Bijgewerkt op 2 december 2023
Je hebt bij Mailchimp groepen en tags tot je beschikking om je audience te organiseren. Maar de vraag is dan natuurlijk: hoe kun je deze mogelijkheden inzetten zinvol te segmenteren? Daar ga ik het hier over hebben.
Zinvol segmenteren: op zoek naar subgroepen
Zinvol segmenteren betekent dat je op zoek gaat naar subgroepen binnen je audience zodat je in kunt spelen op de interesses van je lezer en een echt persoonlijke nieuwsbrief kunt sturen. Maar hoe die subgroepen eruitzien hangt af van je onderwerp ofwel van je bedrijf. Denk hierbij aan het onderscheid tussen iemand die in het verleden bij je gekocht heeft en iemand die zich net heeft ingeschreven.
Maar je kunt ook denken aan persoonlijkheidstypen, waarden en overtuigingen. Wat zinvol segmenteren precies is verschilt per bedrijf en per audience.
Gericht mailen kost tijd natuurlijk. Maar denk niet te snel dat dit een reden is om het dan maar niet te doen. Want je doel met e-mailmarketing is niet “tijd besparen”. E-mailmarketing hoort natuurlijk je bedrijfsdoelen te ondersteunen. En gericht mailen helpt daarbij.
Als het te ingewikkeld wordt of teveel werk wordt, kun je overwegen om de tags op je website samen te laten lopen met de tags in Mailchimp en RSS nieuwsbrieven te gaan versturen. En dan kost gericht mailen je minder tijd dan je nu kwijt bent aan het maken van je nieuwsbrieven.
Aansprekend mailen
Het probleem is dat als je je audience niet segmenteert en niet op zoek gaat naar subgroepen met gemeenschappelijke kenmerken, dat je dan uitsluitend algemeen kunt mailen. Maar algemene e-mails zijn veel minder aansprekend. Als je zinvol gaat segmenteren, kun je wel aansprekend mailen. Je kunt dan:
- je boodschap aanpassen aan je doelgroep
- antwoorden geven op specifieke vragen die bij dat segment van je doelgroep leven
- een relatie opbouwen met je lezers
- de buyers journey versnellen
Segmentatie is personalisatie die verder gaat dan een voornaam in de aanhef.
Inspiratie voor zinvolle segmentatie
Maar hoe je dat doet is helemaal afhankelijk van je bedrijf. Ik segmenteer op basis van interesses. Maar misschien is het voor jouw bedrijf logisch om te segmenteren op basis van geografische locatie. Of misschien zou jij moeten segmenteren op basis van leeftijdsgroepen, of nog iets heel anders. Voor zinvol segmenteren is geen vast recept.
Ik zal je een paar ideeën aan de hand doen om zinvol te segmenteren.
Gedrag
- Zijn het klanten of niet?
- Wat hebben ze gekocht?
- Wanneer hebben ze dat gekocht?
Buyers journey
In welke fase van de buyers journey is je lezer?
- Bewustwording?
- Overweging?
- Beslissing?
Je zou funnels kunnen maken voor elk van deze fasen en mensen van de ene funnel naar de andere funnel kunnen laten gaan.
Betrokkenheid
Je zou mensen die erg betrokken zijn bij e-mails vaker kunnen mailen dan mensen die nauwelijks betrokken zijn. Of je zou erg betrokken mensen andere content kunnen sturen dan mensen die weinig betrokkenheid laten zien.
De betrokkenheid van je abonnee kun je bij Mailchimp zien aan het aantal sterren bij z’n naam. En je kunt een segment maken om mensen met een specifiek aantal sterren apart te mailen of juist uit te sluiten.
Handige aanpak
Als je zinvol wilt gaan segmenteren, dan is het niet alleen zaak om subgroepen op te sporen. Je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen in een subgroep past en dat die je mensen ook weleens moet mailen.
Loop daarom niet te hard van stapel. Ga niet direct heel verfijnde segmenten maken. Deel je adressen liever wat grover in, want daar heb je dan meer aan. En gaandeweg kun je gaan verfijnen. Dit is nooit klaar want het kan altijd beter, dus begin gewoon!
Is je lijst te klein voor segmentatie?
Misschien denk je dat je lijst hier te klein voor is en dat het daarom nauwelijks de moeite waard is om te segmenteren. Dat is een vergissing. Vanuit jouw perspectief kan dat wel waar zijn, maar vanuit klantperspectief is het echt belangrijk dat je gericht mailt en uitsluitend relevante informatie naar je lezer stuurt.
Met gericht mailen kun je niet vroeg genoeg beginnen! Dat is dus nu! En lees ondertussen verder over hoe je de groei van je mailinglijst kunt stimuleren.