Bijgewerkt op 16 augustus 2023
Wat zijn Mailchimp Customer Journeys
Customer Journeys van Mailchimp zijn automations met vertakkingen en ze zijn beschikbaar in Mailchimp Essentials, Standard en Premium. In Free kun je er alleen even naar kijken, een preview. En in Mailchimp Essentials heb je een vereenvoudigde versie.
Classic Automations en Customer Journeys
- Gewone automations heten nu Classic Automations.
- En daarnaast heb je nu ook Customer Journeys.
Je vindt ze nu allebei in Mailchimp maar niet iedereen heeft ze en niet iedereen heeft ze compleet.
- Mailchimp Free: je kunt een voorbeeld van de Customer Journey zien, maar je hebt alleen een Automation van 1 e-mail.
- Mailchimp Essentials en de Legacy versie: je hebt een klein stukje van de Customer Journey: 4 journey points en je kunt geen vertakkingen maken.
- Mailchimp Standard en Premium: jij hebt de complete Customer Journey met alle mogelijkheden.
Als je begint met een automation te maken, kan het lijken alsof de Classic Automation weg is. Maar kijk goed, want als je voor de transitie een Classic Automation hebt gemaakt kun je bovenaan de pagina een linkje vinden waardoor je naar de Classic Automations kunt.
Let op: als je voor de transitie niet met een Automation hebt gewerkt of als je een nieuw account hebt, dan is dat linkje er niet. De Customer Journey is dan je enige optie.
Verschillen in Automations
Maar wat is nou het verschil tussen een Mailchimp Customer Journey en een gewone Classic Automation?
Classic Automations
Classic Automations zijn lineair.
- Je stuurt de eerste e-mail.
- De tweede e-mail wordt getriggerd door het versturen van de eerste e-mail (je kunt evt. wel een andere trigger instellen).
- En het versturen van de tweede e-mail triggert de derde e-mail. En zo verder.
En je kunt een e-mail niet vaker dan eenmaal sturen naar hetzelfde adres.
Customer Journeys
Customer Journeys kunnen een beetje meer want die hebben vertakkingen waardoor je kunt inspelen op het gedrag van je lezer.
- Je stuurt e-mail 1.
- Als e-mail 1 geopend wordt, stuur je e-mail A.
- En als e-mail 1 niet geopend wordt, stuur je e-mail B.
Je kunt ook in verschillende situaties automatisch een tag toevoegen waardoor je kennis over je audiences veel groter wordt.
En je kunt dezelfde e-mail opnieuw sturen naar hetzelfde adres als dat adres opnieuw aan de voorwaarden hiervoor voldoet.
Startpunten en Journey punten
En daarbij kun je ook nog 3 verschillende startpunten hebben. Dat is een belangrijk verschil met de Classic Automation, waar je niet meer dan 1 startpunt kunt hebben. Met 3 startpunten kun je een Customer Journey laten starten als iemand aan 1 van de 3 voorwaarden voldoet.
Je kunt ook reageren op wat er onderweg gebeurt en daar verschillende beslissingen over nemen:
If/else
(Niet in Mailchimp Essentials en de legacy versie). If/else is een vertakking:
- Als je lezers iets doen, dan A;
- doen ze het niet, dan B.
Deze mogelijkheid zit in Mailchimp Standard en Premium.
Salesfunnel
Een praktisch voorbeeld om dit te gebruiken is een salesfunnel. Een salesfunnel stuur je om iets te verkopen. Maar als je bijvoorbeeld 5 e-mails maakt en iemand koopt na de derde e-mail, dan is de rest van je funnel niet meer relevant. Dan kun je een vertakking maken: ze kopen wel of ze kopen niet.
Je kunt hiermee een vreselijk ingewikkeld ding bouwen dat precies past bij de fase in het aankoopproces waar je prospect nu zit.
Classic Automation
De meeste van deze zaken kun je ook doen in de Classic Automation, maar in de Customer Journey krijg je een visuele weergave waardoor het iets gemakkelijker is om te zien wat je precies doet. En de Classic Automations hebben sommige dingen ook niet. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de automatisering niet verder te laten gaan tot iemand iets gedaan heeft.
Maar als je weinig over de Customer Journey weet, kun je wel in een paar valkuilen lopen. Want sommige Journey Points staan wel in die Journey, maar ze werken onafhankelijk van de Journey: zodra iemand aan de voorwaarden voldoet gaat de e-mail er uit, ook als hij de eerdere e-mails van de Journey niet heeft gehad.
Als dit te inwikkeld vindt, dan kun je het instellen van de Customer Journey ook aan me uitbesteden. Ik heb er inmiddels flink veel ervaring mee en weet die valkuilen zo langzamerhand wel te herkennen.
Voordelen van Mailchimp Customer Journeys
Customer Journeys hebben voordelen t.o.v. Classic Automations. Want doordat je kunt reageren op wat je lezers doen en en niet doen, kun je e-mails sturen die daarbij passen. Die e-mails kunnen hierdoor veel relevanter zijn dan wanneer je alle e-mails in een workflow naar iedereen stuurt.
Maar nog belangrijk naar mijn idee: in de Customer Journey kun je instellen dat hij meerdere malen naar hetzelfde adres moet versturen als een adres opnieuw aan de voorwaarden voldoet. En dat is met de Classic Automation uitgesloten.
Customer Journeys zijn daarom erg leuke Automations met heel veel mogelijkheden maar ze zijn wel ingewikkeld om te bouwen.
Ik ben een erkende Mailchimp expert en PRO partner.