Wat is een merge tag bij Mailchimp

zelf een merge tag maken
Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp Specialist » Mailchimp merge tags » Wat is een merge tag bij Mailchimp


Wat is een merge tag bij Mailchimp? Dat wil ik je in dit artikel vertellen. Een merge tag is een voorgedefinieerde waarde. Dat kan ik het beste toelichten aan de hand van een voorbeeld.


Wat is een merge tag

Als jij op je inschrijfformulier vraagt naar bijvoorbeeld mijn voornaam, dan slaat Mailchimp die voornaam op in een lijst ofwel Audience. En dat doet hij niet alleen met mijn voornaam, maar met alle voornamen die je gekregen hebt.

Als jij die voornaam in je nieuwsbrief wilt zetten, dan is het natuurlijk de bedoeling dat al je abonnees hun eigen voornaam zien. En dat doe je met een merge tag. Je zet dan de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief. En als die nieuwsbrief in de mailbox aankomt, dan staat er keurig de juiste voornaam boven.

Belangrijk: gooi nooit een merge tag weg als je niet heel goed weet wat je doet. 

Hoe weet Mailchimp dat eigenlijk

Nou kan ik het me voorstellen dat je je nu afvraagt hoe Mailchimp weet dat mijn voornaam bij mij hoort en jouw voornaam bij jouw. Dat weet Mailchimp omdat ieder e-mailadres niet vaker dan 1x in een Audience kan voorkomen. Alle e-mailadressen die in een Audience staan zijn dus uniek voor dat Audience. En alle andere gegevens die je verzamelt hangt Mailchimp op aan dat unieke e-mailadres.


Wat is een merge tag

Zodra jij een nieuwsbrief gaat versturen naar een e-mailadres en je zet in die nieuwsbrief bijvoorbeeld de tag van de voornaam, dan kijkt Mailchimp in het Audience om te kijken welke voornaam er bij dat e-mailadres hoort. Zo werkt het.

Overigens: als je het nu nog niet precies begrijpt dan is dat niet erg. Je weet waarschijnlijk ook niet precies hoe er in je huis elektriciteit uit de muur komt. Maar evengoed kun je het lichtknopje bedienen. En dat is soms gewoon genoeg om te weten. 

Aandachtspunt bij merge tags

Mailchimp haalt de gegevens die bij de merge tag horen op uit het Audience. Dat betekent dat er eerst een koppeling met een Audience moet zijn voordat Mailchimp dit kan doen. Als je merkt dat er niets wordt opgehaald en er allemaal rare codes in je nieuwsbrief staan, dan werkt je waarschijnlijk in een template. Of je hebt je nieuwsbrief nog niet aan een Audience gekoppeld. 

Nieuwsbrief personaliseren

Als je net met Mailchimp begonnen bent, dan is dit lastig materiaal. Misschien wil je geen voornaam in de nieuwsbrief zetten, maar bijvoorbeeld de bedrijfsnaam. Dat kan ook, dan maak je gewoon zelf een merge tag. Want met merge tags kun je je hele nieuwsbrief personaliseren. 

En heb je de Mailchimp handleiding al gevonden?


Meer over Mailchimp

pijltje
Wat is een merge tag bij Mailchimp was last modified: by

Ik ben een erkende Mailchimp specialist en ik kan je ondersteunen met Mailchimp.

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Helpt dienstverleners met marketing

Get Clients Now!™ facilitator, Mailchimp expert, MailerLite expert, goed in SEO en je kunt nog met me lachen ook.

Betalen in WordPress Content marketing Google Analytics Google Panda Leads opvolgen Mailchimp account Mailchimp audiences Mailchimp automation Mailchimp betaald Mailchimp integraties Mailchimp merge tags Mailchimp nieuwsbrieven Mailchimp Specialist Mailchimp statistieken MailerLite Automation MailerLite nieuwsbrieven MailerLite Specialist Marketing voor diensten Niche kiezen Pijplijn vullen SEO verbeteren SEO voor dienstverleners Social media Uitgelicht Verkopen WordPress Zonder categorie


Wat is een merge tag bij Mailchimp was last modified: by

De afbeelding op deze pagina heb ik gemaakt met Canva. Daar moet je beslist eens gaan kijken, want daar kun je mooie afbeeldingen voor Mailchimp maken.

Wat is een merge tag bij Mailchimp was last modified: by