Zinvol segmenteren

zinvol segmenteren

Je hebt bij Mailchimp groepen en tags tot je beschikking om je audience te organiseren. Maar de vraag is dan natuurlijk: hoe kun je deze mogelijkheden inzetten zinvol te segmenteren? Daar ga ik het hier over hebben.


Zinvol segmenteren

Zinvol segmenteren betekent dat je op zoek gaat naar subgroepen binnen je audience. Maar hoe die subgroepen eruitzien hangt af van je onderwerp ofwel van je bedrijf. Denk hierbij aan het onderscheid tussen iemand die in het verleden bij je gekocht heeft en iemand die zich net heeft ingeschreven.

Maar je kunt ook denken aan persoonlijkheidstypen, waarden en overtuigingen. Wat zinvol segmenteren precies is verschilt per bedrijf en per audience.

Gericht mailen kost tijd natuurlijk. Maar denk niet te snel dat dit een reden is om het dan maar niet te doen. Want je doel met e-mailmarketing is niet “tijd besparen”. E-mailmarketing hoort natuurlijk je bedrijfsdoelen te ondersteunen. En gericht mailen helpt daarbij.

Als het te ingewikkeld wordt of te veel werk wordt, kun je overwegen om de tags op je website samen te laten lopen met de tags in Mailchimp en RSS nieuwsbrieven te gaan versturen.


Het alternatief

Het probleem is dat als je je audience niet segmenteert en niet op zoek gaat naar subgroepen met gemeenschappelijke kenmerken, dat je dan uitsluitend algemeen kunt mailen. Maar algemene e-mails zijn veel minder aansprekend.


Zinvol segmenteren

Als je zinvol gaat segmenteren bereik kun je wel aansprekend mailen. Je kunt dan:

  • je boodschap aanpassen aan je doelgroep
  • antwoorden geven op specifieke vragen die bij dat segment van je doelgroep leven
  • een relatie opbouwen met je lezers
  • de buyers journey versnellen

Segmentatie is personalisatie die verder gaat dan een voornaam in de aanhef.

Maar hoe je dat doet is helemaal afhankelijk van je bedrijf. Ik segmenteer op basis van interesses. Maar misschien is het voor jouw bedrijf logisch om te segmenteren op basis van geografische locatie. Of misschien zou jij moeten segmenteren op basis van leeftijdsgroepen, of nog iets heel anders. Voor zinvol segmenteren is geen vast recept.


Inspiratie voor zinvol segmenteren

Ik zal je een paar ideeën aan de hand doen om zinvol te segmenteren.

Gedrag

  • Zijn het klanten of niet?
  • Wat hebben ze gekocht?
  • Wanneer hebben ze dat gekocht?

Buyers journey

In welke fase van de buyers journey is je lezer?

Je zou funnels kunnen maken voor elk van deze fasen en mensen van de ene funnel naar de andere funnel kunnen laten gaan.


Betrokkenheid

Je zou mensen die erg betrokken zijn bij e-mails vaker kunnen mailen dan mensen die nauwelijks betrokken zijn. Of je zou erg betrokken mensen andere content kunnen sturen dan mensen die weinig betrokkenheid laten zien.

De betrokkenheid van je abonnee kun je bij Mailchimp zien aan het aantal sterren bij z’n naam. En je kunt een segment maken om mensen met een specifiek aantal sterren apart te mailen of juist uit te sluiten.


Handige aanpak voor zinvol segmenteren

Als je zinvol wilt gaan segmenteren, dan is het niet alleen zaak om subgroepen op te sporen. Je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen in een subgroep past en dat die je mensen ook wel eens moet mailen.

Loop daarom niet te hard van stapel. Ga niet direct heel verfijnde segmenten maken. Deel je adressen liever wat grover in, want daar heb je dan meer aan. En gaandeweg kun je gaan verfijnen. Dit is nooit klaar want het kan altijd beter, dus begin gewoon!


Hulp bij het herinrichten van je account

Als je dit wel wilt maar eigenlijk niet zo heel goed wat je nou moet, overweeg dan om een halve dag naar mijn kantoor te komen. Dan kunnen we in alle rust een geschikte e-mailstrategie voor jou bespreken en gelijk je account op een zinvolle manier inrichten. Daarna kun je er weer jaren mee voort.

En als je verder wilt lezen over Mailchimp, dan kan de handleiding over hoe Mailchimp werkt een goede ingang zijn.


Is je lijst hier te klein voor?

Misschien denk je dat je lijst hier te klein voor is en dat het daarom nauwelijks de moeite waard is om te segmenteren. Dat is een vergissing. Vanuit jouw perspectief kan dat wel waar zijn, maar vanuit klantperspectief is het echt belangrijk dat je gericht mailt en uitsluitend relevante informatie naar je lezer stuurt.

Met gericht mailen kun je niet vroeg genoeg beginnen! Dat is dus nu! En lees ondertussen verder over hoe je de groei van je mailinglijst kunt stimuleren.

pijltje

Verder lezen over:

Mailchimp Automations en Customer Journeys

Mailchimp Automations en Customer Journeys

Mailchimp Automations en Customer Journeys zijn automatische e-mails die onder voorwaarden verstuurd worden.

En wat die voorwaarden zijn bepaal jij.

Als je met e-mailstrategie gaat beginnen dan stop je met gokken en hopen dat het iets oplevert en je begint met het echte werk: een plan maken, een doel stellen en meten of je dat doel behaald hebt. Je kunt hier de strategie trainingen voor Mailchimp vinden en hier de strategie trainingen voor MailerLite.


De waarde van je mailinglijst

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Bouw je een adressenlijst op omdat iedereen je vertelt dat een ondernemer een adressenlijst moet hebben die je mag mailen?

Maar heb je eigenlijk geen idee wat de waarde van je lijst is?

Hier kun je een Excel-sheet opvragen dat je haarfijn gaat vertellen wat de waarde van jouw lijst is.

Vraag ‘m hier op!

En daarna krijg je tips om de waarde van je lijst te verhogen!


Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp Audiences » Zinvol segmenteren



Zinvol segmenteren was last modified: by
Zinvol segmenteren was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *