weet je ook zeker dat het goed gaat.


Voor het laatst bijgewerkt:

Je mag dit artikel gerust doorsturen:

Gratis: de aanjager van je lijst

groeiversneller

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.


Wat zijn cleaned adressen in Mailchimp? was last modified: by

Lees direct verder: 2000 contacten en dan?

Tips over hoe je Mailchimp gebruikt vind je in de handleiding Mailchimp. 

Wat zijn cleaned adressen in Mailchimp? was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *