voettekst wijzigen

Bijgewerkt op 18 september 2023

Voettekst wijzigen Mailchimp nieuwsbrief

Als je de voettekst of footer van je nieuwsbrief gaat wijzigen dan heb je te maken met een aantal haken en ogen. Je kunt in conflict komen met de wetgeving rond e-mailmarketing en je kunt in conflict komen met Mailchimp. Hoe dat in elkaar steekt wil ik je hier uitleggen.

Wettelijke vereisten

Als je niets aan de voettekst van je nieuwsbrief verandert voldoet hij vanzelf aan de wettelijke vereisten. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken en je hoeft ook niet te begrijpen wat die codes in de voettekst allemaal te betekenen hebben, want als je niets doet en er gewoon vanaf blijft gaat het vanzelf goed.

Afmeldlink

Het is wettelijk verplicht een afmeldlink met je nieuwsbrief mee te sturen. Een afmeldlink staat daarom automatisch in de voettekst van je nieuwsbrief. Als je de afmeldlink verwijdert dan voldoet je nieuwsbrief niet meer aan de wettelijke vereisten.

Als je de afmeldlink uit de footer van Mailchimp verwijdert dan overtreed je de wet. Mailchimp zet in dat geval een andere voettekst onder je nieuwsbrief, zodat je nieuwsbrief wel weer aan de wettelijke vereisten voldoet. Dus ook als je een betaalde serie verstuurt staat er een afmeldlink onder je nieuwsbrief. Ook als jij ‘m verwijdert, want Mailchimp plaatst er dan een andere. Het is niet mogelijk om de afmeldlink compleet te verwijderen.

Dit kan vervelend zijn als je een betaalde serie verstuurt. Wat je dan kunt doen: vanaf Mailchimp Essentials kun je 3 audiences maken dus dan heb je een extra audience. Maar dan kun je niet meer dan 2 e-mails versturen. Vanaf Mailchimp Standard heb je de complete Customer Journey met zoveel e-mails als je maar wilt en je hebt dan 5 audiences.

Je kunt dan nog steeds de afmeldlink niet verwijderen, maar dat kun je wel op het afmeldformulier vertellen dat iemand op het punt staat zich af te melden van een betaalde serie. En kunt in de voettekst ook een extra regeltje zetten in de buurt van de afmeldlink.

MonkeyRewards

De MonkeyRewards: dit is de badge van Mailchimp. De MonkeyRewards zijn natuurlijk niet wettelijk verplicht en als je één van de betaalde versies van Mailchimp gebruikt kun je deze badge onzichtbaar maken. En je kunt de merge tag van de MonkeyRewards tegenwoordig ook ongestraft verwijderen als je een betaalde versie van Mailchimp gebruikt. Dit laatste heb ik niet getest, maar het is me ingefluisterd door een medewerker van Mailchimp.

Je kunt MonkeyRewards uit zetten. Maar ook je een betaalde versie van Mailchimp gebruikt kan het gunstig voor je zijn de MonkeyRewards onderaan je nieuwsbrief en je inschrijfformulieren te laten staan, want dit is een affiliate-link. Als je Mailchimp Free gebruikt kun je de badge van Mailchimp niet verwijderen want dan zet Mailchimp een extra voettekst onder je nieuwsbrief.

Mailchimp voettekst herstellen

Als je de footer wijzigt waardoor je nieuwsbrief niet meer aan de wettelijke vereisten voldoet of als je de footer wijzigt waardoor je nieuwsbrief niet meer aan je afspraken met Mailchimp voldoet, dan zie je op de pagina Confirm een melding staan. Je kunt de voettekst dan voor verzending van je nieuwsbrief herstellen.

Voettekst herstellen

Als je in de voettekst geknoeid hebt dan weet je waarschijnlijk niet hoe je ‘m weer kunt herstellen, maar dit heeft Mailchimp heel erg gemakkelijk voor je gemaakt.

Ga naar de pagina Design van je nieuwsbrief en sleep een nieuw footer-blok naar je nieuwsbrief. In het nieuwe blok staan alle codes kant-en-klaar waardoor de voettekst van je nieuwsbrief weer is zoals hij oorspronkelijk was.

voettekst
Blok voor de voettekst

Extra voettekst

Als je de footer niet herstelt en je verstuurt je nieuwsbrief zonder afmeldlink of zonder verplichte MonkeyRewards, dan plaatst Mailchimp een extra footer onder je nieuwsbrief.

extra voettekst onder je nieuwsbrief
Extra voettekst onder je nieuwsbrief

Vormgeving wijzigen

Die vormgeving van je voettekst kun je wel wijzigen, je kunt allerlei lettertypes en -formaten kiezen, je bent vrij om je eigen kleuren te kiezen, maar de inhoud is verplicht.

Adresgegevens in de voettekst wijzigen

Sinds mei 2017 is het mogelijk om delen van de inhoud van de voettekst te wijzigen. Maar als je geen extra grijze voettekst wilt, ga dan heel zorgvuldig te werk.

Als je een nieuwsbrief verstuurt is het wettelijk verplicht dat je identificeerbaar bent. Daarom moet je je adresgegevens in de voettekst plaatsen als je een nieuwsbrief naar de mailbox stuurt.

