Home » Blog » E-mailmarketing » Nieuwsbrief is een werktitel

Nieuwsbrief is een werktitel

Geschatte leestijd: 4 minuten

Nieuwsbrief is een werktitel

Nieuwsbrief is een werktitel en dus niet de naam van je nieuwsbrief. Bijna alle mensen die weinig ervaring hebben online marketing maken als het om e-mailmarketing gaat dezelfde fout: ze noemen hun nieuwsbrief “nieuwsbrief”.

Maar nieuwsbrief is een werktitel, het is niet de naam van je nieuwsbrief. Zoals Dagblad De Telegraaf, het NRC en de Volkskrant kranten zijn, maar ze noemen zichzelf niet “krant”.

En zo zijn er ook talloze tijdschriften die allemaal een naam hebben. Ze noemen zichzelf niet “tijdschrift”. Precies zoals de verschillende kranten en tijdschriften een naam hebben, zo zou jouw nieuwsbrief ook een naam moeten hebben.

Waarom een naam voor je nieuwsbrief?

Het is geen goed idee om je nieuwsbrief “nieuwsbrief” te noemen want:

  • Met deze naam is het lastig jouw nieuwsbrief te onderscheiden van alle andere nieuwsbrieven.
  • De term “nieuwsbrief” doet veel mensen denken aan spam.

Als je de term “nieuwsbrief” voor jouw nieuwsbrief blijft gebruiken, zul je minder inschrijvingen krijgen dan wanneer je je nieuwsbrief een leuke naam geeft. Beschouw “nieuwsbrief” daarom als een werktitel.

Verkoop je nieuwsbrief

Als je werkelijk inschrijvingen voor je nieuwsbrief wilt, dan moet je “nieuwsbrief” als een werktitel beschouwen en ‘m anders noemen. En eigenlijk zou je helemaal niet moeten vragen of mensen zich willen abonneren op je nieuwsbrief, want mensen willen geen nieuwsbrieven.

Dat mensen geen nieuwsbrieven willen is niet erg, want als je je abonnees leuke tips stuurt, blijken ze je nieuwsbrief vaak bij nader inzien toch op prijs te stellen: ze openen en klikken op de links.

Maar je moet een abonnement op een nieuwsbrief “verkopen”. Hierbij maakt het niet uit dat het om een gratis abonnement gaat. Evengoed moet je het abonnement verkopen.

Nieuwsbrief is een werktitel: verkoop een abonnement

Er is een eenvoudige manier om een dergelijk abonnement te verkopen: verkoop niet het abonnement als de hoofdmoot maar verkoop je weggever als de hoofdmoot.

Maak een weggever die mensen graag willen hebben en verkoop je weggever. En vertel dat als ze zich abonneren op je nieuwsbrief, dat het eerste dat ze dan krijgen je weggever is. Je begint gewoon met je weggever als onderdeel van een abonnement op je nieuwsbrief.

Vermom je weggever zodat hij er zo onschuldig en aantrekkelijk uitziet dat mensen ‘m willen hebben. En verwerf zo de toestemming om te mogen mailen.

Let op: je mag niet verzwijgen dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Want dan mag je ook echt alleen je weggever sturen. Maar je mag je nieuwsbrieven natuurlijk wel beginnen met je weggever.

Een verkeerde naam voor je nieuwsbrief is een veelvoorkomende fout, zoals ik hierboven al vertelde. En die naam heeft alles te maken met de groei van je mailinglijst. Want als die naam afstoot of verkeerde ideeën oproept, dan beginnen mensen er niet aan en dan krijg je dus minder abonnees zonder dat je echt de vinger kunt leggen op de oorzaak.

Hier vind je nog meer over na te denken als het gaat om e-mailstrategie.

Hier vind je mijn profiel in de Mailchimp experts directory en hier vind je mijn profiel bij MailerLite.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 4-6-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *