Adressen archiveren in Mailchimp

Adressen archiveren in Mailchimp

Adressen archiveren in Mailchimp: dit is belangrijk als je één van de volgende versies van Mailchimp hebt:

  • Een gratis account dat je hebt aangemaakt voor 15 mei 2019 (Mailchimp Forever Free)
  • Of een gratis account dat je hebt aangemaakt na 15 mei 2019 (Mailchimp Free)
  • Maar ook als je een betaald account hebt en je upgrade was na 15 mei 2019.

Heb je een betaald account en je upgrade was voor 15 mei 2019, dan hoef je niets te doen.


Waarom adressen archiveren

Je moet adressen archiveren omdat Mailchimp je tarief niet meer berekent op basis van het aantal abonnees in je account, maar op basis van het aantal contacten in je account.

Als je niets doet, betaal je dus ook voor uitgeschreven adressen, gecleande adressen en voor non-subscribed adressen. En dan wordt het wel heel erg duur.


Hoe adressen archiveren

Om deze adressen te archiveren moet je eerst een segment maken. Volg hiervoor deze navigatie:

  • Audience (bovenste menu)
  • Manage Audience (dropdown rechts)
  • Manage Contacts
  • Even scrollen en kies voor segments

Nu ga je een segment aanmaken: klik op de knop Create Segment (rechts op de pagina).


Stel dan in

Contacts match [any] of the following conditions:
E-mail marketing status [is not] Subscribed

Om deze mogelijkheden te zien moet je de dropdowns openen.

Klik dan op de button: Preview Segment. Nu zie je al alle adressen die niet geabonneerd zijn. Klik op de knop Save Segment en bewaar het segment door het een unieke naam te geven.


Adressen archiveren

Je ziet nu een bruine balk met helemaal links de naam van het segment. In deze afbeelding heet het segment: Niet geabonneerd.

niet geabonneerd
Adressen archiveren

Vlak naast het woord “e-mailadressen” zie je een heel klein pijltje staan, met daar weer onder de adressen.

Als je dat kleine pijltje aanklikt zie je verschijnen: select visible.

select visible

Als je klikt op Select Visible dan selecteer je alle adressen die je op die pagina staan. Dat kun je zien doordat er een vinkje verschijnt in het vakje voor de adressen.

  • Daarna is de bruine balk blauw geworden en daarin zie je o.a. staan: Actions.
  • Open het menu bij Actions en kies voor Remove contacts.

Adressen archiveren of deleten

Nu zie je een popup waar je een keuze in moet maken: archiveren of deleten.

Archiveren

Als je de adressen archiveert, dan blijven ze in de statistieken van je nieuwsbrieven staan en je kunt ze eventueel later weer terugzetten.

Delete

Als je ze delete dan zijn ze echt helemaal weg. In de statistieken van je nieuwsbrief kun je nog wel zien dat er iemand geopend of geklikt heeft, maar je kunt niet meer zien welk adres dat was.


GDPR of AVG

De AVG schrijft voor dat je data die je niet meer nodig hebt weg moet gooien. Je mag niet alle gegevens die je verzameld hebt eeuwig bewaren. Dus je zou moeten kiezen voor Delete.

Delete

Omdat je echt alles weg gooit als je voor Delete kiest, krijg je eerst een grote roze waarschuwing te zien dat je deze contacten niet meer terug kunt zetten in je audience. En je krijgt een veld waarin je in hoofdletters moet typen: PERMANENTLY DELETE.

En dan verdwijnen deze adressen uit de geschiedenis van je systeem.


Ze zijn niet helemaal weg

Ook al heb jij ze weggegooid, ze zijn niet helemaal 100% weg. Ze zitten nog in een heel diep archief waar jij ze niet meer uit kunt halen. Maar als je probeert een één van deze adressen opnieuw in te schrijven, dan zul je merken dat dit niet kan. Deze adressen kunnen alleen nog op je mailinglijst komen als mensen zichzelf opnieuw inschrijven met dubbele opt-in.

gedeletet contact

Als je bericht krijgt van uitschrijvingen

Als je op Mailchimp hebt aangevinkt dat je een berichtje wilt krijgen als iemand zich uitschrijft, dan krijg je ook in deze situatie bericht. Mailchimp vertelt je dan dat iemand zich heeft uitgeschreven met het e-mailadres: @forgotten.mailchimp.com.


Regelmatig archiveren

Door je niet-ingeschreven contacten die toch niet kunt mailen regelmatig te archiveren of te deleten, kun je een upgrade naar een betaalde versie van Mailchimp uitstellen of de kosten van een betaald account niet onnodig laten stijgen.


Inactieve abonnees

Je kunt ook de kosten van Mailchimp een beetje reduceren door inactieve abonnees te archiveren. Dit kan interessant zijn als je bijna meer moet gaan betalen voor Mailchimp. Dan kun je die extra kosten nog even uitstellen door inactieve abonnees te archiveren zonder dat je ze uitschrijft.

En als je lijst dan weer een beetje bijgegroeid is waardoor je sowieso meer moet gaan betalen, dan maakt het niet zoveel meer uit dus dan haal je die gearchiveerde abonnees gewoon weer uit het archief.


Gearchiveerde adressen weer uit het archief halen

  • Ga naar Audience (bovenste menu)
  • Kies het Audience waarvan de adressen uit het archief wilt halen (dropdown rechts)
  • Kies in het menu Manage Audience (dropdown helemaal rechts) voor Manage Contacts.
  • Open dan het drowdown Manage Contacts in het menu dat midden op de pagina staat.
  • En klik aan: View archived contacts
view archived contacts

Als je daar gekomen bent dan staat er ook zo’n heel klein pijltje om de adressen te selecteren. Selecteer dan je adressen en klik op de knop Unarchive. Die staat aan de rechterkant van de pagina ergens bovenaan.

Meer over een korte cursus Mailchimp

Mailchimp cursus

Adressen archiveren in Mailchimp was last modified: by

Lees direct verder: Mailchimp en het recht om vergeten te worden

Met dank aan OpenClipart-Vectors en Canva voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Adressen archiveren in Mailchimp was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.