Bijgewerkt op 8 november 2023
De legacy versie van Mailchimp is de oude betaalde versie van voor 15 mei 2019. Je hebt deze versie als je voor 15 mei 2019 de betaalde versie van Mailchimp hebt gekocht en daarna niets hebt veranderd. Je hebt geen upgrade gedaan naar een van de nieuwe versies van Mailchimp. Als je dat wel hebt gedaan, dan is er geen weg terug.
Het was aanvankelijk de bedoeling dat Mailchimp legacy ongewijzigd zou blijven. Hierdoor was je gedwongen te upgraden naar een nieuwe versie als je meer features wilde. En veel mensen hebben dat ook gedaan.
Maar kennelijk is Mailchimp tot de conclusie gekomen dat mensen die nu nog geen upgrade hebben gedaan, dit heel waarschijnlijk ook niet gaan doen. En nu verhoogt Mailchimp de prijs van Mailchimp legacy op je betaaldatum in december 2023. En je krijgt er nieuwe features bij.
Mailchimp legacy vanaf december 2023
Vanaf december 2023 gaat de prijs omhoog en je krijgt er ook een heleboel bij en vooraf dat laatste is natuurlijk fijn. Hier een overzicht van wat je erbij krijgt.
Uitbreiding Customer Journey in Mailchimp legacy
Je krijgt meer startpunten in de Customer Journey. Ik weet nog precies welke startpunten. Maar navraag leerde me dat de legacy versie van Mailchimp geleidelijk aan steeds meer mogelijkheden krijgt en ongeveer gelijk wordt aan Mailchimp Standard.
Geavanceerde segmentatie
Segmenteren betekent dat je combinaties maakt van gegevens die je in je account hebt. Bijvoorbeeld
- iedereen die 5 sterren bij zijn naam heeft
- en die je laatste nieuwsbrief niet geopend heeft
Dit segment zou je bijvoorbeeld kunnen maken omdat dit je enthousiaste lezers zijn en je verwacht dat ze je jongste nieuwsbrief wel graag willen lezen. Je wilt ‘m daarom opnieuw versturen. Tot zover kun je dit doen met een gewoon segment.
Maar nu je toch bezig bent met een nieuwsbrief opnieuw te versturen, bedenk je ineens dat je je jongste nieuwsbrief ook zou kunnen versturen naar je nieuwste abonnees, naar iedereen die zich heeft ingeschreven na je laatste verzending. Nu wordt het ingewikkelder. Je wilt nu gaan versturen naar iedereen die:
- 5 sterren bij zijn naam heeft
- en die je laatste nieuwsbrief niet geopend heeft
- of die zich na je laatste verzending heeft ingeschreven
Bij deze voorwaarden zit zowel “en” als “of” en dan is het een geavanceerd segment.
Dit heeft Mailchimp al een hele poos, maar aanvankelijk waren geavanceerde segmenten alleen beschikbaar in Mailchimp Premium. Inmiddels zijn deze geavanceerde segmenten ook beschikbaar gekomen in Mailchimp Standard. En nu dus ook in de legacy versie.
Campaign manager en verzenddag optimalisatie
Je krijgt de campaign manager tot je beschikking. Dat is een soort kalender waar je een heleboel dingen kunt doen. Je kunt er uiteraard je campagnes managen, maar er zit ook een planfunctie op waar je taken kunt noteren die je moet uitvoeren. Allemaal leuk en handig, maar niet essentieel want dat kun je zelfs op een kladblaadje doen.
Maar wat je niet op een kladblaadje krijgt, is verzenddag optimalisatie. Dat is een fabelachtige voorspellende functie die je op basis van historische data vertelt wat de beste verzenddag is voor jouw e-mail gebaseerd op:
- het doel van je e-mail
- en je branche.
Met deze functie heb ik al uitgebreid mogen spelen voor mijn klanten die Mailchimp Standard of Premium hebben en ik kan je daarom zeggen dat dit ook echt werkt. Ik raad je aan om deze functie te gaan gebruiken en ‘m te combineren met verzendtijd optimalisatie.
Dynamische content
Dynamische content betekent dat je heel gericht kunt mailen. Je stuurt een nieuwsbrief naar je hele lijst, maar je verbergt voor sommige mensen stukjes tekst die minder relevant zijn. En voor andere mensen voeg je stukjes tekst toe die juist heel erg relevant zijn. Dit werkt natuurlijk veel beter dan verschillende nieuwsbrieven sturen naar delen van je lijst, want dan is er altijd het risico van overlap waardoor mensen te veel nieuwsbrieven van je krijgen. Met dynamische content heb je dat probleem niet.
Overigens: Mailchimp heeft al sinds jaar en dag in alle accounts de mogelijkheid om dynamische content te versturen. Maar dat vroeg van je om een nieuwsbrief te coderen en dat is voor de meeste mensen een brug te ver. Daarom heeft Mailchimp dit vereenvoudigd en die vereenvoudiging is nu ook beschikbaar in legacy accounts.
Multivariate testen
Bij Mailchimp kun je testen met 8 variabelen. Deze mogelijkheid komt nu ook beschikbaar in de legacy versie. Hier loop ik niet over te juichen, want je hebt er niet zoveel aan. Om een betrouwbare test te kunnen doen heb je minimaal 5000 abonnees per testgroep nodig. Dus om 8 variabelen tegelijk te kunnen testen heb je 40.000 abonnees nodig. En als je iets wilt bereiken met die test heb je ook nog een paar adressen nodig om de winnaar naar te versturen. Je hebt voor een betrouwbare multivariate test met 8 variabelen dus ruim meer dan 40.000 abonnees nodig.
Wat heb je in Mailchimp legacy
Er zit ook nog iets voor je in de pen. Dat heb je nu nog iets, omdat het op dit moment alleen beschikbaar is in US. Maar dit komt op termijn ook voor ons in Nederland beschikbaar. Dat is sms.
Ik heb een webinar van Mailchimp gevolgd waarin verteld werd hoe dit werkt. Je kunt straks een sms-je in de Customer Journey inplannen. Dus dan kun je even vertellen dat je een e-mail gestuurd hebt.