Bijgewerkt op 15 september 2023
Mailinglijst kopen
Een mailinglijst kopen kan nog steeds, maar bulk e-mails mag je alleen sturen onder voorwaarden. En als je je daar niet aan houdt, dan gebeurt er iets dat je niet wilt.
Als we het hebben over een mailinglijst kopen dan hebben we het ook over hygiëne van je mailinglijst. Dit is voor veel mensen een nieuw idee en eigenlijk een pijnlijke zaak. Als ik het hier met mensen over heb dan ontmoet ik heel veel weerstand. Want we willen toch veel adressen en als we geen mailinglijst kopen, kan dat wel jaren duren …
Moet je voor lijstgroei een mailinglijst kopen?
Gewoonlijk zijn we bezig met lijstgroei want: “the money is in the list”. Toch? Nou vergeet dat maar, want zo gesteld is dit een illusie.
Lijstgroei is belangrijk, dat is waar. En the money is in the list, dat is ook waar. Maar daar moet je niet de conclusie uit trekken dat je alles moet doen voor lijstgroei. Want een lijst heeft alleen waarde als de juiste adressen op die lijst staan.
Als je om het even wie op die lijst zet, dan daalt de waarde van je lijst gigantisch. Lijstgroei is alleen waardevol als de mensen die zich inschrijven voor je lijst de potentie hebben om klant te worden. Als dat er niet inzit, dan tel je je rijk terwijl je eigenlijk niets hebt.
Ja, ik weet het, je kunt heel gericht mailinglijsten kopen waar precies de adressen op staan uit jouw doelgroep. Maar heb je weleens geprobeerd een hamburger te verkopen aan iemand die geen honger heeft? Dat is behoorlijk moeilijk!
De waarde van je lijst
Je kunt ook nog steeds lijsten kopen. Realiseer je dat de waarde van je lijst hierdoor niet alleen afneemt: hij kan zelfs in de rode cijfers komen. Servers communiceren met elkaar en aangekochte lijsten gedragen zich op een manier die servers herkennen.
En als servers herkennen dat jij mailt naar een aangekochte lijst, dan heeft dit een negatief effect op de aflevering van je nieuwsbrief. Dat effect strekt zich uit tot nieuwsbrieven die je in de verre toekomst wilt gaan versturen naar mensen die nu nog niet op je lijst staan en die nu nog nooit van je gehoord hebben.
En dit negatieve effect beperkt zich niet alleen tot e-mails. Ik heb laatst iemand geholpen die een lijst had die zo slecht gepresteerd had dat mijn virusscanner een bezoek aan hun website blokkeerde (!) met als reden dat het een website zou zijn die spam verstuurde.
Realiseer je deze risico’s alsjeblieft voor je je in onwettige bochten gaat wringen in het belang van lijstgroei, want je spant het paard achter de wagen. Dit tast je verzendreputatie aan en verzendreputatie is alles als het om e-mailmarketing gaat.
Kwaliteit van je adressen
Doe gewoon wat je doen moet voor lijstgroei: maak een leuke weggever die echt gerelateerd is aan je diensten, zet een inschrijfformulier op je website (geen popup). En als je lijst dan niet zo heel erg hard groeit, zie dan gewoon een uitdaging om je aanbod te verbeteren. Hier kun je nog meer tips vinden als je lijstgroei achterblijft. Wring je niet in bochten voor lijstgroei, want lijstgroei heeft alleen waarde als er prospects op je lijst staan. De rest van je adressen is alleen decoratie.
Hygiëne van je mailinglijst houdt ook in dat je soms adressen uitschrijft omdat ze inactief geworden zijn. Niet iedereen die niet meer geïnteresseerd is schrijft zich uit. Soms openen mensen je nieuwsbrief gewoon niet meer. En dat is erg schadelijk voor je verzendreputatie. En een adres kan zich ook ontwikkelen tot een spamval. Hier kun je meer lezen over het uitschrijven van adressen bij Mailchimp.
Als het niet goed gaat met je lijstgroei, dan zou je kunnen kijken naar de kwaliteit en de relevantie van je “weggever“. In mijn artikel over lijstgroei vertel ik hoe ik zelf de mist in ging door een totaal oninteressante weggever aan te bieden. Misschien heb jij dat ook gedaan? Kortom, je kunt er fouten mee maken en het is beter van die fouten te leren dan een mailinglijst aan te kopen.
Waarom zijn mailinglijsten dan te koop?
Misschien denk je dat dit allemaal onzin is, want zelfs bij de Kamer van Koophandel kun je mailinglijsten kopen.
Maar dat is het punt: het is niet verboden om mailinglijsten te kopen of te verkopen. Het is verboden om bulk e-mails naar die adressen te sturen. Als je iets meer moeite doet om die adressen persoonlijk te mailen vanaf je persoonlijke e-mailadres, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Effectief is dat meestal niet, je kunt ze beter bellen.
E-mailmarketing is opt-in. Dat betekent dat mensen zich actief aan moeten melden nadat je ze goed geïnformeerd hebt dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Deze situatie kun je met een aangekochte lijst nooit bereiken. Niet doen dus. Denk liever aan je verzendreputatie als je wilt dat je bedrijf in de toekomst ook nog kan mailen.
Gedrag van een aangekochte lijst
Een aangekochte lijst gedraagt zich opvallend anders dan een lijst met adressen die je met toestemming verzameld hebt. In een aangekochte lijst zie je meer bounces, meer afmeldingen en meer spammeldingen. Wie een beetje ervaring heeft kan dit met het blote oog zien.
En een groot platform als Mailchimp heeft ook maatregelen genomen om aangekochte lijsten te vinden. Zij hebben de intelligente software Omnivore ontwikkeld. Omnivore trekt aan de bel als hij het gedrag van een aangekochte lijst ziet.
Ik ben een Mailchimp PRO partner. Als je nieuwsbrief in spam komt kan ik de oorzaak achterhalen. Maar realiseer je dat als je een mailinglijst hebt gekocht, er eigenlijk niets mis is gegaan als je nieuwsbrief in spam komt.