Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Social media » Facebook » Werkgebied uitbreiden
werkgebied uitbreiden

Werkgebied uitbreiden

Geschatte leestijd: 3 minuten

Je werkgebied uitbreiden

Je doelgroep uitbreiden is een actie waar je pas aan beginnen moet als je teveel klanten hebt. En ook dan is het handig als je niet een andere extra doelgroep kiest, maar gewoon je werkgebied uitbreidt.

Als je nu te weinig klanten hebt en je daarom je doelgroep uit wilt breiden dan mag je verwachten dat je nog minder klanten krijgt. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je nu een niche hebt waar niet veel brood in zit. Maar kies dan liever een andere niche in plaats van een nieuwe doelgroep naast je huidige doelgroep te nemen.

Werkgebied uitbreiden

Maar als je nu lokaal je diensten verleend, dan is er wel een andere manier om je doelgroep uit te breiden: geografische uitbreiding.

Als je bijvoorbeeld een therapeut bent en je bent een specifieke specialisatie, dan kan het gebeuren dat je lokaal je hele doelgroep bereikt hebt. En toch wil je meer.

Je kunt je werkgebied dan uitbreiden door ook op een andere locatie te gaan werken. Maar dat moet je niet zomaar spontaan doen, want dan zit je daar en dan gebeurt er niets. Eerst moet je iets anders doen.

Marketing voor dienstverleners

Get Clients Now!™, het eenvoudigste en effectiefste marketingplan

Naar dienstenmarketing


Werkgebied uitbreiden: plan van aanpak

Wat je zou kunnen doen: kies een plaats die geografisch ergens ver weg ligt, maar wel binnen een redelijke tijd bereikbaar. Daar ga je misschien eerst 1 dag per week werken. Maar alleen als je er klanten kunt krijgen.

Adverteren

En dat kun je ontdekken door heel specifiek te adverteren. Maak een leuk e-boek met informatie die voor je doelgroep nuttig en zinvol is en promoot het e-book bijvoorbeeld met een Facebook advertentie in de omgeving van de locatie waar je wilt gaan uitbreiden.

Leg vast hoeveel mensen er reageren. Dat kun je in Mailchimp gemakkelijk doen door een landingspagina te maken waar je een tag aan toevoegt. In MailerLite kun je dit ook doen met behulp van een landingspagina en dan plaats je iedereen die zich via die pagina inschrijft in een groep.

Lees ook:  Warm bellen om klanten te krijgen

Daarna neem je een andere locatie die geschikt lijkt. En voor die locatie plaats je een nieuwe advertentie op Facebook. Uiteraard gericht op die andere locatie.

Meerdere malen adverteren

Misschien moet je meerdere malen adverteren voor verschilllende locaties voordat het duidelijk is of je daar voldoende klanten kunt verwerven om het de moeite waard te maken er naartoe te gaan en een ruimte te regelen.

Maar daar is overheen te komen, want op Facebook adverteren is niet erg duur als je heel erg gericht adverteert. En als je hierdoor te weten kunt komen of het je iets gaat opleveren als je ook op een andere geografische locatie gaat werken, dan stellen de kosten van zo’n advertentie helemaal niets voor.

Strategie

Dit is een strategie om meer te weten te komen. Deze strategie kun je ook gebruiken als je een niche aan het kiezen bent maar twijfelt of het met de niche die je op het oog hebt wel gaat lukken.

Verzin zelf ook nog een paar andere strategieën om te weten te komen of er brood voor je ligt in een niche of op een nieuwe locatie. Want hoe meer informatie je verzamelt, hoe zekerder je kunt zijn over je keuze.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik ben ook een expert als het gaat om Mailchimp en MailerLite. Dus als je zoiets wilt doen en je er hulp bij wilt, vraag er dan gerust om.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 5-7-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 24-10-2021