Hoe betrouwbaar is jouw website

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Zijn je artikelen betrouwbaar? Dat vraagt Google zich af om uit te vinden of jouw website wel moet aanbieden in de zoekresultaten. Want als jij allerlei onzin uit je duimt zuigt en Google biedt die onzin aan als antwoord op zoekopdrachten, dan maakt hij natuurlijk geen beste beurt.

Zou je de informatie in dit artikel vertrouwen?

Google productblog

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Hoe kun je zien of artikelen betrouwbaar zijn?

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Dit wil Google dus graag weten voor hij jouw artikelen hoog in de zoekresultaten aanbiedt.

Hieruit volgt de vraag: waar moet je op letten om te weten of informatie die je op Internet vindt betrouwbaar is? Waar moet jij op letten als je een artikel schrijft? Hierbij zijn vijf punten van belang:

  • Hoe betrouwbaar is de auteur? Is dat bijvoorbeeld een expert of is het iemand die er eigenlijk niets over weet?
  • Is de informatie volledig en zijn de gebruikte bronnen vermeld?
  • Kunnen bezoekers de informatie verifiëren?
  • Is de informatie juist?
  • Hoe actueel is de informatie?

Betrouwbaarheid van de auteur

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Hoe betrouwbaarheid is de auteur

Of een auteur betrouwbaar is kun je natuurlijk nooit helemaal zeker weten, maar er zijn wel indicaties die wijzen op betrouwbaarheid:

  • Hoe deskundig is de auteur? Daar heb je het alweer: is de auteur een expert of niet?
  • Is de auteur bereikbaar?
  • Van wie is de site, is de organisatie bekend, is de uitgever bekend?
  • Kun je de auteur uitsluitend per e-mail bereiken of zijn er ook andere mogelijkheden om de auteur te bereiken?

Als je (nog) niet bekend staat als een deskundige, ga hier dan iets aan doen. Dat neemt natuurlijk wat tijd. Maar die andere dingen kun je vandaag nog in orde maken.

Bereikbaarheid

Is de auteur bereikbaar?

Dit kun je eenvoudig regelen: zet iets meer op je website dan alleen je e-mailadres. Zorg dat je ook op andere manieren bereikbaar bent. Bijvoorbeeld via de telefoon en zet een fysiek adres op je website.

Eigenaar

Van wie is de site?

Dit kun je eenvoudig regelen: zet iets meer op je website dan alleen je e-mailadres. Zorg dat je ook op andere manieren bereikbaar bent. Bijvoorbeeld via de telefoon en zet een fysiek adres op je website.

Actie: kijk eens naar bovenstaande punten op jouw website en pas je website waar dat nodig is aan.

Zijn je artikelen volledig?

Heb je je bronnen vermeld?

Zijn je artikelen betrouwbaar en volledig?

Als je een artikel schrijft, doe het dan goed. Streef ernaar om de informatie die je geeft volledig en compleet op je website te zetten.

Bronvermelding

  • Staat er bij het artikel een overzicht van de gebruikte bronnen of heb je in je artikel gelinkt naar je bronnen?
  • Ontbreekt er informatie of ontbreken er relevante bronnen?
  • Zijn de bronnen die je gebruikt hebt wel van toepassing op je artikel?

Verificatie

Om zeker te weten dat je de informatie die je op je website plaatst niet uit je duim gezogen hebt, moeten je je bronnen bekend maken. Die bronnen die je gebruikt hebt moeten betrouwbaar zijn en die bronnen moeten zelf ook verwijzen naar hun eigen bronnen. Het hele proces van het ontstaan van de informatie moet te controleren zijn.

Actie: controleer je website en plaats bij je artikelen een lijstje met bronnen die je hebt gebruikt.

barbara wesseling

SEO: gelukkig zit ik bij jou op les

Het studiemateriaal wat je hebt gemaakt is heel leuk. Toegankelijk, direct en ondersteunend.Ik was gewoon echt een hele, hele grote dummy, met knoppenangst en een enorme én chaotische database. Nu ben ik nog gewoon een dummy. Gelukkig zit ik bij jou op les. Dank! Barbara Wesselingh *Deze review gaat over de online avondtraining SEO: eens …

SEO: gelukkig zit ik bij jou op les Lees verder »

Is de informatie juist?

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Juist en informatief

Wat is het doel van het artikel? Waarom heb je het geschreven? Een artikel dat geschreven is om een product te promoten is uiteraard minder objectief dan een wetenschappelijk artikel (“Wij van wc-eend adviseren wc-eend”).

Bestaat de inhoud van je artikelen uit feiten of uit meningen?

Actie: ga na in welke mate jouw artikelen werkelijk informatief zijn.

Meningen

Als je artikel voornamelijk bestaat uit meningen, heb je die meningen dan degelijk onderbouwd?

Actie: onderbouw je meningen.

Actualiteit

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Actualiteit: wanneer is je website bijgewerkt?

Ik las een keer op een blog: zorg dat je artikelen actueel zijn. Zit bovenop het nieuws. Dat raad ik je sterk af. Zorg liever dat er op je blog geen nieuws staat, want nieuws is in een paar minuten oud nieuws. Dat is niet bij te houden voor een eenmanszaak en voegt ook weinig toe tenzij je de ambitie hebt een krant te worden.

Maar je website moet wel actueel zijn. Dat betekent dat je er regelmatig iets nieuws op moet zetten. En dat je regelmatig moet controleren of je artikel nog wel kloppen. Staan er gedateerde of achterhaalde zaken in? Als dat zo is moet je je artikel bijwerken.

Staat er een datum bij je artikel zodat je lezers kunnen zien hoe oud je artikel is? Hoe lang geleden heb je je website voor het laatst bijgewerkt, ofwel: is je website nog wel actueel?

Actie: werk je website minimaal eens per week bij of laat dit doen.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Zijn je artikelen betrouwbaar?

De betrouwbaarheid van je artikelen heeft dus alles te maken met de vindbaarheid van je website. En dat is ook helemaal niet vreemd.

Als je betrouwbaarheid van je artikelen gaat verbeteren, dan mag je verwachten dat je website beter vindbaar wordt. En dat kun je direct gaan doen. Je hebt er geen technische kennis voor nodig, ga gewoon direct aan de slag.

Nog meer ideeën om zonder enige technische kennis je website beter vindbaar te maken kun je lezen de artikelen over Google Panda. Allemaal haalbare dingen die voor iedereen goed te doen zjin.

En je kunt hier een handleiding vinden voor als je SEO zelf doet. Aanrader! Als je werkelijk wilt dat je website gaat bijdragen aan je marketing, volg dan een cursus SEO.

Met dank aan ArtsyBee voor het materiaal in de kopafbeelding.

Gepubliceerd op: 18-8-2014
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-4-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.