Zoekterm of keyword kiezen

zoekterm kiezen of keyword kiezen

Voor je een artikel gaat schrijven moet je eerst je focus zoekterm kiezen. Want als je een zoekterm kiest die niemand gebruikt, dan zal je artikel geen bezoekers krijgen.

Wat je nodig hebt is een zoekterm die je doelgroep daadwerkelijk gebruikt. En daarvoor moet je eerst je doelgroep helder in beeld hebben. Om je doelgroep helder in beeld te krijgen kun je eventueel een profiel van een buyer persona maken. Want een man van 80 gebruikt andere woorden dan een meisje van 16.


Zoekterm kiezen

Begin eens met te kijken op answerthepublic.com. Daar kun je vragen vinden die gemaakt zijn van zoekopdrachten die mensen aan de zoekmachines hebben gesteld. Die vragen zou je kunnen gaan beantwoorden.

Daarmee ben je er niet, want je wilt ook nog weten of die zoekterm regelmatig gebruikt wordt, want anders heb je er nog niets aan. Uitvinden hoe vaak een zoekterm gebruikt wordt is een lastig punt.


Google Adwords

Om dit uit te vinden moet je eigenlijk gaan adverteren op Google, want dan heb je een Adwords account tot je beschikking. En daar vind je deze informatie. Maar dan moet je echt gaan adverteren. Als je dat niet doet en alleen het Adwords account aanmaakt, dan gebeurt er niets. Je krijgt deze antwoorden dan niet.

Je kunt wel een klein beetje een indruk krijgen of deze zoekterm regelmatig gebruikt wordt door ‘m in te tikken in het zoekveld van Google. Kijk eens hoe Google je zoekterm aanvult. Misschien kun je die aanvulling zelfs gebruiken.

En je kunt ook zoekvolumes vinden op Google Trends. Kijk daar dus vooral ook.


Concurrentie op zoektermen

Nu ga je uitvinden hoe groot de concurrentie op het web is voor dit specifieke keyword. Dat betekent dat je gaat kijken hoeveel documenten Google aanbiedt voor die specifieke zoekterm.

Je kunt dit gemakkelijk uitvinden door de zoekterm in te tikken in browser Google Chrome. Want Google vertelt dan ook hoeveel documenten hij aanbiedt voor die zoekterm. En dat is je concurrentie.



Waarom zoeken mensen hiernaar?

Ook als je een zoekterm hebt gevonden die je doelgroep daadwerkelijk gebruikt en waar een redelijk zoekvolume voor is, ook dan ben je er nog niet. Want je wilt natuurlijk niet alleen maar gevonden worden. “Gevonden worden” is een stap in je verkoopproces. Maar je eigenlijke doel is verkopen.

Bij het kiezen van je focus zoekterm is het een uitstekend idee om je werkelijke doel in gedachten te houden. Je wilt verkopen en je wilt dus graag gevonden worden door mensen die van plan zijn te gaan kopen.


Aankoopintentie

Dat kun je uitvinden door door de zoekterm in te tikken in verschillende browsers. Je krijgt dan een rijtje zoekresultaten te zien en die zoekresultaten ga je eens heel goed bekijken terwijl je jezelf afvraagt:

  • hoort jouw artikel in dit rijtje thuis?
  • en waar zoeken de mensen naar die dit rijtje als antwoord krijgen?

Je kijkt of jouw artikel in dit rijtje thuishoort, want als jouw artikel eigenlijk over iets heel anders gaat dan heb je er nog niet veel aan.

En je kijkt waar de mensen die dit rijtje als antwoord krijgen nou eigenlijk precies naar zoeken, want het liefste zie je hier antwoorden staan die bedoeld zijn voor mensen die van plan zijn te gaan kopen.


Zoektermen en synoniemen

Woorden en dus ook zoekwoorden hebben vaak synoniemen. Google is tegenwoordig tamelijk slim. Daarom kent hij ook de synoniemen van je keywords. Ik zie in mijn statistieken ook regelmatig dat ik gevonden ben op woorden die niet in mijn teksten staan, maar die synoniemen zijn van woorden die ik in mijn teksten hebt staan.

Toch is het een goed idee om die synoniemen wel in je teksten te verwerken. Want je teksten worden er leuker door. En dat is ook belangrijk. Want als mensen je artikel niet lezen heb je nog steeds helemaal niets.

Synoniemen van je zoekterm kun je gemakkelijk vinden op synoniemen.net. Ga daar dus ook even kijken. En als je een tekst waar je synoniemen in verwerkt goed wilt analyseren, dan is het ook zinvol om de betaalde versie van de plugin van Yoast te kopen.


Zoekterm kiezen

Een lastig punt bij het kiezen van een goede zoekterm is dat iedereen die zoekterm gebruikt. Logisch natuurlijk, maar dat helpt niet echt om hoog in de zoekresultaten te komen.

Dit lastig punt kun je oplossen door je zoekterm langer te maken. Als je een zoekterm langer maakt dan verminder je zowel het zoekvolume als de concurrentie. Je artikel zal dus minder vaak worden aangeboden, maar als je een lange zoekterm gebruikt dan weet Google veel beter aan wie hij je artikel moet aanbieden, dus de bezoekers die je krijgt zijn relevanter.

Nog meer over SEO kun je lezen in de handleiding SEO zelf doen.



Je bent hier: Home » SEO » SEO beginners » Zoekterm of keyword kiezen

Zoekterm of keyword kiezen was last modified: by
Zoekterm of keyword kiezen was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *