Bijgewerkt op 4 december 2023
Wat is een merge tag bij Mailchimp? Dat wil ik je in dit artikel vertellen. Een merge tag is een voorgedefinieerde waarde. Dat kan ik het beste toelichten aan de hand van een voorbeeld.
Wat is een merge tag
Als jij op je inschrijfformulier vraagt naar bijvoorbeeld mijn voornaam, dan slaat Mailchimp die voornaam op in een lijst ofwel Audience. En dat doet hij niet alleen met mijn voornaam, maar met alle voornamen die je gekregen hebt.
Als jij die voornaam in je nieuwsbrief wilt zetten, dan is het natuurlijk de bedoeling dat al je abonnees hun eigen voornaam zien. En dat doe je met een merge tag. Je zet dan de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief. En als die nieuwsbrief in de mailbox aankomt, dan staat er keurig de juiste voornaam boven.
Belangrijk: gooi nooit een merge tag weg als je niet heel goed weet wat je doet.
Hoe weet Mailchimp dat eigenlijk?
Nou kan ik het me voorstellen dat je je nu afvraagt hoe Mailchimp weet dat mijn voornaam bij mij hoort en jouw voornaam bij jou. Dat weet Mailchimp omdat ieder e-mailadres niet vaker dan eenmaal in een Audience kan voorkomen. Alle e-mailadressen die in een Audience staan zijn dus uniek voor dat Audience. En alle andere gegevens die je verzamelt hangt Mailchimp op aan dat unieke e-mailadres.
Zodra jij een nieuwsbrief gaat versturen naar een e-mailadres en je zet in die nieuwsbrief bijvoorbeeld de tag van de voornaam, dan kijkt Mailchimp in het Audience om te kijken welke voornaam er bij dat e-mailadres hoort. Zo werkt het.
Overigens: als je het nu nog niet precies begrijpt dan is dat niet erg. Je weet waarschijnlijk ook niet precies hoe er in je huis elektriciteit uit de muur komt. Maar evengoed kun je het lichtknopje bedienen. En dat is soms gewoon genoeg om te weten.
In deze situatie geldt dit ook: je hoeft de technische details niet te begrijpen om je nieuwsbrief te kunnen personaliseren.
Aandachtspunten bij merge tags
Mailchimp haalt de gegevens op uit het Audience. Dat betekent dat er eerst een koppeling met een Audience moet zijn voordat Mailchimp dit kan doen. Als je merkt dat er niets wordt opgehaald en er allemaal rare codes in je nieuwsbrief staan, dan werkt je waarschijnlijk in een template. Of je hebt je nieuwsbrief nog niet aan een Audience gekoppeld.
Ik zie vaak dat mensen die een nieuwsbrief gaan maken, deze nieuwsbrief het liefste pas op het laatste moment aan het Audience koppelen, want ze zijn bang ‘m per ongeluk te verzenden voor hij klaar is.
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn, want je moet eerst op Send klikken en dan nog een keer bevestigen dat je dat echt wilt, en dan pas gaat die nieuwsbrief eruit. En als je er per ongeluk standaard teksten in hebt laten staan die Mailchimp erin gezet heeft, dan kun je ‘m niet eens verzenden.
Maar die koppeling met het Audience is wel noodzakelijk om te kunnen zien of alles werkt. Begin daarom met je nieuwsbrief aan het Audience te koppelen, nog voor je verder iets doet.
Nieuwsbrief personaliseren
Als je net met Mailchimp begonnen bent, dan is dit lastig materiaal. Misschien wil je geen voornaam in de nieuwsbrief zetten, maar wil je bijvoorbeeld personaliseren met de bedrijfsnaam. Dat kan ook, dan maak je gewoon zelf een merge tag. Want met merge tags kun je je hele nieuwsbrief personaliseren. Zo is er bijvoorbeeld ook een merge tag om de verzenddatum boven je nieuwsbrief te zetten. Net zoals je dat bij een brief op papier zou doen.
Ik ben een erkende Mailchimp PRO partner en ik kan je ondersteunen met Mailchimp.