Mailchimp en het recht om vergeten te worden

Mailchimp en het recht om vergeten te worden

Mailchimp en het recht om vergeten te worden. Volgens de GDPR hebben mensen het recht om je te vragen om hun gegevens helemaal te verwijderen.

Als het om Mailchimp gaat kunnen abonnees dit niet zelf doen. In dit artikel vertel ik hoe je moet handelen als je vergeten wilt worden. En ik leg je uit hoe je als bedrijf moet handelen m.b.t. Mailchimp als iemand van je vraagt om z’n gegevens te verwijderen.

Als je abonnee bent

Als je abonnee van een nieuwsbrief bent en je wilt gebruik maken van het recht om vergeten te worden, dan neem je contact op met de verzender van de nieuwsbrief. Voor de verzender van de nieuwsbrief is het noodzakelijk om te weten met welk e-mailadres je staat of stond ingeschreven.

Als je de verzender bent

Als je de verzender van de nieuwsbrief bent, dan ben je volgens de GDPR verplicht gehoor te geven aan een verzoek om vergeten te worden.

Delete

Als iemand je vraagt om al z’n gegevens te verwijderen, dan moet je het volgende doen.

  • Ga naar Audience in het bovenste menu
  • Kies je Audience (links op de pagina, dropdown)
  • Klik op View Contacts
  • Ga dan naar het vergrootglas
  • En vul het e-mailadres in van degene die vergeten wil worden.

Als je 1 lijst gebruikt dan verschijnt er nu 1 profiel van de abonnee. Als je meerdere lijsten gebruikt of als je in het verleden meerdere lijsten hebt gebruikt, dan is het mogelijk dat er meerdere profielen verschijnen. Klik de profielen die je ziet verschijnen één voor één aan. Je ziet dan een knop: Actions.

Bij Actions staat een menu dat je kunt openen en dan zie je o.a. de mogelijkheden Archive en Delete.

Archive

Als je zou kiezen voor Archive dan wordt die persoon niet vergeten. Een gearchiveerd adres kun je weer herstellen. En het open- en clickgedrag van die persoon blijft ook gewoon in je statistieken staan.

Delete

Als je kiest voor DELETE dan kun je dat niet meer herstellen. Het open- en clickgedrag blijft wel in je statistieken staan, maar wordt geanonimiseerd. Je kunt dus nog wel zien dat er geopend en geklikt is, maar je kunt niet meer zien door wie. De contactgegevens van degene die opende en klikte kun je niet meer achterhalen.

Alles is weg: het adres is niet meer beschikbaar voor remarketing en de geschiedenis van de abonnee is verdwenen. En dat is het recht om vergeten te worden.

Lees direct verder: Adressen archiveren of deleten?

Gratis: groeiversneller voor je lijst

checklist voor nieuwsbrieven

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.

Mailchimp en het recht om vergeten te worden was last modified: by

Lees hier meer over marketing met e-mails

Bron

  • MailChimp delete contacts
  • Een e-mail correspondentie met de juridische afdeling van Mailchimp
  • Chat met Mailchimp
  • Afbeeldingen van Mailchimp en het recht om vergeten te worden: Canva en 123RF
Mailchimp en het recht om vergeten te worden was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.