zichtbaar of vindbaar

Zichtbaar of vindbaar

Geschatte leestijd: 5 minuten

Zichtbaar of vindbaar?

Ben je zichtbaar of vindbaar? Laatst vroeg iemand me wat ik nou precies bedoelde met vindbaarheid. Dat ga nu uitleggen. We gaan zichtbaarheid en vindbaarheid nu eens vergelijken en de kenmerken boven tafel halen.

Zichtbaar of vindbaar?

Hoe word je zichtbaar

Hoe kun je zichtbaar worden?

Laten we eens beginnen met hoe je zichtbaar kunt worden. Zichtbaar word je bijvoorbeeld door een organische social post te plaatsen op een social platform.

  • Jij plaatst de social post
  • iemand anders ziet ‘m
  • en jij bent dus zichtbaar voor die ander.

Heel misschien denk die ander: leuk, ik ga eens naar de website die bij de social post hoort. Maar meestal gebeurt dat niet. Mensen zien die post, geven ‘m misschien een like en daarmee klaar. Zichtbaar kun je worden door actief te zijn op de social media. Dat kan via organische posts en het kan via advertenties.

Zichtbaar of vindbaar?

Zichtbaarheid en advertenties

Zichtbaarheid en advertenties

Als je het via advertenties doet, dan is je bereik veel groter dan wanneer je het via organische social posts doet. Maar evengoed moet je er rekening mee houden dat die mensen niet naar je diensten op zoek zijn. Dus als het meezit kun je ze verleiden om een e-book of zoiets te downloaden, maar verwacht niet dat ze direct hun portemonnee trekken om iets van je te kopen, want ze waren nergens naar op zoek.

Dus als het mee zit krijg je ze op je mailinglijst. Dan mag je ze mailen en een deel zal ooit misschien klant worden. Maar dat gaat lang duren want ze hebben niet echt behoefte aan je diensten. Ze vonden je download gewoon leuk.

Zichtbaar of vindbaar?

Vindbaarheid

Vindbaarheid

Met vindbaarheid ligt het anders. Vinden heeft een direct relatie met zoeken. Vindbaarheid betekent gevonden worden door mensen die actie hebben genomen op je te vinden. Door mensen die actief op zoek zijn naar jouw diensten.

Via de social media zal dat niet snel gebeuren, want gebruik jij de zoekmachine van Facebook als je een probleem hebt dat om een oplossing vraagt? Misschien ben jij een uitzondering, maar de meeste mensen doen dat niet. De meeste mensen gebruiken dan één van de grote zoekmachines zoals bijvoorbeeld die van Google.

Dat betekent dat je een ander soort prospects aantrekt, want mensen die een probleem hebben dat zo urgent is dat ze moeite doen om een oplossing te vinden, zijn veel sneller geneigd om te kopen dan mensen die geen probleem ervaren maar die je advertentie toevallig zagen.

Zichtbaar of vindbaar?

Vindbaarheid en advertenties

Vindbaarheid en advertenties

Je kunt ook nog op Google adverteren natuurlijk als je niet vanzelf vindbaar bent in de organische zoekresultaten. Wat dan het effect is hangt ervan af waar Google de advertentie toont:

  • Als hij hem bovenaan de zoekresultaten toont dan is er nog steeds een actie vereist van degene die zoekt: die moet een zoekopdracht intikken. Dan heb je een aardige kans dat het iemand is die een probleem heeft.
  • Maar als je ‘m laat tonen op een website die over een onderwerp gaat dat min of meer past bij jouw advertentie dan ligt het anders. Dan kom je toevallig langs bij iemand die iets heel anders aan het doen is. Dat is minder effectief natuurlijk want die persoon zocht niet naar jou.

Remarketing advertenties

Met remarketing advertenties ligt het nog weer anders. Dit zijn advertenties die getoond worden aan mensen die je website hebben bezocht. Dus je was al gevonden.

Zichtbaar of vindbaar?

Langere buyers journey

Als je alleen zichtbaar bent, dan kun je ook best klanten krijgen. Massa’s mensen doen dat. Maar het traject voordat iemand klant wordt is langer. Daarom heb je dan funnels nodig om mensen zover te krijgen dat ze gaan kopen. En je moet ook zichtbaar zijn voor heel veel mensen. Want lang niet iedereen die je advertentie of social post ziet zal klant worden.

Maar als je ook vindbaar bent door mensen die naar je diensten op zoek zijn, dan worden die mensen veel sneller klant. De buyers journey  of kopersreis is veel korter omdat die mensen zelf al ontdekt hebben dat ze een probleem hebben en zelf al op zoek zijn gedaan naar een oplossing.

Dit zijn zaken om af te wegen bij het kiezen van je marketingstrategie. De vraag is dan of wilt investeren in social media + funnels of dat je wilt investeren in je vindbaarheid via de organische zoekresultaten waardoor je daarna minder hoeft te doen om je bezoekers tot klanten te maken. Want ze waren er al van overtuigd dat ze een dienst als je jouwe nodig hadden.

Er is een marketingsysteem voor persoonlijke diensten dat veel verder gaat dan de vraag of je zichtbaar of vindbaar bent. Daar zou je voordeel van kunnen hebben. En als je dat leuk vindt kunnen we netwerken op LinkedIn. Dat helpt ook.

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 5-7-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 12-1-2022