Bijgewerkt op 17 september 2023
Wat zijn tags in Mailchimp
Tags in Mailchimp zijn sinds augustus 2018 beschikbaar. Voor augustus 2018 waren die tags er eigenlijk ook, maar toen heetten ze statische segmenten. Statische segmenten waren moeilijk te vinden en lastig in gebruik. Tags zijn veel makkelijker te vinden en ook veel gemakkelijker in gebruik. Een verbetering dus.
Tags in Mailchimp: statische segmenten en VIPs
Dynamische segmenten: Vroeger had je dynamische en statische segmenten. Dynamische segmenten zijn segmenten die zichzelf bijwerken en deze dynamische segmenten zijn er nog steeds. Dat zijn gewone segmenten. Er zijn ook complexe segmenten, maar dat is een ander verhaal.
Statische segmenten: Statische segmenten hadden als kenmerk dat ze zichzelf niet bijwerkten. Als je ze gemaakt had, bleven ze zoals ze waren. Deze statische segmenten zijn omgebouwd in tags.
VIP’s: Er is een “bijna tag” die je misschien al kent. Dat is het label voor je VIP’s want dat is al sinds de prehistorie beschikbaar. Het is een label en lijkt op een tag, maar dat is het niet. Het verschil is dat je met tags veel meer kunt doen dan met het label VIP. VIP is dus een uniek label. Het is geen groep, het is geen echt segment en het is ook geen echte tag.
Verschillen tussen groepen, segmenten en tags
Tags in Mailchimp zijn labels. Door tags te gebruiken heb je een manier om je adressen te organiseren. Ze zijn niet zichtbaar voor je abonnees, alleen jij ziet ze. We hebben dus 3 manieren om adressen te organiseren: groepen, segmenten en tags.
Groepen: Bij groepen bepaal je zelf aan welke groep je een adres toevoegt. Maar je kunt het ook mogelijk maken dat je abonnees zichzelf abonneren op een groep.
Segmenten: Bij segmenten bepaal je het niet zelf. Of een adres wel of geen deel uitmaakt van een segment hangt ervan af of het adres aan de specifieke condities van dat segment voldoet. Een segment is bijvoorbeeld: iedereen die 5 sterren bij z’n naam heeft staan.
Segmenten kunnen dus ook voortdurend veranderen, afhankelijk van de situatie. Opent iemand wekenlang je nieuwsbrief, dan hoort hij bij het segment met 5 sterren. Gaat hij daarna op vakantie en opent niets, dan verdwijnt hij uit het 5-sterrensegment.
Tags: Als je tags gebruikt bepaal je zelf of je een tag toevoegt aan een adres. Je abonnee kan dit niet zien en je abonnee kan niet zelf een tag aan z’n adres toevoegen of een tag verwijderen.
Tags managen
Je kunt tags op verschillende manieren toevoegen aan het profiel van je abonnee.
- Tags voeg je handmatig toe aan het profiel van je abonnee.
- Of je voegt een tag toe bij het importeren van een adressenlijst.
- En je kunt ze toevoegen aan iedereen die zich inschrijft via een Mailchimp landingspagina.
- Je kunt ook naar je adressen gaan, een aantal vakjes aanvinken (die zie je voor je adressen staan) en dan het menu Add or Remove Tags openen en een tag kiezen (Audience – menu bij Manage Audience – View Audiences – klik op de naam van je lijst)
- Auto-taggen in een funnel.
Tags zien
Als je tags aan een adres hebt toegevoegd dan kun je die tags zien bij het individuele profiel van je abonnee én je kunt ze zien door op de naam van je lijst te klikken en (als dat nodig is) een stukje naar rechts te scrollen. En dat is een geweldige verbetering t.o.v. statische segmenten, want die kon je niet zien in je lijst of bij het profiel van je abonnee.
Als je op de naam van je lijst klikt, dan zie je boven je adressen een menubalk met daarin o.a. Manage contacts. En als je het menu Manage contacts opent, dan zie je daar een aantal mogelijkheden. Daar is de nieuwe mogelijkheid Tags in opgenomen. Als je dit item aanklikt dan zie je daar al je tags staan. En als je eerder statische segmenten gebruikt hebt dan zie je die daar nu ook staan.
Verzenden naar tags
Tags kun je net als segmenten en groepen gebruiken om heel gericht te mailen. Zorg eerst dat je je adressen met behulp van tags organiseert.
Beginnen bij je nieuwsbrief
Dan ga je beginnen aan een nieuwsbrief zoals je dat altijd doet, maar je gaat niet naar de hele lijst versturen.
- Open het menu All subscribers in Audience
- Scrol naar beneden (tot voorbij de segmenten), dan zie je de tags.
- Klik de tag aan waar je naar verzenden wilt.
Bij je lijst beginnen
Of je begint bij je lijst.
- Klik op de naam van je lijst.
- Open het menu Filter By Tags en kies de tags waar je naar wilt verzenden. Je kunt naar maximaal 5 tags tegelijk versturen.
- Open nu in de bruine balk het menu: Send campaign en kies wat je wilt doen: een nieuwsbrief versturen of een advertentie maken.
Op de tagpagina beginnen
Je kunt ook beginnen bij de tagpagina.
- Klik op de naam van je lijst
- Open het menu bij Manage contacts
- Kies voor Tags
- Kies een tag
- Open het menu bij View (aan de rechterkant van de pagina)
- En kies voor Send
Mailchimp tags combineren
Tags kun je bij elkaar optellen. Maar om dat te doen moet je een segment maken. Je kunt tags die je wilt optellen niet gewoon aanklikken als je een nieuwsbrief maakt. Tags combineren doe je als volgt. Ga naar de segmenten.
- Create segment.
- Geef je segment een naam, alleen jij zit die naam.
- + Add a filter
Nu kies je in de zijbalk voor: Tags. Daarna krijg je 2 mogelijkheden:
- contact is tagged
- of contact is not tagged
Deze keer kiezen we voor contact is tagged, dat is iedereen die een specifieke tag heeft. Kies nu in het dropdown een tag.
- Klik daarna op + Add another filter.
- Tags (in de zijbalk).
- Contact is tagged.
- en dan kies je een andere tag.
Let er goed op dat je OR tussen die 2 filters in hebt staan. Ze moeten of de ene tag of de andere tag hebben, dan tel je ze op. Je kunt tot 5 tags optellen.

Als je Mailchimp tags wilt combineren moet je er heel goed op letten of er AND of OR staat.
- Als er AND staat, dan moeten de adressen beide tags hebben. Je maakt dan een doorsnede.
- Als er OR staat, dan hebben de adressen een van beide tags en dan tel je de adressen op.
Mailchimp tags uitsluiten
Op dezelfde manier kun je adressen uitsluiten. Dan kies je niet voor Contact is tagged, maar voor Contact is not tagged. En dat is iedereen die een specifieke tag niet heeft.
Mailchimp tags verwijderen
Mailchimp tags zijn heel gemakkelijk aan te maken waardoor er gemakkelijk een wildgroei aan tags kan ontstaan in je account. En dan zie je door de bomen het bos niet meer. Mailchimp tags tags verwijderen is niet moeilijker, maar waar je dit doet is lastiger te vinden.
Geen notities
Wat ik jammer vind is dat je geen notities kunt maken bij tags. Want het zou echt heel handig zijn als er een veld zou zijn waar je zou kunnen beschrijven wat de functie van een tag is en waar je die tag voor gebruikt hebt. Maar dat veld is er niet, dus in bijna ieder account ontstaat na verloop van tijd een wildgroei aan tags en niemand weet nog waarom die tags er zijn.
Dan is het tijd om je account een beetje op te schonen en sommige tags te verwijderen.
Tip: er is geen veld om notities te maken, maar je kunt natuurlijk wel een document maken waarin je beschrijft waar je de tags voor gebruikt hebt. En als je Mailchimp Standard of Premium gebruikt, neem in dat document dan ook de tags op die de Customer Journey aanmaakt.
Waar je Mailchimp tags verwijdert
Mailchimp tags verwijderen is bijna net zo gemakkelijk als Mailchimp tags aanmaken. Maar het is wel iets moeilijker te vinden waar je dat precies moet doen wat er dan gebeurt. Je kunt tags verwijderen uit het profiel van je abonnee, maar dan blijft de tag gewoon bestaan. En je kunt tags ook verwijderen uit je account. Dan zijn ze helemaal weg en dat kan niet ongedaan gemaakt worden.
Uit het profiel van een abonnee
- Klik in de zijbalk links op het audience
- Klik daarna op de pagina op View contacts
- En klik het e-mailadres aan waar je de tags wilt verwijderen. Dan ben je in het profiel van je abonnee en daar staan de tags die je voor deze abonnee gebruikt hebt rechtsboven.
- Klik op het kruisje bij de tag en de tag is weg uit het profiel
Uit je account
Als je een tag helemaal wilt verwijderen uit je Mailchimp account, volg dan deze navigatie:
- Klik het audience aan in de zijbalk links.
- Klik in het submenu op tags.
- Nu zie je alle tags staan met aan de linkerkant een checkbox.
- Vink de checkbox aan.
- Zodra je een checkbox aanvinkt verschijnt er boven de tags een button: Delete.
Aandachtspunten bij tags in Mailchimp
Voordat je nu enthousiast aan de slag gaat met tags moet je eerst even nadenken. Dit nadenken over tags lukt erg goed als je aan jezelf probeert te verantwoorden waarom je ervoor kiest om tags te gebruiken en niet kiest voor groepen of segmenten.
Realiseer je dat tags statisch zijn, je abonnee kan niets aan een tag veranderen.
Hierdoor is een tag niet geschikt om bijvoorbeeld de interesses van je abonnee vast te leggen, want interesses kunnen veranderen. Maar als je bij een evenement bent geweest en daar abonnees hebt geworven, dan is een tag juist weer wel heel geschikt om de bron vast te leggen, want die verandert niet meer.
Denk hier goed over na als je tags zinvol wilt inzetten, want als je veranderlijke zaken vast gaat leggen met een tag dan zijn je gegevens al heel snel niet meer actueel.
Houd er rekening mee dat je abonnee inzage kan vragen in alles wat je over hem of haar bewaart. En als je abonnee dat doet, dan ziet je abonnee die tags wel. Sla dus geen “geheimen” op met behulp van tags, want daarvoor zijn ze niet geschikt.
Ik ben een Mailchimp PRO partner. Ik kan je helpen met Mailchimp en ik kan je ook Mailchimp trainingen bieden.