Home » Blog » Marketing voor kunstenaars » Zet je netwerk in
zet je netwerk in

Zet je netwerk in

Geschatte leestijd: 4 minuten

Zet je netwerk in

Als je je huidige netwerk zover kunt krijgen dat ze je toegang geven tot hun netwerk, dan krijg je er snel veel contacten bij. En dat is niet eens moeilijk.

Je maakt een visitekaartje met aan de voorkant een afbeelding van een representatief werkstuk en aan de achterkant je contactgegevens. En ergens op dat visitekaartje verwerk je een uitnodiging om een kop koffie te komen drinken.

Tot dit punt is het allemaal onschuldig vermaak en ook niet moeilijk. Dit lukt je. Maar nu de volgende stap.

Koffie drinken

Nu moet je zorgen dat er mensen bij je komen koffie drinken. Want dat is de eerste stap. Als mensen je eenmaal kennen dan kun je ze ook je werk laten zien. En misschien mag je ze op je mailinglijst zetten en vertellen waar en wanneer je gaat exposeren. Dat zijn allemaal zaken waardoor ze je beter leren kennen en als het meezit worden ze ook nog een beetje hebberig.

Daarom geef je 3 visitekaartjes aan mensen die van je houden. En je vraagt ze om je kaartjes uit te delen in hun kenissenkring. En het liefst aan mensen die je werk mogelijk waarderen. Dat kunnen ze niet precies weten natuurlijk, maar misschien wel ongeveer.

En je kunt ook nog een stap verder gaan door er een beloning aan vastkoppelen: “als iemand via jou bij me komt dan krijg je xx”. Als je het zo wilt doen en je geeft die kaartjes aan Kees, dan schrijf je gewoon met pen “Groeten van Kees” op die kaartjes. En dat zie je dan vanzelf een keer bij je terugkomen.

Maar of je er nou wel of niet een beloning aan koppelt, in alle gevallen bedank je Kees als hij iemand naar je toegestuurd heeft. Het is niet vanzelfsprekend dat mensen je helpen, het is fantastisch, dus Kees verdient alle eer.

Alternatief

Je kunt het ook anders aanpakken. Ik heb een keer een cadeaubon gemaakt op het formaat van een visitekaartje. Het cadeau was mijn e-book. Dus op dat kaartje stond een link naar een pagina waar mensen konden inschrijven voor mijn mailinglijst en het cadeau kon ophalen.

De rest van het recept is hetzelfde: geef de kaartjes aan mensen die het goed met je voorhebben en die je willen helpen. En vraag ze om die kaartjes weg te geven aan mensen die misschien geinteresseerd zijn in je werk.

Je netwerk inzetten

Op deze manier zet je je netwerk in om het netwerk achter je netwerk te bereiken. En het netwerk achter je eigen netwerk is gigantisch groot. Dus uitdelen die kaartjes.

Verwacht niet dat je direct naar de groothandel moet om koffie in te kopen. Waarschijnlijk krijg je weinig mensen op de koffie. Maar je zorgt er in elk geval voor dat jouw netwerk begrijpt dat jij graag contact wilt met nieuwe mensen. En je zorgt ervoor dat nieuwe mensen een mini-afbeelding van je werk zien en je contactgegevens hebben. En misschien je e-book ophalen en zo op je lijst komen. Of direct komen koffiedrinken. Je zet dingen in gang en je maakt het mogelijk.

Geef het de tijd. Stuur die kaartjes de wereld in en heb vertrouwen.

En als je daadwerkelijk iemand op de koffie krijgt, dan geef je die persoon ook 3 visitekaartjes om uit te delen in z’n eigen netwerk. Maak er zolang je nog niet vreselijk beroemd bent een gewoonte van om wanneer je maar kunt mensen 3 visitekaartjes mee te geven met de vraag om ze uit te delen in hun eigen netwerk.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Gepubliceerd op: 4-11-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?