woocommerce en mailchimp

Woocommerce en Mailchimp

Bijgewerkt op 1 december 2023

Woocommerce is een webshop. Het verschil tussen een shop en een betaalformulier is dat mensen bij een shop verschillende producten ineens af kunnen rekenen, terwijl je bij een betaalformulier telkens opnieuw een betaalmogelijkheid creëert.

Als je wilt dat mensen verschillende producten tegelijk af kunnen rekenen, dan heb je dus een echte shop nodig. Terwijl je voor de verkoop van uitsluitend je zelfgeschreven boek voldoende hebt aan een eenvoudig betaalformulier.

Betaalformulier of Woocommerce?

Woo is een plugin voor WordPress. Het is gratis software.

Hierdoor zou je kunnen denken dat het veel handiger is om voor Woo te kiezen dan voor een betaalformulier, want Woocommerce kost niets en voor een betaalformulier moet je jaarlijks betalen.

Zo simpel ligt het natuurlijk niet want als je kiest voor een betaalformulier dan ben je daarna klaar. Je hebt daarna alleen nog te maken met transactiekosten voor je betalingsprovider. Maar als je voor Woocommerce kiest dan heb je meestal een heleboel add ons nodig om het zo te maken als je het wilt hebben.

En die add ons zijn natuurlijk niet gratis want ieder bedrijf heeft een verdienmodel nodig. Als je hulp nodig hebt met Woocommerce kan ik je Alles WP aanraden.

Maar in sommige situaties is het helemaal geen vraag of je voor Woocommerce zou moeten kiezen of dat je ook voldoende hebt aan een betaalformulier.

Dit is geen vraag als je een heleboel producten verkoopt en wilt dat het mogelijk is dat mensen al die producten ook tegelijk kopen. In dat geval heb Woocommerce nodig. En misschien heb je daar zelfs niet genoeg aan. Dat hangt af van hoeveel producten je hebt. Woocommerce is heel geschikt tot ongeveer 2000 producten. Daarna heb je grover geschut nodig.

Woocommerce en Mailchimp: MC4WP

Als je je adressen direct nadat iemand gekocht heeft naar Mailchimp wilt sturen, dan zou je daarvoor MC4WP kunnen gebruiken. Je krijgt dan een checkbox in de checkout en adressen van mensen die je nieuwsbrief willen ontvangen gaan rechtstreeks naar Mailchimp. Dit is een simpele oplossing die niets anders doet dan je adressen naar Mailchimp sturen.

Je kunt je adressen daarna mailen, maar je kunt geen andere interessante dingen doen, zoals een e-mail sturen als ze hun winkelwagen achterlaten.

Mailchimp for Woocommerce

Als je meer wilt, zoals bijvoorbeeld een e-mail als iemand z’n winkelwagen verlaat, dan heb je deze plugin nodig. Deze plugin doet meer dan alleen adressen naar Mailchimp sturen:

Checkout

Omdat Mailchimp bij de GDPR instellingen meerdere keuzes biedt, zet hij ook meerdere vakjes in de checkout. Zelfs als je geen toestemming wilt vragen voor gerichte advertenties of ansichtkaarten, dan krijg je 2 vakjes in de check-out. Eentje om de boel naar Mailchimp te sturen en eentje voor de opt-in. En als je die vakjes niet wilt, dan komt er in de activity feed van je contact te staan “opt-out” voor e-mail.

Je kunt deze adressen wel mailen, ze zijn niet non-subscribed. Maar het wordt er natuurlijk niet duidelijker of overzichtelijker door als er bij deze adressen staat “opt-out” voor e-mail.

Alle adressen ophalen

Hij haalt alle adressen van iedereen die ooit iets in je webshop gekocht heeft op en die stuurt hij allemaal naar Mailchimp. Hij haalt ook alle adressen op van iedereen die ooit iets in z’n winkelwagen gelegd heeft, ook als hij toen niet gekocht heeft.

Dat is niet zo gunstig voor je tarief bij Mailchimp, want je hebt ineens heel veel adressen en als die niet in je prijsplan passen, dan gaan ze in addiotional contact blocks en dat kan duur uitpakken. Schat daarom eerst in hoeveel adressen hij op gaat halen en pas je prijsplan vooraf aan.

En zorg dat je op het moment van de synchronisatie aan de knoppen zit in Mailchimp. Maak een segment van adressen die je wilt archiveren en archiveer ze direct. Wacht daar niet mee, want Mailchimp telt eens per dag, dus als je snel bent met archiveren kan dat je veel geld schelen.

Status overschrijven

Ik heb ook gezien dat hij de status van je huidige abonnees kan overschrijven.

Realiseer je dat als je je shop al langere tijd hebt, er veel adressen zullen zijn die niet de kans hebben gehad om in de check-out toestemming te geven voor e-mailmarketing via de plugin van Mailchimp. En toestemming via een andere plugin telt hiervoor niet mee omdat Mailchimp nou eenmaal 3 soorten marketing toestemmingen heeft.

Conflicten met andere plugins

Ik heb ook een keer meegemaakt dat iemand eerst MC4WP had en daarna Mailchimp for Woocommerce had geinstalleerd, want hij wilde een verlaten winkelwagentje en dat kan niet met MC4WP. Dit gaf een enorm conflict waardoor het heel veel werk was om de contacten die er oorsponkelijk waren weer terug te vinden.

Doe dit dus niet. Als je Mailchimp for Woocommerce wilt gaan gebruiken, haal andere plugins die ongeveer hetzelfde doen dan eerst weg. Schakel ze niet alleen uit, ze moeten helemaal van je website af.

Geef je huidige contacten een tag

Tip: dit is een spannende integratie die van alles doet en misschien ook dingen doet die jij niet wilt. En als je deze integratie eenmaal gemaakt hebt kan het niet teruggedraaid worden. Daarom raad ik je aan om voor je de synchronisatie start, eerst al je huidige adressen een tag te geven die hun huidige status beschrijft.

Ongeveer zoals je eerst een back-up van je website maakt voordat je een spannende plugin installeert of bijwerkt. Als je je huidige adressen vooraf een tag geeft die hun huidige status vertelt, dan kun je achteraf in elk geval zien wat er precies gebeurd is.

Scroll naar boven