Home » Shop » Rekentool: de waarde van je lijst berekenen

Rekentool: de waarde van je lijst berekenen

de waarde van je mailinglijst

De waarde van je mailinglijst berekenen

The money is in the list, maar hoeveel geld zit er in die lijst? Dat kun je natuurlijk berekenen. En dat is niet alleen leuk om te weten. Het is ook erg praktisch om te weten.

Vooral als je ervaart dat de kosten van je e-mail platform erg hoog worden. Juist dan is het belangrijk om ook te weten wat dit alles je oplevert. En hoe je kunt zorgen dat het meer gaat opleveren.

Deze rekentool is zowel geschikt voor B2B als voor B2C.

De waarde van je mailinglijst berekenen

The money is in the list, maar wat is de werkelijke waarde van je lijst? Dit kun je uitrekenen.

Om dit snel en gemakkelijk te kunnen berekenen heb ik een rekentool ontwikkeld. Die rekentool kun je hier kopen voor €25 excl. btw en je kunt er eindeloos mee spelen.

Om deze rekentool te kunnen gebruiken maakt het niet uit welk platform je gebruikt, want je lijst is gewoon van jou. Je hebt natuurlijk wel een paar cijfers nodig.

Welke cijfers heb je nodig?

Input

Om deze rekentool te kunnen gebruiken heb je de volgende cijfers nodig:

  • Het aantal adressen die je mag mailen
  • Hoeveel procent je nieuwsbrief opent
  • Hoeveel procent klikt op je links
  • Het percentage mensen die echt iets bij je kopen
  • De gemiddelde waarde van hun aankopen in euro’s
  • Hoeveel nieuwsbrieven je per jaar verstuurt

Output

Deze rekentool vertelt je dan:

  • De gemiddelde waarde van 1 nieuwsbrief
  • De waarde van al je nieuwsbrieven per jaar
  • En de waarde van een nieuwe abonnee

Rekentool: de waarde van je lijst

Als je deze rekentool gaat gebruiken, dan kun je ook andere getallen dan de werkelijke getallen invullen. En dat is vreselijk handig als je te weten wilt komen hoe je je resultaten kunt verbeteren. Wat gebeurt er als je…

het aantal abonnees verdubbelt

Wat gebeurt er als je je aantal abonnees zou verdubbelen? Wat levert dat op? En levert dat genoeg op om er geld aan uit te geven? En hoeveel abonnees moet je erbij krijgen om de advertentiekosten te halen?

2x zo vaak mailt

Wat gebeurt er als je 2x zo vaak gaat mailen?

adressen koopt

Adressen kopen is niet verboden, maar bulk e-mails sturen naar die adressen is wel verboden. Toch doen sommige mensen dit wel, dus ze denken dat het iets oplevert. Is dat ook zo? Of gaat de click rate en de koop rate dan zo naar beneden dat het helemaal niks oplevert?

tarieven verhoogt

Wat gebeurt er als je je tarieven verhoogt zodat ook de gemiddelde prijs van je diensten omhoog gaat?

inactieve abonnees heractiveert of weggooit

Als je inactieve abonnees heractiveert of weggooit, dan gaan de open rate en de click rate van je nieuwsbrief omhoog. En misschien ook de koop rate. Terwijl anderszijds de kosten omlaag gaan. Maar wat is het omslagpunt?

Dit zijn allemaal zaken die je eigenlijk moet weten om goede beslissingen voor je bedrijf te kunnen nemen. Deze eenvoudige rekentool kan je hiermee helpen.

De rekentool staat en valt met de kwaliteit van de gegevens die je invoert. Op basis van jouw gegevens krijg je uitkomsten, die jij zelf verder kunt gebruiken voor het maken van je eigen overzichten en aannames. Het is een heel handige tool, die jou van alles duidelijk kan maken. Wij zijn op geen enkele wijze aansprakelijk voor de uitkomsten of wat je er verder mee gaat doen.  

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist.

Judith de Vries

Judith de Vries

Helpt met marketing

Mailchimp PRO partner, MailerLite expert, Get Clients Now!™ facilitator en ook nog goed in SEO.

Scroll naar boven