Zoekveld op je website

Een zoekveld op je website is niet alleen heel erg behulpzaam voor je bezoekers. Een zoekveld geeft ook een schat aan informatie die je kunt gebruiken om je blogposts te verbeteren. En je kunt deze informatie ook gebruiken om te weten waar je over zou moeten schrijven.

Als het goed is heb je een zoekveld op je website. Dat zoekveld moet op iedere pagina staan. Het zoekveld op mijn website vind je helemaal bovenaan aan de rechterkant.

Als je geen zoekveld op je website hebt, zorg dan dat je er eentje krijgt. Dat is handig voor je bezoekers, maar het is ook heel fijn voor jezelf.

Zoekveld op je website

Het zoekveld op je website geeft een schat aan informatie, want de zoektermen die in het zoekveld op je website worden ingetikt zijn de zoektermen die echte mensen gebruiken om iets te vinden op jouw website.  Het zou daarom jammer zijn als jij deze zoektermen niet terug kunt lezen. Gelukkig kan dat wel.

Zoekveld op je website: Google Analytics

Je kunt in Google Analytics een filter instellen dat dat je toont welke zoektermen mensen op je website intikken.

Goed, dan weet je welke zoektermen mensen intikken, maar wat kun je ermee? De bezoeker heeft gevonden wat hij zocht, of niet. Maar hoe het ook is: deze bezoeker is weg.

Denk er dan aan dat als je weet dat één persoon ergens naar zoekt, er gewoonlijk veel meer mensen zijn die daarnaar zoeken. Kijk daarom goed naar die zoektermen en kijk welke zoekresultaten je website toont naar aanleiding van die zoektermen. Dan kun je zien wat je bezoekers gevonden hebben en óf ze het antwoord op hun vraag wel gevonden hebben op je website.

Antwoord niet gevonden

Als ze het antwoord op hun vraag niet gevonden hebben op je website, kijk dan eens of het antwoord werkelijk niet op je website staat. Misschien staat het er wel, maar heb jij in je blogpost andere woorden gebruikt.

Als je ontdekt dat je wel over een onderwerp geschreven hebt terwijl je bezoeker je blogpost niet heeft kunnen vinden, dan kun je overwegen je blogpost een beetje aan te passen.

En als je in je zoekveld zoekopdrachten ziet over onderwerpen waar je niet over geschreven hebt, ga dan na of het de moeite waard kan zijn over dat onderwerp een blogpost te schrijven.

Cookies

Om Google Analytics te kunnen gebruiken heb je toestemming je bezoeker nodig. Hiervoor kun je een plugin installeren. Er zijn meerdere plugins beschikbaar die je kunnen helpen om deze toestemming te vragen. Als je geen plugin hiervoor wilt gebruiken kun je Google Analytics anonimiseren.

Overigens: als je plugins gebruikt moet je wel af en toe nagaan of die plugins nog onderhouden worden.

Zorg dat je deze toestemming ook beslist vraagt of dat je Google Analytics anonimiseert en dat je in je privacy beleid helderheid schept over wat je met die gegevens doet en hoe lang je ze bewaart.

Uit de zoekresultaten houden

Je hebt waarschijnlijk ook pagina’s op je website staan die juist niet gevonden moeten worden. Bijvoorbeeld je bedankpagina als iemand zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief of iets anders.

Als je niets doet en mensen tikken relevante zoektermen in in je zoekveld, dan komen deze pagina’s gewoon in de zoekresultaten op je website. Als je dat niet wilt, dan kun je een plugin installeren waarmee je deze pagina’s uit de zoekresultaten kunt houden. Dat is de plugin Search exclude.

Als je deze plugin installeert dan zie je daarna bij iedere pagina of blogpost in de zijbalk een mogelijkheid om een vakje aan te vinken. En dat vakje vind je ook als je de functie “snel bewerken” van een pagina of blogpost gebruikt.

Zoekveld op je website

Dat een zoekveld op je website meer kan doen dan je bezoekers helpen, daar zou je misschien niet zo snel aan denken. En zo zijn er meer dingen waar je niet zo snel aan zou denken. Als je kiest voor persoonlijke SEO begeleiding, dan help ik je aan dergelijke zaken te denken en dan vertel ik je ook hoe je dergelijke zaken aanpakt.

En hier vind je een handleiding SEO leren voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Zoekveld op je website was last modified: by

Zoekveld op je website: met dank aan airrayagroup voor het materiaal in de kopafbeelding.

Zoekveld op je website was last modified: by