Home » Blog » E-mailmarketing » Aanhef: je of u in je nieuwsbrief?
Aanhef je of u

Aanhef: je of u in je nieuwsbrief?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Aanhef: je of u in je nieuwsbrief?

Je of u in je nieuwsbrief? Waar kies jij voor? Misschien is het voor jou normaal om mensen die je niet kent aan te spreken met “u”. Dat is niet fout, maar denk er wel even over na.

Als je mensen met “u” aanspreekt schep je afstand, of je bevestigt afstand en in ieder geval houd je er afstand mee in stand.

Afhankelijk van jouw eigen leeftijd en van de manier waarop je bent grootgebracht, kan het gevoelsmatig correct zijn om de bezoekers van je website en de abonnees van je nieuwsbrief met “u” aan te spreken. Gewoon omdat je ze niet kent. En dus ook niet weet hoe ze het zullen ervaren als je ze met “je” aanspreekt.

Je of u: relatie opbouwen

En juist hier moet je over nadenken: je kent ze niet persoonlijk. Want dit is waar het om gaat.

Het belangrijkste doel van je nieuwsbrief is het opbouwen van een relatie. Doordat je een nieuwsbrief verstuurt kun je mensen regelmatig mailen en doordat je mensen regelmatig mailt geef je mensen het gevoel dat ze je kennen. En omdat je lezers het gevoel hebben dat ze je kennen is het logisch dat ze bij jou komen als ze iets nodig hebben dat jij te bieden hebt.

Anders gezegd: jij kent je lezers niet persoonlijk, maar doordat je iedere week even bij je lezers langskomt, hebben je lezers het gevoel dat ze jou wel persoonlijk kennen.

Na een poosje ben je een vertrouwde bezoeker in hun mailbox geworden en met iedere nieuwsbrief die je stuurt krijgen je lezers meer en meer het gevoel dat ze je kennen. Maar beleefd als je bent, blijf jij je lezers met “u” aanspreken.

Hoe spreek je je vrieden aan? Je of u?

Naarmate mensen langer je abonnee zijn, gaat die beleefdheidsvorm er dus steeds vreemder uitzien.

Met je vrienden doe je dit niet. In het begin, als het nog geen vrienden zijn, spreek je ze misschien aan met “u”, maar als het vertrouwde vrienden geworden zijn dan doe je dat niet meer.

Houd dit voor ogen als je kiest voor een aanspreekvorm:

  • het doel van je nieuwsbrief is het opbouwen van een relatie
  • de aanspreekvorm “u” schept afstand, bevestigt afstand en houdt afstand in stand

Hierdoor is het voor de meeste bedrijven eigenlijk niet logisch om voor de aanspreekvorm “u” te kiezen. Bedrijven kiezen hier vaak wel voor en dat is een gemiste kans.

Maar de andere kant: je kunt niet een vertrouwd contact zijn en altijd “jij” zeggen in je nieuwsbrief en dan ineens overschakelen op “u” als je iemand in real life ontmoet. Want dat komt behoorlijk onnatuurlijk over. Want voor jou zijn het vreemden die je voor het eerst ontmoet, maar zij hebben het gevoel dat ze je kennen, want je komt iedere week langs. Dus als je in real life mensen liever aanspreek met u, dan kun je ook overwegen om je nieuwsbrief deze keuze te laten volgen.

Misschien is je of u geen vraag voor jou. Misschien denk je dat jouw bedrijf een uitzondering is, omdat het in jouw branche niet gangbaar is om klanten met “je” aan te spreken.

Maar of het gangbaar is in jouw branche is niet het belangrijkste punt. Wat werkelijk belangrijk is, is de vraag of jouw bedrijf er belang bij heeft om de afstand die deze aanspreekvorm schept in stand te houden.

Er zijn branches waarin het werkelijk belangrijk is om een zekere afstand in stand te houden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan zorg: functies waarin je fysieke zorg geeft aan zorgafhankelijke mensen. Dan vind ik een aanspreekvorm die afstand benadrukt een goed idee.

Hoe je het doet

Tot slot: de aanspreekvorm “je” doet het op het Internet ietsje beter dan de aanspreekvorm “u”. En dat is gezien bovenstaande overwegingen niet verrassend.

Mailchimp

Als je mensen aan wilt spreken met de voornaam, dan kun je de voornaam ook in de aanhef van je Mailchimp nieuwsbrief zetten met behulp van de merge tag voor de voornaam: *|FNAME|*

MailerLite

Bij MailerLite kun je de variables aanklikken: {x} en dan kies je voor: Name.

Heb je de handleidingen op deze website al gevonden? Er is er eentje over hoe Mailchimp werkt en er is er eentje over hoe het moet met MailerLite.


Zowel Mailchimp als MailerLite hebben mij herkend als e-mail specialist en ik kan je helpen met e-mailstrategie voor beide platforms.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 20 november 2015

Gepubliceerd op: 21-11-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert