lees meer in mailchimp

Bijgewerkt op 18 september 2023

Lees meer in Mailchimp

In mijn statistieken zie ik regelmatig dat iemand zoekt naar een manier om een Lees meer-link of lees meer-button in een nieuwsbrief van Mailchimp te plaatsen. Soms is de oplossing eenvoudiger dan je zou denken, maar dan moet je eerst je manier van denken veranderen. Het kwartje moet vallen. 

Lees meer

Als je een WordPress blog hebt, kun je een artikel afbreken en dan ziet de bezoeker: Lees meer →. Hierdoor zou je kunnen denken dat er ook een dergelijke mogelijkheid op Mailchimp zit.

Mailchimp is een aparte website

Mailchimp is echter een aparte website en staat los van je blog. Een Lees meerlink in je nieuwsbrief is daarom gewoon een uitgaande link. Die uitgaande link maak je op dezelfde manier als iedere andere uitgaande link.

Lees meer op de Mailchimp archiefpagina

Er is ook een mogelijkheid om een “lees meer”-link naar de archiefpagina van je nieuwsbrief te maken.

Hierdoor krijg je de mogelijkheid om een deel van de tekst mee te sturen naar de mailbox, terwijl mensen zodra ze op de “lees meer” link klikken de hele tekst kunnen lezen op de archiefpagina van je nieuwsbrief!

Dit is echter niet zo eenvoudig en de archiefpagina wordt niet geïndexeerd. Dat betekent dat de archiefpagina niet in de zoekresultaten van de zoekmachines komt. Daarom kun je beter verwijzen naar een artikel op een blog. Daar heb je meer aan.

Maar als jij een extreem lange nieuwsbrief wilt en hiervan wil je een deel naar de mailbox sturen en de rest op de archiefpagina plaatsen, dan kan ik dat voor je regelen als extra optie als je je nieuwsbrieven laat maken.

Merge tag naar de Mailchimp archiefpagina

De link naar de archiefpagina van Mailchimp is een merge tag. Dat is deze merge tag:

*|ARCHIVE|* 

Je plaatst ‘m als een aanklikbare link alsof je een link naar een webadres plaatst. Zorg dat er niet “https” voor staat, want dan werkt hij niet meer.

Maar je kunt zo’n link naar de archiefpagina heel mooi regelen, zodat mensen niet bovenaan de archiefpagina uitkomen, maar precies daar uitkomen waar ze gebleven waren. Dat kan, maar dat is niet eenvoudig.

In het verleden heb ik dit aan mensen geleerd, maar dit blijkt toch erg lastig te zijn. Maar als je je e-mailmarketing door mij laat doen, kun je er natuurlijk gewoon om vragen.


Ik ben een erkende Mailchimp PRO partner. Heb je problemen met Mailchimp of kun je sommige dingen niet vinden? Je kunt een vraag stellen in de Mailchimp helpdesk.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven