Bijgewerkt op 1 december 2023
Demografische voorspellingen ofwel predicted demographics zijn voorspellingen over je audience m.b.t. leeftijd en geslacht. In dit artikel lees je hoe deze voorspellingen werken en waar ze op gebaseerd zijn, hoe je deze voorspellingen in je eigen account kunt krijgen en hoe je er voordeel van kunt hebben.
Demografische voorspellingen
Realiseer je dat jij niet de enige bent die een Mailchimp account heeft. Ik heb er ook eentje. En je concurrent gebruikt Mailchimp misschien ook wel. Je lezers krijgen rond 90 tot 120 nieuwsbrieven per week, want ze staan ingeschreven voor nieuwsbrieven van verschillende bedrijven.
Omdat mensen zich vaak inschrijven voor nieuwsbrieven van verschillende bedrijven, weet Mailchimp veel meer over je abonnees dan je je voor kunt stellen. Door gebruik te maken van alle informatie uit alle Mailchimp accounts over de hele wereld kan Mailchimp voorspellingen doen over jouw Audience. Deze voorspellingen gaan over geslacht en leeftijd.
Mailchimp gebruikt hiervoor dezelfde categorieën als Google Ads waardoor je de inzichten gemakkelijk kunt gebruiken voor andere platforms.
Hoe weet Mailchimp dit?
Dit kan Mailchimp weten doordat Mailchimp een “machine learning” model heeft gebouwd dat alle gegevens uit alle accounts samenvoegt in één opslagplaats. Vanuit deze opslagplaats kan Mailchimp het geslacht en de leeftijdsgroep van je lezer voorspellen.
Deze grote opslagplaats gebruikt Mailchimp ook om de optimale verzendtijd van je nieuwsbrief te voorspellen.
Om demografische voorspellingen in je account te krijgen hoef je dus geen nieuwsbrieven verzonden te hebben. Al heb je nog nooit een nieuwsbrief verzonden: evengoed kun je demografische voorspellingen in je account krijgen.
Predicted demographics activeren of uit zetten
Om deze demografische voorspellingen in je account te krijgen heb je Mailchimp Standard of Mailchimp Premium nodig of een connected store, én je moet predicted demographics activeren:
- Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven)
- Kies voor Account
- Settings – Manage my data
- Turn on predicted demographics in this account
Voorspellingen uit zetten
Jouw account wordt ook gebruikt voor deze demografische voorspellingen, zelfs als je ze zelf niet gebruikt. Er kan dan een vakje aangevinkt staan dat zegt dat de data uit jouw account gebruikt mogen worden voor dit project. Als je dat niet wilt, volg dan bovenstaande navigatie en vink het vakje uit.
Uitvinken heeft wel een nadeel, want de statistieken van je rapporten veranderen erdoor. Als je het aangevinkt laat staan vind je in je rapporten een vergelijking met de benchmark. Die vergelijking verdwijnt als je dit vakje uit vinkt.
Voorspellende demografische gegevens zien
Je kunt deze demografische voorspellingen op meerdere plaatsen in je account zien:
In het profiel van je abonnee
Je kunt deze demografische voorspellingen zien in het profiel van je abonnee. Je kunt het profiel van je abonnee vinden door deze navigatie te volgen:
- Audience
- View contacts
- Daarna kun je een adres aanklikken of je kunt een specifiek profiel zoeken met het vergrootglas.
Als je predicted demographics hebt geactiveerd zie je bij de naam van je abonnee het geslacht en de leeftijdsgroep staan.
In de audience statistieken
Een overzicht hiervan kun je vinden op de pagina waar je Audience statistieken staan. Hier kom je door Audience aan te klikken in het bovenste menu en dan naar beneden te scrollen.
In je rapporten
Ook in je rapporten kun je de demografische gegevens terugvinden en je kunt die gegevens ook filteren op opens en clicks en zelfs op aankoopgegevens als je een shop verbonden hebt.
Hoe gebruik je deze gegevens?
De demografische voorspellingen kun je ook gebruiken om segmenten te maken en dat kan erg interessant zijn. Laatst gaf ik een training aan een bedrijf dat Mailchimp Standard gebruikte en toen kwamen we op het idee om segment te maken van adressen van mensen tussen 55 en 64 jaar.
Toen bleek dat een kwart van het audience in deze leeftijdsgroep viel. Let wel, dat betekent dat een kwart van de klanten en prospects tussen nu en over 10 jaar de pensioengerechtigde leeftijd zou gaan bereiken.
Het is een groot voordeel om dat nu al te weten. Want als je dat vroegtijdig weet kun je je inspanningen gaan richten op het aanwerven van jongere mensen. En als je het niet weet ontdek je over 10 jaar dat je klantenbestand ineens met 25% slinkt. Hoe zit dat met jouw klantenbestand?
Hoe gebruik je deze gegevens?
De demografische voorspellingen kun je ook gebruiken om segmenten te maken en dat kan erg interessant zijn. Laatst gaf ik een training aan een bedrijf dat Mailchimp Standard gebruikte en toen kwamen we op het idee om segment te maken van adressen van mensen tussen 55 en 64 jaar.
Toen bleek dat een kwart van het audience in deze leeftijdsgroep viel. Let wel, dat betekent dat een kwart van de klanten en prospects tussen nu en over 10 jaar de pensioengerechtigde leeftijd zou gaan bereiken.
Het is een groot voordeel om dat nu al te weten. Want als je dat vroegtijdig weet kun je je inspanningen gaan richten op het aanwerven van jongere mensen. En als je het niet weet ontdek je over 10 jaar dat je klantenbestand ineens met 25% slinkt. Hoe zit dat met jouw klantenbestand?
Prestaties vergelijken
Als je leeftijdsgroep en geslacht van je abonnees weet, dan kun je kijken
- of er een groep is bij wie je nieuwsbrief beter presteert dan bij andere groepen,
- en of er een groep is bij wie je nieuwsbrief slechter presteert dan bij andere groepen.
En als je dat weet, dan kun je gericht gaan mailen. Je kunt je taalgebruik aanpassen aan je doelgroep, je kunt aanbiedingen aanpassen aan je doelgroep. Kortom: je kunt een nieuwsbrief op maat maken en dan haal je beslist meer uit je e-mailmarketing.
Als je hiermee wilt gaan werken dan kan inrichten en opzetten ingewikkeld zijn. Je kunt dit natuurlijk ook uitbesteden. Maar als het liever zelf doet, dan kun je ook een training Mailchimp op maat volgen.