welke problemen interesseren je

Welke problemen interesseren je?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Welke problemen interesseren je?

Ik vind dat je bij het kiezen van een niche moet beginnen bij jezelf: wat wil je, wat boeit je en wat vind je echt leuk. Want als je hier niet mee begint, dan kan het resultaat een resultaat zijn dat goed lijkt omdat er brood in je niche zit, terwijl je er niet gelukkig van wordt.

Natuurlijk moet je een niche kiezen waar brood in zit, maar je mag je werk ook leuk vinden. Daarom vind je hier een paar afwegingen bij het kiezen van je niche.

Welke problemen interesseren je?

Met de vraag om wie je echt geeft en welke problemen je boeien zou je moeten beginnen als je een niche gaat kiezen. Het kiezen van een niche is zo ongeveer de belangrijkste beslissing die je bij de start van je bedrijf moet nemen. En als je bedrijf al een poos bestaat maar niet loopt zoals je dat wilt, dan moet je de beslissing over je niche opnieuw afwegen.

Daarbij spelen allerlei heel erg praktische vragen, want je niche moet levensvatbaar zijn omdat je je brood moet gaan verdienen met deze mensen. Maar dat je hierbij praktisch moet denken, betekent niet dat je je eigen voorkeuren moet parkeren. Integendeel. Een een belangrijke vraag die je jezelf zou moeten stellen bij het kiezen van een niche is: wat wil jij?

Ik vind dat je eerst moet kijken voor wie en met wie je echt graag zou willen werken. Want het is de bedoeling dat je succesvol wordt. En als dat gebeurt, dan moet je elke dag met die mensen werken en je elke dag met hun problemen bezighouden. Dan is het behoorlijk belangrijk dat je dat met liefde en enthousiasme kunt doen.

Jouw interesses zijn de basis van je bedrijf. Maar dat is bij het kiezen van een niche niet enige waardoor je je moet laten leiden. Een goede niche moet aan meer voorwaarden voldoen. Als jij in de fase zit waarin je een niche aan het kiezen bent, dan kan ik je daarmee helpen en ik kan er “op schieten” om te kijken of ik je plan “lek” kan schieten. Want dat lukt me niet als je je niche goed gekozen hebt.

En met wie werk je graag?

De volgende vraag: met wie werk je graag? Als je voor en met mensen werkt, dan breng tijd met ze door. Afhankelijk van wat je doet kan dit zelf heel veel tijd zijn. Misschien wel de hele dag. Elke dag. Een belangrijke vraag bij het kiezen van je niche is daarom: met wie werk je graag?

Word je er blij van?

Als je bezig bent met het bepalen van een levensvatbare niche dan is de vraag of je je wel happy voelt als je samen bent met deze mensen misschien een vraag waar je niet snel aan zou denken. Maar deze vraag is essentieel. Want hoe kun je je werk goed doen als je werkt met en voor mensen met wie je liever geen tijd doorbrengt?

Het antwoord op deze vraag zou ook een van je uitgangspunten moeten zijn bij het bepalen van je niche. Want je moet niet alleen goed werk leveren, je moet ook zelf gelukkig zijn. Want je moet je werk jaren doen en je moet dus jaren met die mensen omgaan. Als je een doelgroep kiest met wie je graag samen bent en met wie je graag werkt, dan functioneer je veel beter! En dat weet je zelf ook.

Ken je deze doelgroep goed?

Als dat kan, toets je gedachten over je doelgroep dan ook. Als je voor deze mensen kiest moet je sowieso uitvinden waar ze zijn, dus begin daar maar direct mee. En ga daar naartoe. Praat met de mensen die je op het oog hebt als doelgroep. Doe dat niet heel eventjes, maar test eens uit wat het met je doet als je veel tijd met deze mensen doorbrengt:

  • Kost dat je heel veel energie?
  • Of krijg je er energie van?
  • Vind je hun problemen echt interessant?

Sla deze vraag niet over want het is echt heel vervelend als je al veel voor je marketing hebt gedaan en dan ineens ontdekt dat je de hele dag met mensen werkt die je eigenlijk niet zo interessant vindt. En dat is voor die mensen ook niet zo fijn.

Diensten marketing

Get Clients Now!™ is het complete marketingsysteem voor dienstverleners die op zichzelf zijn aangewezen. Met dit marketingsysteem ga je gestructureerd aan de slag, met duidelijke doelen en heldere dagelijkse acties.

Continue Reading Diensten marketing

barbara wesselingh

Toegewijd, humor en though love

Lieve, pittige Judith, het programma dat je biedt (niche & strategisch marketingplan) staat als een huis. Je gelooft er zelf in en je gelooft in de ander, in mij in dit geval. Als je dat ook echt doet. Want jij doet niet alsof. Je zet als het ware je tanden er in. Als een wolf …

Toegewijd, humor en though love Lees verder »

Mensen met problemen die je interesseren

Begin met de mensen en de problemen. Je moet de mensen interessant en leuk vinden en je moet het leuk vinden om ze te helpen hun problemen op te lossen.

Als je dat wilt kun je hulp krijgen bij het kiezen van je niche, want ook als je weet wat je wilt doen en voor wie je dat wilt doen, dan ben je er nog niet. Want dan moeten we ook nog weten of die groep mensen groot genoeg is en niet juist veel te groot. En je moet onderzoeken hoe het zit met de concurrentie en nog veel meer. Doe dat onderzoek alsjeblieft heel erg goed, want dat bespaart je een mislukking.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik help je er graag mee.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Gepubliceerd op: 6-11-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-5-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.