Je nieuwsbrief heeft twee versies: er gaat er eentje naar de mailbox en er komt er eentje op de archiefpagina. Deze twee versies kunnen verschillen. Mailchimp zorgt ook dat ze verschillen. Je abonnees die je nieuwsbrief in de mailbox ontvangen zien je adres. Als je nieuwsbrief op de social media gedeeld wordt dan gaat het om de versie die op de archiefpagina staat, hier is je adres niet zichtbaar.

Tot mei 2017 was het zo dat je in de voettekst altijd de merge tag van je adres moest laten staan om te voorkomen dat je een extra voettekst zou krijgen. Dat vonden we hier in Nederland niet zo fijn, want de volgorde van een Amerikaans adres is anders dan de volgorde van een Nederlands adres. Sinds mei 2017 houdt Mailchimp hier rekening mee: je kunt de merge tag van het adres nu verwijderen en je adres in de voettekst intypen.

Daarom zijn er verschillende manieren om je adresgegevens te wijzigen. Voor alle versies van Mailchimp geldt dat je zelf mag weten hoe je het doet, maar je moet er wel voor zorgen dat er een adres staat.

Adresgegevens wijzigen met de merge tags

Als je liever niets aan de voettekst wilt wijzigen maar wel je adresgegevens wilt wijzigen, doe dan dit:

  • Links onder staat je gebruikersnaam
  • Als je hierop klikt opent er een menu
  • Kies hier voor  Account & Billing
  • Ga daarna naar Settings

Settings

  • Open het menu bij Settings
  • In dit menu zie je staan: Contact Information
  • Scrol hier naar beneden, tot je ziet staan: Edit Contact Information. Klik dit aan.

Nu  kun je je contactgegevens wijzigen. Klik op Save om je gegevens op te slaan. Nu heb je de gegevens gewijzigd voor als Mailchimp contact met je op wil nemen.

Lijstinformatie

Om je lijstinformatie te wijzigen moet je nog verder naar beneden scrollen tot je bij je lijsten komt. Hier staan al je Audiences. Onder Audiences in this account zie je staan: Edit Audience Information

  • Ook hier moet je je contactgegevens wijzigen en dit moet je doen voor al je lijsten.
  • Klik op Save om je gegevens op te slaan.

Op deze manier wijzig je zowel de adresgegevens die in de voettekst van je nieuwsbrief staan als de adresgegevens die in de voettekst van je inschrijfformulieren staan.

Add us to your address book vertalen

Add us to your address book maakt deel uit van een merge tag, daarom kun je dit niet gewoon vertalen. Maar dit kan wel als je de merge tag die er nu staat vervangt door een andere merge tag.

Benodigde tijd: 5 minuten

Merge tag vervangen:

  1. Zoek de volgende merge tag en verwijder ‘m:

    *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|*

  2. In plaats daarvan zet je deze merge tag neer:

    *|LIST:ADDRESS|*

  3. Vervolgens typ je in: “Voeg me toe aan je adresboek”

    Hiervan maak je een aanklikbare link waar je deze merge tag onder zet:
    *|LIST:ADDRESS_VCARD-HREF|*voettekst wijzigen

En als het mis gaat gooi de voettekst gewoon weg en je sleept een nieuwe naar je nieuwsbrief.

Zorg wel dat je mensen helpt om je adres aan hun adresboek toe te voegen, want als ze dit doen verminderen je kansen om te eindigen in spam.

Adresgegevens zelf intypen

Tegenwoordig kun je je contactgegevens ook gewoon intypen in de voettekst van je nieuwsbrief zonder dat er dan direct een grijze voettekst onder geplaatst wordt.

Zorg wel dat je de afmeldlink laat staan. En als je de kosteloze versie van Mailchimp gebruikt, zorg dan ook dat je de merge tag van de MonkeyRewards laat staan. Dat is het logo van Mailchimp en zoals je hierboven last dat is verplicht als je Mailchimp Free gebruikt.

Als je je adresgegevens zelf wilt intypen, doe dan dit.

Verwijder deze merge tag

*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|*

In plaats daarvan typ je je adresgegevens in.

Voeg deze merge tag toe

*|END:IF|*

Het is aan te raden om ook een link neer te zetten waarmee mensen je kunnen toevoegen aan hun adresboek. Zie hiervoor de uitleg over het vertalen van Add us to your address book.

Gekleurde voettekst

Als je de voettekst een eigen kleur hebt gegeven of als je de links in de voettekst een eigen kleur hebt gegeven gaat dit lang niet altijd goed en hier heb ik geen oplossing voor. Jammer. Test dit heel grondig.

Merge tags in de voettekst

De merge tags in de voettekst van je Mailchimp nieuwsbrief zijn standaard merge tags: Mailchimp heeft ze voor je gemaakt. Maar weet je dat je ook zelf merge tags kunt maken om je nieuwsbrief te personaliseren?

Dit artikel maakt deel uit van een gratis Mailchimp cursus. En je kunt je e-mailmarketing natuurlijk ook door me laten doen of een echte training volgen.


Ik ben door Mailchimp erkend als Mailchimp expert en Mailchimp PRO partner.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven