Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Zou je jezelf inhuren?
zou je jezelf inhuren

Zou je jezelf inhuren?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Zou je jezelf inhuren?

Als je als dienstverlener niet genoeg klanten hebt, dan zou je je eigen diensten eens in moeten kopen. En terwijl je dat doet of bijna doet, zou je aantekeningen moeten maken.

Je eigen diensten inkopen lijkt natuurlijk een raar idee, want waarom zou je als boekhouder je boekhouding uitbesteden? Waarom zou je als tekstschrijver je teksten door een ander laten schrijven? Daar heb je helemaal gelijk in. Jij weet als geen ander “hoe het moet” dus je hebt soortgelijke diensten van een ander helemaal niet nodig.

Maar dat is ook niet de reden waarom ik je aanraad om je eigen diensten in te kopen. Je zou dit om een heel andere reden moeten doen.


Zou je jezelf inhuren?

Voor mensen kopen hebben ze gewoonlijk een paar bezwaren en als jij die bezwaren eigenlijk deelt, dan kun je ze niet weerleggen. Je moet dus boven tafel krijgen welke bezwaren van je prospects je eigenlijk deelt. Want bezwaren kunnen doorzien en weerleggen is een belangrijke vaardigheid als je wilt verkopen.

Door diensten zoals je eigen dienst in te kopen krijg je een innerlijke response. Je ervaart dan wat je klanten ervaren als ze eventueel jouw diensten in gaan kopen. Je krijgt hierdoor in de gaten welke bezwaren jouw prospects kunnen hebben die jij niet kunt weerleggen omdat je het er diep in je hart mee eens bent.

Je krijgt op deze manier op een heel eenvoudige manier boven tafel waarom jouw prospects geen klant worden. Bijvoorbeeld:

  • Je koopt bijna, maar toch niet helemaal want je twijfelt aan de kwaliteit.
  • Of je bent ervan overtuigd dat het goed is wat je krijgt, maar je doet het toch maar niet, want het is wel erg duur en je kunt ook zonder deze dienst. Eigenlijk zou je deze dienst alleen kopen als er een aanbieding was.
  • Degene die je op het oog hebt om de dienst te leveren, heeft eigenlijk erg weinig kwalificaties (hoe zit het met je eigen kwalificaties?)
  • Je vindt dit wel een leuk voorstel, maar eigenlijk is het geldverspilling.
  • Bovendien: je doet dit alleen maar omdat je het hier gelezen hebt. Het is eigenlijk een spel en dus helemaal niet urgent.

Bezwaren weerleggen die je eigenlijk deelt

Soortgelijke gedachten en gevoelens hebben je prospects ook. En jij kunt hun bezwaren niet weerleggen, want je begrijpt die bezwaren te goed: je zou het zelf ook niet doen. Je begrijpt veel te goed waarom mensen toch maar niet kopen.

Deze bezwaren zouden op zich geen probleem hoeven te zijn, als jij er een overtuigend antwoord op hebt. Maar dat overtuigende antwoord heb je niet, want je prospect denkt net zoals jij doet.

Dat moet je oplossen en dat kun je oplossen door bij je concullega diensten in te kopen die lijken op jouw diensten.

En als je dat een paar keer hebt gedaan, dan komt er een moment dat je niet meer begrijpt waarom iemand jouw diensten niet zou kopen. Dat is dan gewoon onbegrijpelijk geworden.

Lees ook:  Medische claims en gezondheidsclaims

Je kunt je nog wel inleven in hun bezwaren, maar je deelt hun bezwaren niet meer. Je vind het niet meer normaal. En daarom kun je die bezwaren weerleggen.


Jezelf inhuren: de praktische uitvoering

Daarom: als je een tekstschrijver bent, koop dan eens een paar teksten in bij een ander en luister goed naar je innerlijke response. Ervaar hoe lastig het is om een dienst als de jouwe in te kopen en luister naar je innerlijke bezwaren. Maar doe het toch.

Als je een coach bent, laat je dan eens coachen door een ander. Ook als je denkt dat je dat helemaal niet nodig hebt ;). Want dat denkt je prospect waarschijnlijk ook, dus doe het maar wel.

En als je het liefst dingen koopt die in de aanbieding zijn, koop dan eens iets voor de reguliere prijs. Misschien kun je zelfs eens proberen er een fooi bovenop te leggen.

Zou je jezelf inhuren

Als je dit gedaan hebt, weet je precies wat de bezwaren van je prospects zijn waardoor ze geen klanten worden. Je kent hun bezwaren als je broekzak. En je kunt die bezwaren dan ook weerleggen, want je deelt ze niet meer.

Doe ik dat zelf ook?

Jazeker wel. Ik koop van alles in bij anderen. Juist als ik denk dat ik te weinig klanten heb ga ik diensten bij anderen inkopen. En dan luister ik goed naar mezelf wat ik daarbij voel en denk:

  • Te duur?
  • Te goedkoop?
  • Eigenlijk nergens voor nodig? Ik kan het zelf beter?
  • Vertrouwen of juist niet? Waarom?

Echt, het is essentieel dat je af en toe “jezelf inkoopt”, want daardoor houd je voeling met alle redenen waarom je prospects niet kopen. Want je prospects zijn heus niet zo anders als jijzelf bent.


Jezelf inhuren: bezwaren weerleggen

Misschien heb je bezwaren tegen deze methode en vind je het praktischer om gewoon aan je prospects te vragen waarom ze niet kopen. Dat klopt: als het kan moet je dat vragen. Maar dat zijn we nu niet aan het doen.

Want lang niet alle bezwaren die je prospect kan hebben zijn bezwaren die jij niet kunt weerleggen. Als bezwaren ver van je eigen beleving afstaan, dan moet je ze wel leren begrijpen, maar je kunt ze ook weerleggen want je deelt ze niet.

De bezwaren die je niet kunt weerleggen zijn de bezwaren die je diep in je hart deelt. Dus juist van die bezwaren moet je je bewust worden. Dus: zou je jezelf inhuren en wat zijn je bezwaren?

Meer lezen over verkopen? Of liever meer over marketing zelf doen?

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met met een goed marketingplan. En als je wilt linken op LinkedIn, voel je dan uitgenodigd.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Gepubliceerd op: 4-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 7-10-2021