Mailchimp campagne opnieuw versturen

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Een Mailchimp campagne opnieuw versturen. In dit artikel beschrijf ik wanneer dat een goed idee kan zijn: wanneer en waarom. En ik leg uit hoe je het aanpakt en hoe je dit proces eventueel zou kunnen automatiseren.

Mailchimp campagne opnieuw versturen
Mailchimp campagne opnieuw versturen

Hoe je een campagne opnieuw verstuurt

Mailchimp campagne opnieuw versturen: doe dit alleen als je hier werkelijk een reden voor hebt. Je kunt een Mailchimp campagne opnieuw versturen als de eerste campagne erg slecht gepresteerd heeft.  Of je kunt na verloop van tijd een Mailchimp campagne opnieuw versturen die juist goed gepresteerd heeft.


Mailchimp campagne die slecht geopend is

Als een campagne slecht geopend is moet je ‘m niet zomaar opnieuw versturen. Als je campagne slecht geopend is dan heb je iets niet goed gedaan. Zou je ‘m vervolgens opnieuw versturen dan zit het er dik in dat hij dan opnieuw slecht zal presteren. Dat zou je niets opleveren en dat is dus geen goede strategie.


Slecht geopend

Als een campagne slecht geopend wordt kan dat liggen aan:

  • titel
  • preview
  • verzendtijd
  • het geheugen van je abonnee

Titel

Als het aan de titel lag, dan kun je ‘m opnieuw versturen met een totaal andere titel. Leuke, prikkelende titels zijn niet makkelijk te verzinnen, daarom is het een goed idee om een A/B-split te verzenden.

Voor een betrouwbare A/B-split heb je minimaal 5000 abonnees per titel nodig. De meeste ondernemers hebben dat niet. Maar daar is een oplossing voor die je hier kunt vinden.


Verzendtijd

Als je de nieuwsbrief verstuurt op een tijd waarop je abonnees niet online zijn, dan zul je dat terugzien in een lagere open rate. Dat komt doordat je nieuwsbrief op de bodem van de inbox zit tegen de tijd dat je abonnees gaan lezen.

Verzendtijdoptimalisatie is daarom belangrijk. Je kunt hier lezen hoe je de verzendtijd kunt optimaliseren, zowel voor de betaalde versie van Mailchimp als voor de kosteloze versie.


Geheugen van je abonnee

Het geheugen van je abonnee kan een lastige horde zijn om te nemen. Als je regelmatig nieuwsbrieven rond stuurt waar je lezers niets aan hebben, dan zullen ze ‘m minder vaak gaan openen. En dan kun je deze abonnees niet meer bereiken.

Zorg er daarom voor dat je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben. Als je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben dan onthouden je abonnees dat ook. En dan vergeven ze het je gemakkelijker als je een keertje iets stuurt dat ze minder interessant vinden.

Volgende pagina: hoe je het doet

Gratis checklist


Mailchimp campagne opnieuw versturen was last modified: by
Mailchimp campagne opnieuw versturen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.