Bijgewerkt op 1 december 2023
Een divider in Mailchimp brengt structuur aan. Het is een horizontale lijn. Je gebruikt die horizontale lijn om verschillende secties in je nieuwsbrief te maken. Hierdoor maak je aan je lezer duidelijk dat je met een nieuw onderwerp gaat beginnen.
Als je een nieuwsbrief maakt dan is het sterk aan te raden om er dividers in te zetten. Hierdoor wordt je nieuwsbrief overzichtelijker en leesbaarder. Dat geldt overigens ook voor witregels.
Divider in Mailchimp: horizontale verdeler
En het is heel simpel om een divider in je nieuwsbrief te zetten. Want Mailchimp heeft er een blok voor klaargezet. Sleep dit blok naar de plaats in je nieuwsbrief waar je ‘m hebben wilt. Dit doe je op precies dezelfde manier als waarop je alle blokken sleept.

Kiezen waar je divider moet komen
Als je ‘m middenin je tekst wilt hebben, moet je daar rekening mee houden bij het bewerken:
- plaats het eerste deel van je tekst.
- plaats de divider onder je tekst.
- plaats onder je lijn een tekstblok waar je het vervolg van je tekst in plaatst.
Besef dat dit betekent dat je niet eerst alle tekst neer kunt zetten en daarna dividers toe kunt voegen.
Opmaken
Mailchimp heeft standaard een lijntje neergezet van 2px en met de kleur #f2f2f2. Maar daar hoef je je niets van aan te trekken.
Als je het blok divider naar een plaats in je nieuwsbrief sleept en het daar loslaat, van valt het blok direct open. En dan kun je het design bewerken. Je kunt die lijn dikker maken, of dunner, gestippeld, gestreept, alles kan. En je kunt ‘m ook iedere kleur geven die je maar wilt.
Opmaak overnemen
- Ga naar een divider die al opgemaakt is.
- Open het blok van de eerder opgemaakte divider door op het potloodje te klikken.
- Vink aan (helemaal onderaan)
Apply to all existing Divider blocks
Klik als je klaar bent op Save & Close.
Dit werkt met alle blokken hetzelfde: als je dit vakje aanvinkt worden alle blokken van het type precies hetzelfde. Hieronder en afbeelding van (toevallig) een tekstblok. Bij het blok Divider vind je het vakje op precies dezelfde plaats.

Op deze manier krijgen alle nieuwe dividers die je in je nieuwsbrief hebt gezet dezelfde opmaak als de oorspronkelijke divider.
Let op: zorg dat je dit vakje aanvinkt bij een divider die al opgemaakt is.
Secties in je nieuwsbrief
Gebruik de horizontale lijnen die Mailchimp je biedt alsjeblieft, want je hebt maar heel weinig tijd om de aandacht van je lezer vast te houden. En als het voor je lezer niet snel duidelijk is waar je nieuwsbrief over gaat, dan haakt je lezer af.
Als dit allemaal nieuw voor is hoeft dat geen ramp te zijn, want met elke nieuwsbrief krijg je een kans om het beter te doen. Daar kun je ook hulp bij krijgen, want ik ben een Mailchimp PRO partner.
Dit artikel maakt deel uit van een gratis cursus over Mailchimp drag & drop.