Bijgewerkt op 11 augustus 2023
Fout in je nieuwsbrief
Als een nieuwsbrief verzonden is, kun je ‘m niet meer terug halen. Die ligt in de mailbox en daar is niets meer aan te doen. Maar als de nieuwsbrief nog bezig is met verzenden kan er nog wel iets, op voorwaarde dat je lijst groot genoeg is dat die verzending wat tijd in beslag neemt en op voorwaarde dat je Mailchimp Premium gebruikt.
Als je Mailchimp Premium niet hebt kun je er niets meer aan doen, maar je kunt eventueel wel de schade beperken.
Fout in een verzonden nieuwsbrief
Als een nieuwsbrief verzonden is, kun je ‘m niet meer terug halen. Dat wilt zeggen: als je de gewone versie van Mailchimp gebruikt. Hierbij maakt het niet uit of je de gratis versie of een betaalde versie van Mailchimp gebruikt. In beide gevallen kan het niet.
Ook als het een A/B-split is en er nog slechts een deel van de nieuwsbrieven verzonden is, kun je het tweede deel niet terughalen. Er is dus eigenlijk niets meer aan te doen.
Premium en Pro
Maar het kan wel met Mailchimp Premium en Mailchimp Pro, op voorwaarde dat de verzending nog bezig is. Als de verzending nog bezig is kun je de verzending stoppen van de nieuwsbrieven die de deur nog niet uit zijn. Dan moet je natuurlijk wel heel erg snel zijn.
Fout in je nieuwsbrief: schade beperken
Een fout in je nieuwsbrief staat niet alleen in de nieuwsbrieven je verstuurd hebt. Mailchimp heeft ook een archiefpagina waar je oude nieuwsbrieven staan. Soms is die archiefpagina toegankelijk voor je abonnees. En als je archiefpagina toegankelijk is, dan blijft die fout voor eeuwig zichtbaar voor je lezers. Dat is niet gunstig natuurlijk.
Of misschien plaats je je oude nieuwsbrieven op de website. Ook dan blijft je vergissing eeuwig zichtbaar voor je lezers.
Fout corrigeren
Op je archiefpagina en eventueel op je website kun je de fout wel corrigeren. Dat pak je als volgt aan:
- Wacht een paar dagen zodat je zeker weet dat de mensen die je nieuwsbrief in de mailbox gekregen hebben niet meer naar de online-versie willen gaan.
- Kopieer het exemplaar waar de vergissing in staat, haal de vergissing eruit en stuur dit verbeterde exemplaar naar jezelf.
- Gooi de nieuwsbrief waar de fout in staat weg.
- Het gecorrigeerde exemplaar dat je naar jezelf verzonden hebt staat nu in het archief.
In het vergeetboek
De nieuwsbrief waar de fout in staat kun je niet terughalen, maar als je deze stappen doorlopen hebt ziet niemand er meer iets van en dan zal je fout gerust snel in het vergeetboek raken.
Als je meer correctiemogelijkheden wilt, dan kun je ook upgraden naar Mailchimp Premium. Maar dat is wel een dure oplossing voor een incidentele fout. En zelfs dan kun je alleen de verzending stoppen van nieuwsbrieven die de deur nog niet uit zijn.
Heel prettig en handig
Ik kwam er niet uit en bedacht, misschien is er een helpdesk ergens, even Googlen en ik kwam bij Judith uit die mij prompt “te woord stond” en uit de brand hielp. Vlot, vriendelijk en ook nog eens navraag doen of het gelukt was. Heel prettig en handig. Willie
Fout in een geautomatiseerde nieuwsbrief: Automation
Een andere situatie. Je hebt de fout niet in een gewone nieuwsbrief gemaakt, maar in een Automation workflow. Dan kun je de workflow stil zetten en de fout corrigeren. Maar …
Als de nieuwsbrief al via Automation verzonden is, dan zie je als je klikt op “View this in your browser” de oude versie staan. Geen paniek, want zodra hij opnieuw gaat versturen wordt ook de archiefpagina aangepast. Maar dat gebeurt pas als Automation weer een e-mail gaat versturen.
Je kunt natuurlijk ook hulp krijgen bij het gebruiken van de software van Mailchimp. Als je hulp wilt, begin dan te lezen op de pagina Mailchimp expert. Daar vind je een overzicht van de verschillende manieren die ik je bieden kan om je te helpen. Ook incidentele hulp voor “doe-het-zelvers”. En je kunt je e-mailmarketing ook uitbesteden.
Ik ben een erkende Mailchimp Pro partner.