Mailinglijst kopen

Mailinglijst kopen

Als we het hebben over een mailinglijst kopen dan hebben we het ook over hygiëne van je mailinglijst. Dit is voor veel mensen een nieuw idee en eigenlijk een pijnlijke zaak. Als ik het hier met mensen over heb dan ontmoet ik heel veel weerstand. Want we willen toch veel adressen en als we geen mailinglijst kopen kan dat wel jaren duren …


Mailinglijst kopen

Gewoonlijk zijn we bezig met lijstgroei want the money is in the list. Toch? Nou vergeet dat maar want zo gesteld is dit een illusie.

Lijstgroei is belangrijk, dat is waar. En the money is in the list, dat is ook waar. Maar daar moet je niet de conclusie uit trekken dat je alles moet doen voor lijstgroei. Want een lijst heeft alleen waarde als de juiste adressen op die lijst staan.

Als je om het even wie op die lijst zet, dan daalt de waarde van je lijst gigantisch. Lijstgroei is alleen waardevol als de mensen die zich inschrijven voor je lijst de potentie hebben om klant te worden. Als dat er niet inzit, dan tel je je rijk terwijl je eigenlijk niets hebt.

Ja, ik weet het, je kunt heel gericht mailinglijsten kopen waar precies de adressen op staan uit jouw doelgroep.

Maar heb je wel eens geprobeerd een hamburger te verkopen aan iemand die geen honger heeft? Dat is behoorlijk moeilijk!


Maar het kan nog steeds

Je kunt ook nog steeds lijsten kopen.

Realiseer je dat de waarde van je lijst hierdoor niet alleen afneemt: hij kan zelfs in de rode cijfers komen. Servers communiceren met elkaar en aangekochte lijsten gedragen zich op een manier die servers herkennen.

En als servers herkennen dat jij mailt naar een aangekochte lijst, dan heeft dit een negatief effect op de aflevering van je nieuwsbrief. Dat effect strekt zich uit tot nieuwsbrieven die je in de verre toekomst wilt gaan versturen naar mensen die nu nog niet op je lijst staan en die nu nog nooit van je gehoord hebben.

En dit negatieve effect beperkt zich niet alleen tot e-mails. Ik heb laatst iemand geholpen die zo slecht gepresteerd had dat mijn virusscanner een bezoek aan hun website blokkeerde (!).

Realiseer je deze risico’s alsjeblieft voor je je in illegale bochten gaat wringen in het belang van lijstgroei, want je spant het paard achter de wagen.


Mailinglijst kopen

Doe gewoon wat je doen moet voor lijstgroei: maak een leuke weggever die echt gerelateerd is aan je diensten, zet een inschrijfformulier op je website (geen popup). En als je lijst dan niet zo heel erg hard groeit, zie dan gewoon een uitdaging om je aanbod te verbeteren. Hier kun je nog meer tips vinden als je lijstgroei achterblijft.

Wring je niet in bochten voor lijstgroei, want lijstgroei heeft alleen waarde als er prospects op je lijst staan. De rest van je adressen is alleen decoratie.


Adressen verwijderen

Hygiëne van je mailinglijst houdt ook in dat je soms adressen uitschrijft omdat ze inactief geworden zijn. Niet iedereen die niet meer geïnteresseerd is schrijft zich uit. Soms openen mensen je nieuwsbrief gewoon niet meer. En dat is erg schadelijk voor je verzend reputatie.

Hier kun je meer lezen over het uitschrijven van adressen bij Mailchimp en hier vind je meer over hoe je dit doet bij MailerLite.


Kwaliteit van je e-mail lijst

Als het niet goed gaat met je lijstgroei, dan zou je kunnen kijken naar de kwaliteit en de relevantie van je “weggever“. In mijn artikel over lijstgroei vertel ik hoe ik zelf de mist in ging door een totaal oninteressante weggever aan te bieden. Misschien heb jij dat ook gedaan?

Kortom, je kunt er fouten mee maken en het is beter van die fouten te leren dan een mailinglijst aan te kopen.


Waarom zijn mailinglijsten dan te koop?

Misschien denk je dat dit allemaal onzin is, want zelf bij de Kamer van Koophandel kun je mailinglijsten kopen.

Maar dat is het punt: het is niet verboden om mailinglijsten te kopen of te verkopen. Het is verboden om bulk e-mails naar die adressen te sturen. Als je iets meer moeite doet om die adressen persoonlijk te mailen vanaf je persoonlijke e-mailadres, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Effectief is dat meestal niet, je kunt ze beter bellen.


Maar ze kunnen zich toch afmelden?

E-mailmarketing is opt-in. Dat betekent dat mensen zich actief aan moeten melden nadat je ze goed geïnformeerd hebt dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief.

Deze situatie kun je met een aangekochte lijst nooit bereiken.

Niet doen dus. Denk liever aan je verzend reputatie als je wilt dat je bedrijf in de toekomst ook nog kan mailen.


Over de aflevering van nieuwsbrieven

pijltje

Komt je nieuwsbrief in spam?

nieuwsbrief in spam

Denk je dat je nieuwsbrief in spam komt of helemaal niet afgeleverd wordt?

Ik kan voor je onderzoeken wat de oorzaak is zodat je er iets aan kunt doen! Lees meer over het spamonderzoek.


Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp » Mailinglijst kopen


Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Helpt met marketing

Gecertificeerd Get Clients Now!™ facilitator, gecertificeerd Mailchimp expert en MailerLite expert, Yoast SEO gecertificeerd en je kunt ook nog met me lachen.

Mailinglijst kopen was last modified: by
Mailinglijst kopen was last modified: by