Gmail spamfilter beinvloeden

Gmail spamfilter beïnvloeden

Geschatte leestijd: 7 minuten

Gmail spamfilter beïnvloeden

Het Gmail spamfilter beïnvloeden is tamelijk simpel. Dat is belangrijk om te weten als je nieuwsbrieven ineens bij Gmail in spam komen. Want je daar gaan ze niet vanzelf weer uit. Daar moet je iets voor doen.

Spamfilter van Gmail: een rekenmachine

Het is Gmail spamfilter kun je het beste begrijpen als je het niet ziet als een filter, maar als een grote rekenmachine. Die grote rekenmachine noteert in de boekhouding wat de gebruikers van Gmail doen met de e-mails:

  • openen of juist niet
  • klikken of juist niet
  • verplaatsen naar primair of naar spam
  • erop reageren of direct weggooien

Het filter wil de gebruikers van Gmail beschermen. Dat moet je in je achterhoofd houden als je je nieuwsbrieven maakt: is het nodig mensen te beschermen tegen jouw nieuwsbrieven? Stuur jij dingen rond waar niet iedereen van gediend is?

Als je nieuwsbrief in spam komt dan moet je dat altijd heel erg serieus nemen. Want het blijft niet bij plaatsing in een spamfilter: het begint bij plaatsing een spamfilter. Maar als je daar niets aan doet, dan is de volgende stap dat je nieuwsbrief helemaal niet afgeleverd wordt. Daarom moet je er alles aan doen om te vermijden dan je e-mail naar spam gaat.

Inhoud van je nieuwsbrief

Outlook en Gmail

Outlook is overgevoelig voor titels, maar Gmail is overgevoelig als het om content gaat. De inhoud van je nieuwsbrief is bij Gmail een belangrijke factor om te bepalen waar je nieuwsbrief geplaatst wordt.

En er zijn branches die bij voorbaat al een beetje in het nadeel zijn bij Gmail, want hij vertrouwt niemand, maar die branches nog veel minder. Maak je borst maar nat:

  • schoonheid
  • slank worden
  • gezondheid
  • onroerend goed
  • dating
  • en er zijn vast nog meer branches

Als dit toevallig jouw branche is, dan betekent dat niet dat je kansloos bent bij Gmail. Absoluut niet. Maar zorg er wel voor dat er in technisch opzicht niets is aan te merken op je e-mail. Hij moet technisch gewoon helemaal goed zijn.

Inhoudelijk netjes

Zorg voor een keurige inhoud waar niets op aan te merken is. Juist als je in een branche werkt waar Gmail weinig vertrouwen in heeft en als je in een branche werkt waar veel gespamd wordt.

En spam zelf nooit, want als je spamt dan zit het er dik in dat je spammeldingen krijgt. En als je spammeldingen hebt wordt het behoorlijk moeilijk om het Gmail spamfilter te beïnvloeden zodat het positiever over jouw e-mails gaat reageren.

Technisch goede nieuwsbrief

De technische kant van je nieuwsbrief noem ik hier nadrukkelijk want die is heel concreet. Je kunt er gewoon voor zorgen dat de technische van je nieuwsbrief in orde is:

  • afbeeldingen op formaat en eventueel vooraf comprimeren
  • alle afbeeldingen een alt-tekst meegeven
  • authenticatie in orde maken

Zeker als je aanwijzingen hebt dat je nieuwsbrief in spam komt, zeker dan moet je veel aandacht schenken aan de technische kant van je nieuwsbrief.

Verzendreputatie

Verzendreputatie

Verzendreputatie is altijd enorm belangrijk bij e-mailmarketing. Ook bij Gmail. Maar het goede nieuws als het om Gmail gaat is dat je die verzendreputatie heel gemakkelijk kunt beïnvloeden. Dat werkt ongeveer zo:

  • Jij verstuurt een e-mail en ik zeg “dit is spam”.
  • Gmail reageert dan heel simpel: hij noteert dat ik zeg dat het spam is.
  • Als dan ook nog een paar andere mensen zeggen dat het spam is, dan kun je erop rekenen dat je e-mails voortaan preventief naar de spamfilters gaan.

Andersom net zo

  • Jouw e-mail is preventief in mijn spamfilter gekomen en ik haal ‘m eruit en zeg dat het helemaal geen spam is.
  • Gmail noteert dan onmiddellijk dat ik zeg dat het geen spam is.
  • En als nog een paar mensen dat doen, dan verbetert je verzendreputatie direct.

Gmail kijkt dus naar wat z’n gebruikers doen. En afhankelijk van wat z’n gebruikers doen, gaat hij je e-mail in het spamfilter plaatsen of juist niet.

nieuwsbrief in spam

Gmail spamfilter beinvloeden: vraag om interactie

Om hulp vragen

Als je nieuwsbrief in een spamfilter van Gmail komt, dan kun je dus gewoon iets doen. Zoek vriendjes die Gmail gebruiken en vraag ze of ze helpen willen door op je lijst te gaan staan en je e-mails uit het spamfilter te halen.

Nou denk je misschien dat dit te simpel is, want jij hebt enorme mailinglijst en maar 10 vrienden die Gmail gebruiken. Dus hoe zou dat kunnen helpen.

Ik kan je verzekeren dat het helpt. Want Gmail is gewoon een beetje simpel. Realiseer je dat je niet meer dan 1 spammelding op 25.000 e-mail mag hebben zonder er schade van te ondervinden. Zodra het er meer worden gaat de aflevering moeilijker worden. En zo is het andersom ook bij Gmail.

Interactie

Als het gaat om het beïnvloeden van het Gmail spamfilter dan is interactie het neusje van de zalm. Gmail houdt precies bij wat z’n gebruikers doen met de e-mails. En allerbeste wat mensen kunnen doen is reageren op je e-mail. Als mensen reageren dan denkt Gmail dat het een geweldige en gewenste e-mail is.

Dus wat kun je doen? Lok reacties uit. Zo simpel is het.

Reacties uitlokken

Reacties kun je uitlokken door iets te vragen. Maar dat niet alleen, je kunt ook iets aanbieden. Ik ken iemand die regelmatig een verloting van een boek of zoiets in haar nieuwsbrief heeft. En het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is reageren op de nieuwsbrief en vertellen dat je meedoet.

Vertellen dat je meedoet is een waardevolle reactie op een nieuwsbrief en dat zorgt er zeker voor dat haar nieuwsbrieven een vorm van bescherming ontwikkeld hebben waardoor ze niet de spamfilters komen.

Richtlijnen van Gmail

En je Gmail heeft duidelijke richtlijnen. Het is een uitstekend idee je hieraan te houden.

Heb je veel Gmail gebruikers onder je abonnees?

Je moet natuurlijk eerst even uitvinden of je veel Gmail gebruikers hebt onder je abonnees. Dat is gemakkelijk te ontdekken.

MailerLite

Als je MailerLite gebruikt dan kun je na verzending de “top email clients” in je statistieken zien. Die statistiek gaat over die ene nieuwsbrief. Als je wilt weten hoeveel Gmail gebruikers je in totaal onder je abonnees hebt, dan moet je even een segment maken.

Ga naar Segments – Create a Segment en stel in:

Fields - Email - Contains - @gmail

Dat segment kun je ook opslaan en dan werkt het zichzelf bij als er abonnees weg gaan of bijkomen.

Mailchimp

Ga naar

  • Audiences (bolletjes in de zijbalk)
  • Segments (2e zijbalk)
  • Create segment (button rechts)
  • En stel in:
Contacts match [any] of the following conditions
[Email client] + [is] + [Gmail]

Ook dit segment kun je opslaan en ook dit segment werkt zichzelf bij.

Waarom lees je dit eigenlijk? Heb je problemen met de aflevering van je nieuwsbrief? Of vermoed je dat er iets helemaal fout gaat? Dan kan ik een onderzoek voor je doen. En hier kun je een groot vergelijkend onderzoek lezen over hoe de verschillende platforms presteren als het om de aflevering van je nieuwsbrief gaat.

En je kunt ook zelf aan de slag. Hier vind je een rubriek die helemaal gaat over de aflevering van je nieuwsbrief.


Zowel Mailchimp als MailerLite hebben me erkend als e-mail expert, dus als hulp wilt dan kan ik je goede hulp bieden.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Bron: What you need to know about Gmail

Gepubliceerd op: 5-12-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 3-5-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.