Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Winactie in je nieuwsbrief
winactie in je nieuwsbrief

Winactie in je nieuwsbrief

Geschatte leestijd: 3 minuten

Winactie in je nieuwsbrief

Je kunt een winactie in je nieuwsbrief zetten en iets onder je abonnees verloten. Er zijn veel mensen die een winactie heel erg leuk vinden. Dus voor je marketing is het een goed idee om een keer een winactie te organiseren.

Maar als je het woord “winactie” hoort dan denk je natuurlijk direct aan Facebook. Die twee woorden lijken haast synoniemen. Maar dat zijn ze toch niet. Winacties bestaan al veel langer dan Facebook.

Bij een winactie of loterij in je nieuwsbrief moet je je houden aan wettelijke spelregels. Daar ga ik het hier over hebben.

Nadeel actie op Facebook

Als je een winactie op Facebook doet dan moet je je houden aan de speciale spelregels van Facebook. En die spelregels veranderen met het uur. Maar je hoeft een winactie helemaal niet op Facebook te doen. Je kunt ooit iets verloten onder de abonnees van je nieuwsbrief en dan heb je met stabielere regels te maken.

Winactie in je nieuwsbrief

Een winactie in je nieuwsbrief is eigenlijk ook veel logischer. Want de abonnees van je nieuwsbrief hebben hebben je hun e-mailadres gegeven. Deze mensen mag je mailen. Dat is waardevol en dus is het logisch juist deze mensen te bedanken door iets te verloten.

Spelregels winactie in je nieuwsbrief

Winacties in je nieuwsbrief moeten natuurlijk ook aan spelregels voldoen. Maar die veranderen niet elk uur, dus dat is veel gemakkelijker. Charlotte van Charlotte’s Law heeft de spelregels voor winacties hier beschreven.


Winactie in je nieuwsbrief

Wat heb je nodig voor een winactie in je nieuwsbrief

  1. Een prijs

    Bij een winactie hoort een prijs. Gewoon iets leuks. Een boek of zoiets. Heb je daar geen budget voor? Echt niet? Vraag dan aan een collega ondernemer om het door hem of haar geschreven boek als prijs beschikbaar te stellen.

    Wedden dat hij of zij direct van enthousiasme begint te kwijlen? Wat denk je zeg, als jij een boek gaat verloten onder de abonnees van je nieuwsbrief dan zullen er maar weinig auteurs zijn die geen boek beschikbaar willen stellen.

  2. Heldere spelregels

    Natuurlijk heb je ook heldere spelregels nodig. Daar hoef ik niets over te schrijven want dat heeft Charlotte al gedaan.

  3. Een manier om inzendingen van deelnemers te verzamelen

    Dat kun je heel eenvoudig houden: de makkelijkste manier is om aan deelnemers te vragen je e-mail te beantwoorden. Maar je kunt ook Google Forms gebruiken en je kunt er ook een survey van Mailchimp voor gebruiken.

  4. De sluitingstermijn

    Maak vooral ook goed duidelijk wanneer de wedstrijd sluit zodat je daar geen moeilijkheden over krijgt.

  5. Een manier om een winnaar te bepalen

    Nou, dat hoeft ook niet moeilijk te zijn, daar zijn apps voor. En van de trekking kun je een spannende video maken.

  6. Schrijf je nieuwsbrief

    Schrijf je nieuwsbrief met je spelregels, plaatje van de prijs, waarde van de prijs en alles wat je er verder wilt vertellen.

  7. Wacht tot je loterij sluit.

    En klaar ben je.

Lees ook:  Guerrilla marketing op z'n best

Resultaat winactie nieuwsbrief

Als resultaat heb je dan een winnaar en misschien ook nog een video van de trekking.

Vraag in je spelregels om toestemming om de naam van de winnaar met een beetje tamtam op de social media te mogen delen.

En pas op dat moment haal je eventueel Facebook erbij. En dan vertel je erbij dat iedereen kan winnen bij jou. Het enige wat ze hoeven te doen om deel te nemen is inschrijven voor je nieuwsbrief.

De tam-tam van de winactie zorgt er absoluut voor dat je tijdelijk erg zichtbaar bent.

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist. En ik ben een Get Clients Now!™ facilitator. Als je hulp nodig hebt, vraag er dan om.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Gepubliceerd op: 14-6-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-10-2021