Bijgewerkt op 27 september 2023
Winactie in je nieuwsbrief
Je kunt een winactie in je nieuwsbrief zetten en iets onder je abonnees verloten. Er zijn veel mensen die een winactie heel erg leuk vinden. Dus voor je marketing is het een goed idee om een keer een winactie te organiseren. Je kunt er het engagement mee verhogen.
Bij een winactie of loterij in je nieuwsbrief moet je je houden aan wettelijke spelregels. Daar ga ik het hier over hebben en ik ga het er over hebben over het doel van je winactie.
Nadeel van Facebook
Maar als je het woord “winactie” hoort dan denk je natuurlijk direct aan Facebook. Die twee woorden lijken haast synoniemen. Maar dat zijn ze toch niet. Winacties bestaan al veel langer dan Facebook.
Als je een winactie op Facebook doet, dan moet je je houden aan de speciale spelregels van Facebook. En die spelregels veranderen met het uur. Maar je hoeft een winactie helemaal niet op Facebook te doen. Je kunt ooit iets verloten onder de abonnees van je nieuwsbrief en dan heb je met stabielere regels te maken.
Een winactie in je nieuwsbrief is eigenlijk ook veel logischer. Want de abonnees van je nieuwsbrief hebben je hun e-mailadres gegeven. Deze mensen mag je mailen. Dat is waardevol en dus is het logisch juist deze mensen te bedanken door iets te verloten.
Realiseer je dus dat een winactie op Facebook wezenlijk verschilt van een winactie in je nieuwsbrief:
- Het doel van een winactie op Facebook is gewoonlijk het verwerven van nieuwe inschrijvingen.
- Maar als je een winactie in je nieuwsbrief organiseert, dan heb je die inschrijvingen al. Een winactie in je nieuwsbrief moet dus een ander doel hebben. Bijvoorbeeld heractivatie van inactieve abonnees, iets verkopen of nog iets heel anders. Zorg er wel voor dat je 1 doel kiest.
Spelregels voor een winactie in je nieuwsbrief
Winacties in je nieuwsbrief moeten natuurlijk ook aan spelregels voldoen. Maar die veranderen niet elk uur, dus dat is veel gemakkelijker. Charlotte van Charlotte’s Law heeft de spelregels voor winacties hier beschreven.
Benodigde tijd: 10 uren
Wat heb je nodig voor een winactie in je nieuwsbrief
- Een prijs
Bij een winactie hoort een prijs. Gewoon iets leuks. Een boek of zoiets. Heb je daar geen budget voor? Echt niet? Vraag dan aan een collega ondernemer om het door hem of haar geschreven boek als prijs beschikbaar te stellen.
Wedden dat hij of zij direct van enthousiasme begint te kwijlen? Wat denk je zeg, als jij een boek gaat verloten onder de abonnees van je nieuwsbrief dan zullen er maar weinig auteurs zijn die geen boek beschikbaar willen stellen. - Heldere spelregels
Natuurlijk heb je ook heldere spelregels nodig. Daar hoef ik niets over te schrijven want dat heeft Charlotte al gedaan.
- Een manier om inzendingen van deelnemers te verzamelen
Dat kun je heel eenvoudig houden: de makkelijkste manier is om aan deelnemers te vragen je e-mail te beantwoorden. Maar je kunt ook Google Forms gebruiken en je kunt er ook een survey van Mailchimp voor gebruiken.
- De sluitingstermijn
Maak vooral ook goed duidelijk wanneer de wedstrijd sluit zodat je daar geen moeilijkheden over krijgt.
- Een manier om een winnaar te bepalen
Nou, dat hoeft ook niet moeilijk te zijn, daar zijn apps voor. En van de trekking kun je een spannende video maken.
- Schrijf je nieuwsbrief
Schrijf je nieuwsbrief met je spelregels, plaatje van de prijs, waarde van de prijs en alles wat je er verder wilt vertellen.
- Wacht tot je loterij sluit.
En klaar ben je.
Resultaat winactie in je nieuwsbrief
Als resultaat heb je dan een winnaar en misschien ook nog een video van de trekking. Vraag toestemming om de naam van de winnaar met een beetje tam-tam op de social media te mogen delen.
En pas op dat moment haal je eventueel Facebook erbij. En dan vertel je erbij dat iedereen kan winnen bij jou. Het enige wat ze hoeven te doen om deel te nemen is inschrijven voor je nieuwsbrief. De tam-tam van de winactie zorgt er absoluut voor dat je tijdelijk erg zichtbaar bent.