Bijgewerkt op 12 augustus 2023
Mailchimp upgraden
Mailchimp upgraden is een spannend werkje waar een aantal haken en ogen aan zitten die ik hier met je wil bespreken. Neem vooral de tijd voor het upgraden, want als je dit te haastig wilt doen zou het zomaar veel meer kunnen kosten dan je gedacht had.
Upgraden voorbereiden
Neem alsjeblieft de tijd als je gaat upgraden en bereid je account hier heel erg goed op voor.
Archiveren
Zodra je gaat upgraden ga je betalen voor alle contacten in je account, tenzij je ze vooraf naar het archief hebt gestuurd. Voorbereiden houdt daarom in dat je alle adressen die je niet gebruikt archiveert.
Uitgeschreven adressen
Welke adressen dat zijn kan ik je niet vertellen, want je kunt Mailchimp niet alleen voor e-mailmarketing gebruiken, maar ook om op Facebook en Google te adverteren of om ansichtkaarten te versturen. Als je je uitgeschreven adressen hiervoor wilt gebruiken, dan moet je deze niet archiveren want dan gebruik je ze nog. Maar als je niets doet met uitgeschreven adressen, archiveer ze dan voor je gaat upgraden.
Non-subscribed adressen
Voor non-subscribed adressen geldt hetzelfde: als je er niets mee doet, stuur ze dan naar het archief voor je gaat upgraden.
Inactieve adressen
Inactieve adressen in je account kunnen je sowieso schade doen, maar nu gaan ze je ook nog geld kosten. Je plan om te gaan upgraden kan gelijk een mooie gelegenheid zijn om ook inactieve adressen vooraf te archiveren.
Ongebruikte audiences
Door te gaan upgraden heb te maken met een maximaal aantal audiences voor het plan dat je kiest.
- Essentials: 3 audiences
- Standard: 5 audiences
- Premium: onbeperkt
Als je een ander plan dan Premium kiest en je hebt nu een heleboel lijsten, dan gaat Mailchimp het teveel aan lijsten bij je upgrade archiveren. Zorg dat Mailchimp de juiste lijsten naar het archief stuurt door alle adressen in deze lijsten te archiveren. Ze moeten helemaal leeg zijn.
24 uur wachten
Nu doe je er goed aan 24 uur te wachten met upgraden. Want Mailchimp telt je adressen eens per dag en je weet niet hoe laat.
Dus als je direct na het archiveren gaat upgraden, kan het gebeuren dat Mailchimp je adressen heeft geteld voor je alles naar het archief stuurde. En dan ga je alsnog betalen voor alles wat je naar het archief hebt gestuurd.
Mocht je dit lezen omdat je in deze situatie gekomen bent, neem dan contact op met Mailchimp. Zij hebben een log waarin ze precies kunnen zien wanneer en hoe laat je gearchiveerd hebt, dus dan komt het weer goed. Maar dat is wel extra gedoe en dat kun je voorkomen door 24 uur te wachten.
Mailchimp prijsplan kiezen
Je gaat straks een plan kiezen en je gaat kiezen hoeveel contacten je in dat plan wilt hebben. Additional contacts zijn extra contacten die niet in het prijsplan passen dat jij hebt gekozen.
Voorbeeld Mailchimp upgraden
Stel dat je de gratis versie van Mailchimp gebruikt en dat je 500 contacten nadert. Je moet nu niet alleen kiezen voor een plan: Essentials, Standard of Premium. Daarnaast moet je ook aangeven hoeveel contacten je in dat prijsplan wilt hebben.
En als je een te klein plan inkoopt voor te weinig contacten, dan plaatst Mailchimp je extra abonnees in een “additional contact block”. In deze blokken kun je extra contacten plaatsen en je mag dan ook extra e-mails versturen.
Uitgeschreven abonnees en non-subscribed contacten
Ook je uitgeschreven abonnees en je non-subscribed contacten tellen mee. Daarom zei ik hierboven: archiveer ze voor het upgraden.
Additional contact blocks
Zowel de inhoud als de prijzen van deze blokken verschilt. Dat maakt het niet simpeler om te weten wat je moet doen. Maar bedenk dat het zelden voorkomt dat je per maand meer e-mails wilt versturen dan je plan toestaat. Meestal doe je dit dus omdat je een paar contacten teveel hebt.
Het kan dan gunstig voor je zijn om additional contacts in te kopen. Vooral als je net paar contacten meer hebt dan je plan je toestaat, kan het financieel gunstig zijn.
Te veel contacten
Maar je moet wel heel goed opletten, want als je meer contacten hebt dan je plan toestaat, stopte vroeger alles bij Mailchimp tot je een upgrade had gedaan. En dat is nu niet meer zo.
Dus als je meer contacten hebt dan er in je plan en in je additional contacts block passen, dan zet Mailchimp er een block bij als het aantal contacten groeit. En dan kan Mailchimp erg duur worden want dan krijg je steeds additional contacts blocks, terwijl je dan beter een ander plan had kunnen kiezen.
Reken daarom regelmatig uit of je beter af bent met additional contact blocks of dat je beter af bent met een upgrade naar een groter aantal contacten.
- Zoek de prijs van de volgende stap in jouw versie op.
- Kijk hoeveel extra contacten je hebt.
- En kijk of die extra contacten misschien goedkoper in een additional contact block passen.
En blijf dit in de gaten houden, want als het vandaag goedkoper is om een additional contacts block te kopen, dan kan dat volgende maand anders zijn.
Als je nu het legacy plan hebt
Je hebt op dit moment een legacy plan als je je account hebt aangemaakt voor 15 mei 2019. Mailchimp heeft zichzelf op die datum opnieuw uitgevonden en is toen veranderd van een e-mailmarketing platform naar een marketingplatform. Je hebt nu nog te maken met oude voorwaarden en mogelijkheden, maar als je gaat upgraden krijg je te maken met de nieuwe voorwaarden en mogelijkheden.
Automatisch aanpassen stopt
Als je op dit moment een betaald legacy maandabonnement hebt, dan past Mailchimp automatisch je maandbedrag aan aan het aantal contacten in je account. Maar als je gaat upgraden gaat dit niet meer automatisch. In de nieuwe versies kies je voor een plan met een x-aantal abonnees. En als je daaroverheen gaat dan koop je automatisch een additional contact block.
Dat betekent dat je op de juiste datum moet upgraden: aan het begin van een nieuwe betaalcyclus. Want Mailchimp berekent je tarief op basis van het hoogste aantal contacten in deze betaalcyclus.
Als je twijfelt of het voor jou zinvol of nodig is om te upgraden of als je niet weet naar welke versie van Mailchimp je eventueel zou willen upgraden, dan kun je ook eerst een analyse van je account laten doen. Daarna kan ik je vertellen of door te upgraden bereikt wat je wilt bereiken of dat je misschien hetzelfde kunt bereiken door op een andere manier met je huidige Mailchimp versie te werken.

Opnieuw heel goed geholpen
Opnieuw heel goed geholpen bij mijn vragen over marketing en het gebruik van Mailchimp door Judith de Vries VA. Karin de Knegt Supervisie en Coaching voor zorg en onderwijs
Actie: Mailchimp upgraden
Als je goed bent voorbereid is het upgraden zelf een fluitje van een cent. Volg deze navigatie:
- Log in bij Mailchimp
- Ga naar je gebruikersnaam en open het menu bij je gebruikersnaam
- Kies voor Account
Midden op de pagina zie je nu een menu staan. Kies hier voor:
- Billing
- en voor Monthly plan or credits.
- En kies de versie van Mailchimp die je wilt en kies het het aantal contacten dat je binnen je plan wilt hebben. Let er vooral op dat je dit aantal goed kiest.
Je kunt betalen met een creditcard, met PayPal en tegenwoordig ook met iDEAL. Als je iDEAL instelt moet je eerst klein bedrag betalen met iDEAL. Het lijkt alsof je dat extra moet betalen, maar dat krijg je op je volgende factuur weer terug. Dus dat komt goed.
Ik ben een Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen met Mailchimp.