Nieuwsbrief is een werktitel

Nieuwsbrief is een werktitel en dus niet de naam van je nieuwsbrief. Bijna alle mensen die weinig ervaring hebben online marketing maken als het om e-mailmarketing gaat dezelfde fout: ze noemen hun nieuwsbrief “nieuwsbrief”. Maar nieuwsbrief is een werktitel, het is niet de naam van je nieuwsbrief. Zoals Dagblad De Telegraaf, het NRC en de Volkskrant kranten zijn, maar ze noemen zichzelf niet “krant”.

En zo zijn er ook talloze tijdschriften die allemaal een naam hebben. Ze noemen zichzelf niet “tijdschrift”.

Precies zo als de verschillende kranten en tijdschriften een naam hebben, zo zou jouw nieuwsbrief ook een naam moeten hebben.

Nieuwsbrief is een werktitel

Het is geen goed idee om je nieuwsbrief “nieuwsbrief” te noemen want:

  • met deze naam is het lastig jouw nieuwsbrief te onderscheiden van alle andere nieuwsbrieven
  • de term “nieuwsbrief” doet veel mensen denken aan spam

Als je de term “nieuwsbrief” voor jouw nieuwsbrief blijft gebruiken, zul je minder inschrijvingen krijgen dan wanneer je je nieuwsbrief een leuke naam geeft. Beschouw “nieuwsbrief” daarom als een werktitel.

Verkopen

Als je werkelijk inschrijvingen voor je nieuwsbrief wilt, dan moet je ‘m dus anders noemen.

En eigenlijk zou je helemaal niet moeten vragen of mensen zich willen abonneren op je nieuwsbrief, want mensen willen geen nieuwsbrieven.

Dat mensen geen nieuwsbrieven willen is niet erg, want als je je abonnees leuke tips stuurt, blijken ze je nieuwsbrief vaak bij nader inzien toch op prijs te stellen: ze openen en klikken op de links.

Maar je moet een abonnement op een nieuwsbrief “verkopen”. Hierbij maakt het niet uit dat het om een gratis abonnement gaat. Evengoed moet je het abonnement verkopen.

Abonnement verkopen

Er is een eenvoudige manier om een dergelijk abonnement te verkopen: verkoop niet het abonnement als de hoofdmoot maar verkoop je weggever als de hoofdmoot.

Maak een weggever die mensen graag willen hebben en verkoop je weggever. En vertel erbij dat ze bij de inschrijving voor de weggever ook nog eens aanvullende tips krijgen.

Vermom je weggever zodat hij er zo onschuldig en aantrekkelijk uitziet dat mensen ‘m willen hebben. En verwerf zo de toestemming om te mogen mailen.

Blijf lezen: Afmeldingen zijn niet te voorkomen, maar je kunt het percentage afmeldingen wel laag houden.

E-mailmarketing

Een verkeerde naam voor je nieuwsbrief is een veelvoorkomende fout, zoals ik hierboven al vertelde. Als je een korte cursus Mailchimp volgt dan hoef je niet met vallen en opstaan alle fouten te maken die je concurrent maakt.

Een handleiding Mailchimp kun je hier vinden.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Nieuwsbrief is een werktitel was last modified: by
Credits

Met dank aan ArtsyBee voor de uitgelichte afbeelding.

Nieuwsbrief is een werktitel was last modified: by