Demografische voorspellingen in Mailchimp

Voorspellende demografische gegevens in Mailchimp

Demografische voorspellingen ofwel predicted demographics zijn voorspellingen over je Audience m.b.t. leeftijd en geslacht. In dit artikel lees je hoe deze voorspellingen werken en waar ze op gebaseerd zijn, hoe je deze voorspellingen in je eigen account kunt krijgen en hoe je er voordeel van kunt hebben.


Demografische voorspellingen

  • Jij bent niet de enige die een Mailchimp account heeft: ik heb er ook eentje. En je concurrent heeft er mogelijk ook eentje.
  • En lezers krijgen rond 90 tot 100 nieuwsbrieven per week: ze staan dus ingeschreven voor nieuwsbrieven van verschillende bedrijven.

Omdat mensen zich vaak inschrijven voor nieuwsbrieven van verschillende bedrijven, weet Mailchimp veel meer over je abonnees dan je je voor kunt stellen. Door gebruik te maken van alle informatie uit alle Mailchimp accounts over de hele wereld kan Mailchimp voorspellingen doen over jouw Audience. Deze voorspellingen gaan over geslacht en leeftijd.

Mailchimp gebruikt hiervoor dezelfde categorieën als Google Ads waardoor je de inzichten gemakkelijk kunt gebruiken voor andere platforms.

Hoe kan Mailchimp dit weten

Dit kan Mailchimp weten doordat Mailchimp een “machine learning” model heeft gebouwd dat alle gegevens uit alle accounts samenvoegt in één opslagplaats. Vanuit deze opslagplaats kan Mailchimp het geslacht en de leeftijdsgroep van je lezer voorspellen.

Om demografische voorspellingen in je account te krijgen hoef je dus geen nieuwsbrieven verzonden te hebben? Al heb je nog nooit een nieuwsbrief verzonden: evengoed kun je demografische voorspellingen in je account krijgen.

Deze grote opslagplaats gebruikt Mailchimp ook om de optimale verzendtijd van je nieuwsbrief te voorspellen.

Voorspellingen activeren

Om deze demografische voorspellingen in je account te krijgen heb je Mailchimp Standard of Mailchimp Premium nodig, én je moet predicted demographics activeren:

  • Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven)
  • Kies voor Account
  • Settings – Manage my data
  • Turn on predicted demographics in this account

Jouw account wordt ook gebruikt

Let op: ook als je geen demografische voorspellingen kunt of wilt gebruiken, ook dan kan er in je account een vakje aangevinkt staan dat zegt dat de data uit jouw account gebruikt mogen worden voor dit project. Als je dat niet wilt, volg dan bovenstaande navigatie en vink het vakje uit.

Uitvinken heeft wel een nadeel, want de statistieken van je rapporten veranderen er door. Als je het aangevinkt laat staan vind je in je rapporten een vergelijking met de benchmark. Die vergelijking verdwijnt als je dit vakje uit vinkt.


Voorspellende demografische gegevens zien

Je kunt deze demografische voorspellingen op 3 plaatsen in je account zien:

In het profiel van je abonnee

Je kunt deze demografische voorspellingen zien in het profiel van je abonnee. Je kunt het profiel van je abonnee vinden door deze navigatie te volgen:

  • Audience
  • View contacts
  • Daarna kun je een adres aanklikken of je kunt een specifiek profiel zoeken met het vergrootglas.

Als je predicted demographics hebt geactiveerd zien je bij de naam van je abonnee het geslacht en de leeftijdsgroep staan.

In de audience statistieken

Een overzicht hiervan kun je vinden op de pagina waar je Audience statistieken staan. Hier kom je door Audience aan te klikken in het bovenste menu en dan naar beneden te scrollen.

En in je rapporten

Ook in je rapporten kun je de demografische gegevens terugvinden en je kunt die gegevens ook filteren op opens en clicks en zelfs op aankoopgegevens als je een shop verbonden hebt.


Demografische voorspellingen gebruiken

Als je leeftijdsgroep en geslacht van je abonnees weet, dan kun je kijken

  • of er een groep is bij wie je nieuwsbrief beter presteert dan bij andere groepen,
  • en of er een groep is bij wie je nieuwsbrief slechter presteert dan bij andere groepen.

En als je dat weet, dan kun je gericht gaan mailen. Je kunt je taalgebruik aanpassen aan je doelgroep, je kunt aanbiedingen aanpassen aan je doelgroep. Kortom: je kunt een nieuwsbrief op maat maken en dan haal je beslist meer uit je e-mailmarketing.


Als je hiermee wilt gaan werken dan kan inrichten en opzetten ingewikkeld zijn. Je kunt dit natuurlijk ook uitbesteden.

pijltje

Maar als het liever zelf doet, dan kun je ook naar Heiloo komen voor een training Mailchimp op maat. Als erkende Mailchimp expert help ik je dan om een mooie strategische oplossing op poten te zetten.

En heb je de handleiding voor Mailchimp op deze website al gezien?


pijltje

Gratis video cursus Mailchimp nieuwsbrief

Gratis cursus Mailchimp over:

Hoe maak je een nieuwsbrief met de inline editor

Ook geschikt voor Mailchimp starters.


Makkelijke nieuwsbrief

De Mailchimp inline editor is een makkelijke editor waar je prachtige strakke nieuwsbrieven mee maakt.

In deze gratis cursus neem ik je mee en vertel ik je hoe ik deze nieuwsbrief hiernaast gemaakt heb. Teksten, afbeeldingen buttons, alles is er en juist voor starters is dit een nieuwsbrief die je snel kunt leren maken.

Inclusief uitleg hoe je adressen kunt uploaden.

Mailchimp inline editor cursus

Je gaat naar de landingspagina


Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp betaald » Mailchimp Premium » Demografische voorspellingen in Mailchimp

Demografische voorspellingen in Mailchimp was last modified: by

Mijn profiel in de expert directory van Mailchimp kun je hier zien.

Demografische voorspellingen in Mailchimp was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *