Zoekveld op je website

Zoekveld op je website plaatsen

Een zoekveld op je website is een uitstekend idee! Een zoekveld op je website is niet alleen heel erg behulpzaam voor je bezoekers. Een zoekveld geeft ook een schat aan informatie die je kunt gebruiken om je blogposts te verbeteren. En je kunt deze informatie ook gebruiken om te weten waar je over zou moeten schrijven.

Vaak heb je een zoekveld op je website want het zit standaard in veel themes. Dat zoekveld moet op iedere pagina staan. Maar het zoekveld op mijn website zit onder het plusje helemaal bovenaan de website. En als jij het daar niet zoekt, dan vind je het ook niet.

Dat is niet handig, want ik wil graag dat je het zoekveld gebruikt! Daarom heb ik er eentje bij gezet.


Zoekveld op je website

Het zoekveld op je website geeft een schat aan informatie, want de zoektermen die in het zoekveld op je website worden ingetikt zijn de zoektermen die echte mensen gebruiken om iets te vinden op jouw website.  Het zou daarom jammer zijn als jij deze zoektermen niet terug kunt lezen. Gelukkig kan dat wel.


Zoekveld op je website: Google Analytics

Je kunt in Google Analytics een filter maken dat dat je toont welke zoektermen mensen op je website intikken.

Goed, dan weet je welke zoektermen mensen intikken, maar wat kun je ermee? De bezoeker heeft gevonden wat hij zocht, of niet. Maar hoe het ook is: deze bezoeker is weg.

Denk er dan aan dat als je weet dat één persoon ergens naar zoekt, er gewoonlijk veel meer mensen zijn die daarnaar zoeken. Kijk daarom goed naar die zoektermen en kijk welke zoekresultaten je website toont naar aanleiding van die zoektermen. Dan kun je zien wat je bezoekers gevonden hebben en óf ze het antwoord op hun vraag wel gevonden hebben op je website.


Zoekveld bijhouden in Analytics

Benodigde tijd: 10 minuten.

Hier lees hoe je het zoekveld kunt bijhouden in Google Analtycs.

  1. Ga naar Google Analytics naar het beheerdersgedeelte

    Het beheerdersgedeelte vind je door links onder op het tandwiel te klikken.

  2. Kies hier de kolom “Weergave”

    Dat is de derde kolom.

  3. Instellingen en dataweergave

    In deze derde kolom kies je voor “Instellingen en dataweergave”. Dat staat bovenaan.

  4. Site Search bijhouden

    Scrol nu helemaal naar beneden tot je ziet staan: “Site Search bijhouden”.

  5. Site Search aanzetten

    Site Site Search aan door het schuifje om te zetten.

  6. Queryparameter

    Ga nu even naar je website naar de kant waar je bezoekers ook komen en ga eens via het zoekveld ergens naar zoeken. Je ziet dan helemaal bovenaan in je browser dat je iets zoekt: URL/?s=ik-zoek-iets. De queryparameter staat achter het vraagteken en voor =. Zoals je ziet is de queryparameter bij mijn website een s. Maar dat kan bij jouw website anders zijn.

    queryparameter

  7. Neem de queryparameter mee naar Analytics

    Je neemt de queryparameter nu mee naar Google Analytics en die vul je in in het daarvoor bestemde vakje. queryparameter invullen

  8. Scrol nog iets verder

    En sla het op.

Nu gaat Google Analytics bijhouden wat mensen intikken in het zoekveld van je website.


Zoekopdrachten terugvinden in Analytics

Om dit zien wat mensen gedaan hebben moet je natuurlijk wel even geduld hebben. Dan ga je weer naar Analytics en gaat in de zijbalk naar:

  • Gedrag
  • Site content
  • Zoekopdrachten op site
  • En dan vind je daar 4 tabbladen

Overzicht: daar vind je een overzicht met o.a. het percentage van het aantal bezoekers die je zoekveld gebruikt hebben.

Gebruik: hier zie je waarin bezoekers die je zoekveld gebruikt hebben verschillen van bezoekers die dat niet gedaan hebben. Zaken als verschil in bouncepercentage en hoe lang ze bezig zijn geweest op je website.

Zoektermen: daar staan de zoektermen die mensen in je zoekveld hebben ingetikt.

Zoekpagina’s: hier vind je zaken als zoekdiepte en hoe lang mensen nog bezig zijn geweest op je site nadat ze een zoekopdracht ingetypt hebben.


Wat doe je met die zoektermen?

Het was ons in de eerste plaats begonnen om die zoektermen, dus daar gaan we nu even naar terug.

Je kunt hier verschillende dingen mee doen. Tik de gebruikte zoektermen zelf eens in en kijk welke antwoorden mensen krijgen.

Kijken welke antwoorden mensen krijgen

Zijn de pagina’s en blogposts die je website aanbiedt naar aanleiding van die zoektermen werkelijk relevante antwoorden? Als dat niet zo is, dan moet je content gaan ontwikkelen.

Geen antwoorden maar hebt er wel content over

Misschien ook kan je website geen antwoorden aanbieden terwijl je er wel over geschreven hebt. Dat betekent dat er iemand op je website is geweest die andere woorden gebruikt dan jij hebt gedaan. Die persoon heeft daarom niet gevonden wat hij zocht. Gemiste kans.

Maar nu je dit weet kun je daar iets aan doen. Ga naar het artikel dat die persoon zocht en verwerk de woorden die hij gebruikt heeft in je artikel. Als je de zoekterm daarna opnieuw intikt in je zoekveld, dan zul je zien dat je artikel nu wel wordt aangeboden.


Uit de zoekresultaten houden

Je hebt waarschijnlijk ook pagina’s op je website staan die juist niet gevonden moeten worden. Bijvoorbeeld je bedankpagina als iemand zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief of iets anders.

Als je niets doet en mensen tikken relevante zoektermen in in je zoekveld, dan komen deze pagina’s gewoon in de zoekresultaten op je website. Als je dat niet wilt, dan kun je een plugin installeren waarmee je deze pagina’s uit de zoekresultaten kunt houden. Dat is de plugin Search exclude.

Als je deze plugin installeert dan zie je daarna bij iedere pagina of blogpost in de zijbalk een mogelijkheid om een vakje aan te vinken. En dat vakje zie je ook als je de functie “snel bewerken” van een pagina of blogpost gebruikt.


AVG en Google Analytics

Om Google Analytics te kunnen gebruiken heb je toestemming je bezoeker nodig. Hiervoor kun je een plugin installeren. Er zijn meerdere plugins beschikbaar die je kunnen helpen om deze toestemming te vragen. Als je geen plugin hiervoor wilt gebruiken kun je Google Analytics anonimiseren.

Zorg dat je deze toestemming ook beslist vraagt of dat je Google Analytics anonimiseert en dat je in je privacy beleid helderheid schept over wat je met die gegevens doet en hoe lang je ze bewaart.


Zoekveld op je website

Dat een zoekveld op je website meer kan doen dan je bezoekers helpen, daar zou je misschien niet zo snel aan denken. En zo zijn er meer dingen waar je niet zo snel aan zou denken.

Een zoekveld op je website kan enorm helpen bij het verbeteren van je vindbaarheid. Doen dus! Als je hulp bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website, kom dan een dag bij me op bezoek. Dan gaan we samen een dag aan de slag om een structuur in je website aan te brengen die ervoor zorgt dat je verschillend pagina’s en blogposts elkaar gaan ondersteunen in plaats van met elkaar te concurreren in de zoekresultaten.

Los daarvan vind ik dat je ook verder moet gaan lezen in de handleiding SEO zelf doen. Want er zijn veel meer dingen die je zou kunnen doen en waar ik in andere artikelen over vertel.


seo voor dummies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Je bent hier: Home » SEO » SEO beginners » Zoekveld op je website
Zoekveld op je website was last modified: by

Zoekveld op je website: met dank aan airrayagroup voor het materiaal in de kopafbeelding.

Zoekveld op je website was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *