Welk type campaign kiezen

Welk type Campaign kiezen: Mailchimp is een marketingplatform en biedt daarom niet alleen nieuwsbrieven, maar ook andere vormen van marketing. Maar ook als je dit platform uitsluitend voor nieuwsbrieven gebruikt heb je de keuze uit meerdere soorten nieuwsbrieven. In dit artikel de verschillende soorten nieuwsbrieven van Mailchimp op een rijtje.

Als je begint een Campaign te maken dan krijg je eerst een popup te zien.

MailChimp popup

Hier kun je kiezen uit een:

  • e-mail
  • advertentie
  • een landingspagina
  • of een postcard
  • inschrijfformulier

Nieuwsbrief maken

Als je een nieuwsbrief wilt maken, kies dan voor Create an Email. Je krijgt dan een nieuwe popup te zien waar je moet kiezen welk type nieuwsbrief je wilt maken.

create an email

Je ziet een rijtje campagnes staan waar je uit moet kiezen:

  • Regular
  • Automated
  • Plain-Text
  • A/B-split

Welk type campaign

Hieronder benoem ik ze allemaal, dan zal het vanzelf helder voor je worden welk type campaign je in jouw situatie zou moeten kiezen.

Regular campaign

Een Regular Campaign is een gewone mooie nieuwsbrief. Een nieuwsbrief met een header, met plaatjes erin en met aanklikbare tekstlinks erin.

Automated

Een Automated Campaign is Automation: een geautomatiseerde manier om een serie e-mails te versturen.

Plain text

Een platte-tekst-nieuwsbrief is een nieuwsbrief zonder opmaak, zonder plaatjes en zonder aanklikbare links.

AB split

Bij een AB split stuur je een deel van je nieuwsbrieven naar een percentage van je abonnees. Een ander deel van je nieuwsbrieven stuur je naar een ander percentage van je abonnees. Daarna kiest Mailchimp welke versie van je nieuwsbrief het beste heeft gepresteerd. Die nieuwsbrief stuurt Mailchimp naar de rest van je abonnees.

RSS driven

Een RSS driven nieuwsbrief is gemaakt van de feed van je blog. Dit is een gigantisch tijdbesparende oplossing. Ik geef ook workshops over het maken van een RSS nieuwsbrief die eruitziet om je vingers bij af te likken.

Wat je over deze soorten nieuwsbrieven moet weten

Over een plain text nieuwsbrief

Je leest soms dat een plain text nieuwsbrief het zo geweldig doet en dat heeft dan als gevolg dat mensen ineens massaal een plain text nieuwsbrief gaat versturen. Maar ik raad je sterk aan om je nieuwsbrief altijd te testen en altijd te kijken hoe je lezer de nieuwsbrief ziet.

Als je dat doet met een plain text nieuwsbrief dan zie je dat een plain text nieuwsbrief er echt niet uitziet als een gewone e-mail en dat was nou net wel de bedoeling. De links die je in een plain text nieuwsbrief plaatst kun je niet onder de tekst verwerken (zodat de tekst aanklikbaar is), de links in een platte-tekst nieuwsbrief zijn  zichtbaar als volledige URL.

Deze platte-tekst-nieuwsbrief wordt gewoonlijk aangevraagd door mensen die ‘m graag hebben willen (bij voorbeeld blinden of slechtzienden die een voorleesprogramma gebruiken) en je stuurt ‘m altijd mee omdat je nieuwsbrief dan minder snel in de spamfilters komt. En je stuurt ‘m mee omdat sommige e-mailprogramma’s geen html kunnen lezen.

Simple text

Als je een nieuwsbrief wilt versturen die er zoveel mogelijk uitziet als een gewone e-mail, kies dan een regular campaign met het template Simple text. Dan kies je voor een nieuwsbrief die er zo veel mogelijk uitziet als een gewone e-mail.

Testen

Maar je zou natuurlijk ook eens kunnen testen of het wel waar is dat een simpele nieuwsbrief zonder opmaak het zoveel beter doet dan een nieuwsbrief met afbeeldingen. Als je dat wilt testen kun je een AB split met content uitvoeren.

