Fout in je nieuwsbrief

Fout in je nieuwsbrief

Het kan zomaar gebeuren: je verstuurt je nieuwsbrief met een fout erin en dat ontdek je te laat … Hier kun je lezen hoe je de schade kunt beperken.

Verzonden nieuwsbrief terughalen

Als een nieuwsbrief verzonden is, kun je ‘m niet meer terug halen. Dat wilt zeggen: als je de gewone versie van MailChimp gebruikt. Hierbij maakt het niet uit of je de gratis versie of een betaalde versie van MailChimp gebruikt. In beide gevallen kan het niet.

A/B-split

Ook als het een A/B-split is en er nog slechts een deel van de nieuwsbrieven verzonden is, kun je het tweede deel niet terughalen. Er is dus eigenlijk niets meer aan te doen.

Mailchimp Premium en Mailchimp Pro

Maar het kan wel met MailChimp Premium en Mailchimp Pro, op voorwaarde dat de verzending nog bezig is. Als de verzending nog bezig is kun je de verzending stoppen van de nieuwsbrieven die de deur nog niet uit zijn. Dan moet je natuurlijk wel heel erg snel zijn.

Fout in je nieuwsbrief

Een fout in je nieuwsbrief staat niet alleen de nieuwsbrieven je verstuurd hebt. Mailchimp heeft ook een archiefpagina waar je oude nieuwsbrieven staan. Soms is die archiefpagina toegankelijk voor je abonnees. Hier kun je lezen of je archiefpagina toegankelijk is.

En als je archiefpagina toegankelijk is, dan blijft die fout voor eeuwig zichtbaar voor je lezers. Dat is niet gunstig natuurlijk.

Of misschien plaats je je oude nieuwsbrieven op je website. Ook dan blijft je vergissing eeuwig zichtbaar voor je lezers.

Nieuwsbrief met een fout corrigeren

Op je archiefpagina en eventueel op je website kun je de fout wel corrigeren. Dat pak je als volgt aan:

  • Wacht een paar dagen zodat je zeker weet dat de mensen die je nieuwsbrief in de mailbox gekregen hebben niet meer naar de online-versie willen gaan.
  • Kopieer het exemplaar waar de vergissing in staat, haal de vergissing eruit en stuur dit verbeterde exemplaar naar jezelf.
  • Gooi de nieuwsbrief waar de fout in staat weg.
Lees ook:  Design nieuwsbrief belangrijk

Het gecorrigeerde exemplaar dat je naar jezelf verzonden hebt staat nu in het archief. Dit is de link die je op je website kunt plaatsen.

Fout in je nieuwsbrief

De nieuwsbrief waar de fout in staat kun je niet terughalen, maar als je deze stappen doorlopen hebt ziet niemand er meer iets van en dan zal je fout gerust snel in het vergeetboek raken.

Als je meer correctiemogelijkheden wilt, dan kun je ook upgraden naar MailChimp Premium. Maar dat is wel een dure oplossing voor een incidentele fout. En zelfs dan kun je alleen de verzending stoppen van nieuwsbrieven die de deur nog niet uit zijn.

Hulp bij MailChimp

Je kunt natuurlijk ook hulp krijgen bij het gebruiken van de software van MailChimp. Als je hulp wilt, begin dan te lezen op de pagina over Mailchimp hulp. Daar vind je een overzicht van de verschillende manieren om hulp te krijgen. Ook incidentele hulp voor “doe-het-zelvers”.

Lees direct verder: Handleiding Mailchimp


Fout in je nieuwsbrief was last modified: by

Nieuwsbrief met een fout: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de afbeelding van de hand.

Fout in je nieuwsbrief was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.