divider in Mailchimp

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar denk ook eens aan ons: wij moeten dat allemaal lezen …

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp brengt structuur aan. Het is een horizontale lijn. Je gebruikt die horizontale lijn om verschillende secties in je nieuwsbrief te maken. Hierdoor maak je aan je lezer duidelijk dat je met een nieuw onderwerp gaat beginnen.

Als je een nieuwsbrief maakt dan is het sterk aan te raden om er dividers in te zetten. Hierdoor wordt je nieuwsbrief overzichtelijker en leesbaarder. Dat geldt overigens ook voor witregels.

Divider in Mailchimp

Horizontale verdeler in Mailchimp

Horizontale verdeler in Mailchimp

En het is heel simpel om een divider in je nieuwsbrief te zetten. Want Mailchimp heeft er een blok voor klaargezet.

Sleep dit blok naar de plaats in je nieuwsbrief waar je ‘m hebben wilt. Dit doe je op precies dezelfde manier als waarop je alle blokken sleept.

templates divider
Het blok van de divider

Divider in Mailchimp

Kiezen waar je divider komen moet

Waar moet de horizontale lijn komen?

Als je ‘m middenin je tekst wilt hebben, moet je daar rekening mee houden bij het bewerken:

  • plaats het eerste deel van je tekst.
  • plaats de divider onder je tekst.
  • plaats onder je lijn een tekstblok waar je het vervolg van je tekst in plaatst.

Besef dat dit betekent dat je niet eerst alle tekst neer kunt zetten en daarna dividers toe kunt voegen.

Divider in Mailchimp

Opmaken

Opmaken van de horizontale lijn

Mailchimp heeft standaard een lijntje neergezet van 2px en met de kleur #f2f2f2. Maar daar hoef je je niets van aan te trekken.

Als je het blok divider naar een plaats in je nieuwsbrief sleept en het daar loslaat, van valt het blok direct open. En dan kun je het design bewerken. Je kunt die lijn dikker maken, of dunner, gestippeld, gestreept, alles kan. En je kunt ‘m ook iedere kleur geven die je maar wilt.

Opmaak overnemen

  • Ga naar een divider die al opgemaakt is.
  • Open het blok van de eerder opgemaakte divider door op het potloodje te klikken.
  • Vink aan (helemaal onderaan)

Apply to all existing Divider blocks

Klik als je klaar bent op Save & Close.

Dit werkt met alle blokken hetzelfde: als je dit vakje aanvinkt worden alle blokken van het type precies hetzelfde. Hieronder en afbeelding van (toevallig) een tekstblok. Bij het blok Divider vind je het vakje op precies dezelfde plaats.

templates divider apply

Op deze manier krijgen alle nieuwe dividers die je in je nieuwsbrief hebt gezet dezelfde opmaak als de oorspronkelijke divider.

Let op: zorg dat je dit vakje aanvinkt bij een divider die al opgemaakt is.

Divider in Mailchimp

Secties in je nieuwsbrief

Secties in je nieuwsbrief

Gebruik de horizontale lijnen die Mailchimp je biedt alsjeblieft, want je hebt maar heel weinig tijd om de aandacht van je lezer vast te houden. En als het voor je lezer niet snel duidelijk is waar je nieuwsbrief over gaat, dan haakt je lezer af.

Als dit allemaal nieuw voor is hoeft dat geen ramp te zijn, want met elke nieuwsbrief krijg je een kans om het beter te doen. Daar kun je ook hulp bij krijgen.

Divider in Mailchimp

Meer Mailchimp

Dit artikel maakt deel uit van een gratis serie over Mailchimp drag & drop. De andere artikelen vind je hieronder.

Ik ben een Mailchimp Pro Partner en ik kan je op allerlei manieren helpen met Mailchimp.

Mailchimp mobiel

Mailchimp mobiel

De mobiele versie van je Mailchimp nieuwsbrief kun je een eigen opmaak meegeven. Dat hoeft niet want alles is goed ingesteld. Maar als je het anders wilt dan kan dat. Je kunt Mailchimp mobiel precies zo opmaken als je maar wilt. Denk daar ook even over na, want je mag verwachten dat een flink percentage …

Mailchimp mobiel Lees verder »

Mailchimp nieuwsbrief verzenden

Mailchimp nieuwsbrief verzenden

Mailchimp nieuwsbrief verzenden: als je nieuwsbrief helemaal klaar is en door en door getest, dan controleer je nogmaals alles op de pagina Confirm en als ook dan alles goed is, dan kun je ‘m verzenden. Het is goed als je een routine ontwikkelt voor je op de verzendknop klikt. Want niets is vervelender dan direct …

Mailchimp nieuwsbrief verzenden Lees verder »

divider in Mailchimp

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar …

Divider in Mailchimp Lees verder »

blokken voor afbeeldingen

Afbeeldingen in Mailchimp

Met afbeeldingen in Mailchimp zie ik het vaak mis gaan. En dat komt dan bijna altijd doordat de nieuwsbrief verkeerd gemaakt is. Lees dit even, dan hoef jij deze fout niet te maken. Want als je deze fout maakt, is het onvermijdelijk dat je nieuwsbrief er amateuristisch uitziet. Ongeacht wat je verder allemaal goed doet. …

Afbeeldingen in Mailchimp Lees verder »

button in Mailchimp

Button in Mailchimp

Een button is een goed zichtbare call-to-action. Die mag dus niet missen in je nieuwsbrief. En Mailchimp levert je een kant-en-klare button aan. Deze button kun je ook bewerken. Je kunt de kleur van de button aanpassen en je kunt de uitlijning aanpassen. Die button heeft dus genoeg mogelijkheden om er iets verleidelijks van te …

Button in Mailchimp Lees verder »

Mailchimp templates opslaan

Nieuwsbrief opslaan als template

Een nieuwsbrief kun je opslaan als template en dat heeft meer voordelen dan een nieuwsbrief kopiëren om de layout opnieuw te kunnen gebruiken. Vooral omdat het opslaan als template ervoor zorgt dat de nieuwsbrief als het ware “opgeschoond” wordt. Je social card wordt er bijvoorbeeld afgehaald, waardoor je een mooie nieuwe social card kunt toevoegen. …

Nieuwsbrief opslaan als template Lees verder »

Mailchimp social cards

Mailchimp social cards maken

Mailchimp social cards maken is interessant als je nieuwsbrief vaak gedeeld wordt op de social media. Besef ook dat je lezers je nieuwsbrief kunnen delen op de social media en ook dan is het belangrijk dat je de nieuwsbrief een afbeelding meegeeft zodat hij gezien wordt. Social cards bestaan uit een mooie afbeelding, een titel …

Mailchimp social cards maken Lees verder »

video in een mailchimp nieuwsbrief

Video in Mailchimp nieuwsbrief

Hoe je een video in je Mailchimp nieuwsbrief plaatst en wat je kunt doen om die video op een strategische manier in je nieuwsbrief te plaatsen. Want als je je video gewoon hup in Mailchimp plaatst, dan stuur je mensen naar Vimeo of YouTube om ‘m te bekijken. En dan zien ze voor of na …

Video in Mailchimp nieuwsbrief Lees verder »

0 reacties

Gepubliceerd op: 2-8-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-7-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?