A/B-split Campaign

Met een A/B-split campaign bedoelt Mailchimp een splitrun. Dit is een campagne waarbij je twee verschillende nieuwsbrieven stuurt naar een percentage van je lezers.

Welke nieuwsbrief naar het andere deel van je lezers gestuurd wordt hangt af van de keuzes die deze eerste groep abonnees maken. Je gaat dus kijken welke nieuwsbrief het “het beste doet” en die nieuwsbrief stuur je naar de rest van je abonnees.

De verschillen kunnen zijn:

  • de titel die mensen in de inbox te zien krijgen
  • de naam van de afzender die mensen in de inbox zien
  • de verzendtijd
  • en je kunt ook een stukje tekst variëren

Als je net een account hebt is A/B-split een betaalde functionaliteit, maar als je na verloop van tijd een paar nieuwsbrieven verstuurd hebt, krijg je deze functionaliteit gratis aangeboden van Mailchimp. Hier krijg je vanzelf bericht over.

RSS Driven Campaign

Een RSS-Driven Campaign is het versturen van een nieuwsbrief die gemaakt is van de feed van je blog. Dit type campaign staat niet in dit rijtje. Als je hiernaar op zoek bent, gebruik dan het zoekveld in de eerste popup en typ daar in: RSS. Dan zie je ‘m verschijnen.

Met een RSS kun je  instellen hoe vaak je de feed van je blog wilt versturen. De nieuwsbrief wordt volgens het ingestelde schema verstuurd op voorwaarde dat je een nieuw artikel op je blog hebt geplaatst.

Dit is een buitengewoon gemakkelijk oplossing maar dit type nieuwsbrief is niet zo makkelijk netjes op te maken. Je kunt dit ook laten doen en dan ben je voor eens en voor altijd klaar.


Advertentie maken

We gaan weer even terug naar de eerste popup waarin je gaat kiezen wat je gaat doen.

Nu kies je voor Create an Ad. En dan krijg je weer een popup te zien waar je keuzes kunt maken.

create an ad

Je kunt nu kiezen voor een

  • Facebook of Instagram advertentie
  • of voor een Google remarketing advertentie

Deze advertenties maak je op MailChimp en je betaalt ze aan MailChimp, maar je plaatst ze op Facebook of via Google.


Landingspagina maken

En je kunt in de eerste popup ook kiezen om een landingspagina te maken. Als je dat doet, dan krijg je ook weer nieuwe keuzes.

landingspagina

Hier kun je kiezen voor een

  • inschrijfpagina voor je nieuwsbrief
  • of voor een salespagina

Als je een salespagina maakt en je webshop verbonden hebt met Mailchimp, dan kun je producten uit je shop binnenhalen en de ROI meten. Houd er wel rekening mee dat landingspagina’s van Mailchimp niet geïndexeerd worden. Dat betekent dat ze niet in de zoekresultaten komen. Je moet mensen er dus zelf naartoe sturen.


Signup form

Als je kiest Signup form dan kies je voor een embedded form, een popup of een landingspagina. Die landingspagina had je hierboven al eerder gezien, dit is dus een extra ingang naar het maken van een landingspagina.

Als je een WordPress website heb raad ik je aan de embedded forms en popups van MailChimp links te laten liggen. Je kunt dit dan veel beter en makkelijker regelen met plugins, bijvoorbeeld MC4WP en Boxzilla of met MailMunch.


Eerste popup

Het is dus zaak om in de eerste popup goed te kiezen. Als je hier verkeerd kiest, dan kom je in een verkeerde volgende popup en dan kun je niet meer vinden wat je zoekt.

Kijk in dat geval links boven in de popup waar je op dat moment bent. Daar staat een pijltje naar links. Met behulp van dat pijltje kun je weer terug naar de eerste popup.

Marketingplatform

Mailchimp is begonnen als een e-mailmarketingplatform, maar is zich aan het ontpoppen als een compleet marketingplatform. Dat kan lastig zijn want het is vele.

En je kunt ook direct verder lezen in de Mailchimp handleiding op deze website. Op die pagina bied ik je ingangen naar artikelen waarin ik beschreven heb hoe je iets doet of waarom je iets moet doen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Welk type campaign kiezen was last modified: by
Welk type campaign kiezen was last modified: by