Bijgewerkt op 23 november 2023
Als je Mailchimp gebruikt en naar je audience kijkt, dan zie je bij iedere abonnee een aantal sterren staan. Die sterren vertellen je over iedere abonnee een verhaal. Het is een handige visuele manier om het engagement van je abonnee snel te kunnen zien.
Engagement van je abonnees zien
Geëngageerde abonnees herkennen is in Mailchimp heel erg makkelijk door de sterren die je bij hun adres ziet staan:
Eén ster
Een abonnee met 1 ster is niet je beste abonnee. Deze persoon heeft zich bijvoorbeeld een keer afgemeld en weer aangemeld. Of het adres geeft regelmatig een soft bounce.
Twee sterren:
Dit is een abonnee die niet veel doet. Het kan iemand zijn die zich recentelijk heeft ingeschreven, of het is iemand die zijn of haar interesse verloren heeft. NB: Als de ontvanger de plain-text versie van je nieuwsbrief ontvangt, ligt het anders.
Drie sterren
Deze abonnee doet wel iets. Hij of zij opent je nieuwsbrief en klikt op de links in je nieuwsbrief, maar niet overdreven vaak. Maar het is beslist wel een abonnee waar toekomst in kan zitten.
Vier sterren
Deze persoon is enthousiast over je nieuwsbrief. Hij of zij opent, klikt en opent misschien nog wel een keer. Met deze abonnee mag je erg blij zijn.
Vijf sterren
Een abonnee met vijf sterren is een abonnee die je nieuwsbrief altijd opent en heel vaak klikt op de links. Dit type abonnee wil je graag. Deze abonnee leest graag wat jij schrijft.
Niet geëngageerde lezers
De brandende vraag is natuurlijk wat je eraan kunt doen als iemand niet opent of niet klikt. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je de oorzaak weten. Hieronder ga ik die oorzaken na.
Inhoud van je nieuwsbrief
Wat staat er in je nieuwsbrief? Is dat voornamelijk promotie van je diensten, of geef je waardevolle kennis weg? Als je voornamelijk reclame stuurt, dan is het niet zo vreemd als mensen hun belangstelling verliezen. Je kunt dit oplossen door je leven te beteren en inhoudelijk betere nieuwsbrieven te gaan maken.
Frequentie
Misschien verstuur jij je nieuwsbrief te vaak. En wat is te vaak? “Te vaak” is een frequentie die te hoog is voor je abonnee. En dat kan per abonnee verschillen.
Je kunt overwegen om abonnees die niet kort ingeschreven zijn, maar wel weinig sterren hebben, iets minder vaak een nieuwsbrief te sturen. En zorg dan dat de nieuwsbrief die je ze stuurt inhoudelijk een enorme kwaliteit heeft. Zo kun je de situatie misschien ten goede keren en je vermindert er beslist de afmeldingen mee.
Weggever
Er kan ook nog een heel andere oorzaak zijn: je geeft een uitstekende weggever. Je weggever is zo goed dat je abonnee het gevoel heeft dat daar niets meer aan toe te voegen is. Of je weggever is het antwoord op een brandende vraag, maar verder heeft je nieuwe abonnee geen interesse in méér contact. Dan krijg je direct na inschrijving weer een afmelding.
En dan kan het ook nog zijn dat je een sterke weggever hebt waar veel belangstelling voor is, maar die veel te weinig met je dienstenaanbod te maken heeft. Hierdoor trek je verkeerde abonnees aan die je uiteindelijk niets gaan opleveren.
Maar het kan ook zijn dat alle ondernemers in jouw branche moeilijkheden hebben met het opbouwen van engagement. Dat kun je zien in je audience statistieken.
Kwaliteit van je audience en van je e-mails
Een lijst met daarop abonnees die je nieuwsbrief bijna altijd openen en soms zelfs vaker dan eenmaal openen krijg je niet vanzelf. Hier moet je echt iets voor doen. Wat je hiervoor moet doen is heel gericht mailen en je lijst onderhouden.
Gericht mailen
Je kunt ervan uitgaan dat mensen die zich op je nieuwsbrief abonneren, geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover jij schrijft. Maar dat levert nog geen 4-sterren mailinglijst op. Om die 4-sterren lijst te krijgen moet je je abonnees observeren. Welke van je nieuwsbrieven is het best geopend? Waarom? En als je je lezers goed indeelt, dan kun je stukken tekst die niet interessant voor ze zijn, verbergen met dynamische content.
Onderhoud van je lijst
Het is aan te raden heel zuinig op je mailinglijst te zijn, want je mailinglijst is essentieel voor je marketing. Maar als je je lijst niet onderhoudt, dan zul je ontdekken dat de open rate van je nieuwsbrief omlaag gaat: hoe leuk jij ook bent en hoe interessant je artikelen ook zijn, mensen raken vermoeid. Ze verliezen hun interesse. Daar kun je betrekkelijk weinig aan doen, want zo is het leven.
Maar wees nou eerlijk: als je mensen op je mailinglijst hebt staan die je laatste 100 campagnes niet geopend hebben, zou de kans dan groot zijn dat ze je nieuwsbrief ooit nog gaan openen? Of stuur je je nieuwsbrieven misschien naar verlaten e-mailadressen?
Tenzij je natuurlijk een totaal verkeerde tijd gekozen hebt. In dat geval kun je misschien nog een paar adressen redden door een splitrun te maken.
En anders doe je er goed aan je lijst op te schonen. Je kunt deze mensen een andere nieuwsbrief aanbieden die je in een lage frequentie verstuurt. Zet deze mensen daar niet zelf op maar laat ze zich opnieuw inschrijven.
Behoeften van je lezers
Je kunt mensen die je nieuwsbrief heel weinig openen ook spontaan in een lagere frequentie gaan mailen. Ook dit kun je regelen met behulp van deze sterren. Dit is een goed idee, want als je blijft mailen naar adressen waar niet geopend wordt, dan mag je verwachten dat hun mailboxen je e-mails preventief in spam gaan plaatsen.
Engagement stimuleren
Je kunt de activiteit van je lezers stimuleren door je de activiteit van je lezers te waarderen en te belonen. Dit kun je op verschillende manieren doen.
Motiveren
Geef mensen een reden om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld: plaats je nieuwsbrief niet op de social media. Een nieuwsbrief op de social media plaatsen zorgt voor een veel groter bereik, maar zorgt er ook voor dat een abonnement niet noodzakelijk is om de inhoud te lezen.
Geef iets extra’s
Geef je geëngageerde abonnees iets extra’s dat anderen niet krijgen. Je kunt in je nieuwsbrief bijvoorbeeld tips plaatsen die je nergens anders plaatst: als mensen deze tips willen lezen dan móéten ze je nieuwsbrief lezen, want een andere manier is er niet.
Geef je actiefste lezers een extra “weggever”: een whitepaper of e-book of zoiets. Zo zorg je dat het openen van je nieuwsbrief extra voordelen heeft. Doe iets wat bij jouw business past maar dat de volgende kenmerken heeft:
- een abonnement nemen heeft meerwaarde
- een abonnement houden heeft meerwaarde
- de nieuwsbrief actief lezen heeft voordelen
Denk er eens goed over na hoe je dit voor elkaar kunt krijgen want je hebt heel veel belang bij een actieve mailinglijst.
Herkennen van geëngageerde abonnees
Als je deze geëngageerde abonnees wilt belonen kun je bijvoorbeeld een nieuw e-book naar speciaal deze mensen sturen. Dit is het recept voor de instellingen van je segment:
Contact rating
is greater than
3 starts