Mailchimp campagne opnieuw versturen

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Bijgewerkt op 10 november 2023

Een Mailchimp campagne opnieuw versturen doe je als je hier werkelijk een reden voor hebt. Je kunt een Mailchimp campagne opnieuw versturen als de eerste campagne erg slecht gepresteerd heeft.  Of je kunt na verloop van tijd een Mailchimp campagne opnieuw versturen die juist goed gepresteerd heeft.

Als een campagne slecht geopend is moet je ‘m niet zomaar opnieuw versturen. Want als je campagne slecht geopend is dan heb je iets niet goed gedaan. Zou je ‘m vervolgens opnieuw versturen dan zit het er dik in dat hij dan opnieuw slecht zal presteren. Dat zou je niets opleveren en dat is dus geen goede strategie.

Oorzaken van slecht openen

Als een campagne slecht geopend wordt kan dat liggen aan:

  • titel
  • preview
  • verzendtijd
  • het geheugen van je abonnee

Titel

Als het aan de titel lag, dan kun je ‘m opnieuw versturen met een totaal andere titel. Leuke, prikkelende titels zijn niet makkelijk te verzinnen, daarom is het een goed idee om een A/B-split te verzenden. Voor een betrouwbare A/B-split heb je minimaal 5000 abonnees per titel nodig. De meeste ondernemers hebben dat niet. Maar daar is een oplossing voor.

Preview

De preview wordt niet door iedereen gezien, daarom kan het ook niet de belangrijkste oorzaak zijn. Maar het is wel aan te raden een preview in te vullen, want het is wel een extra kans om een beetje informatie te geven voordat de nieuwsbrief geopend is. En dat kan wel helpen de open rate te verhogen.

Verzendtijd

Als je de nieuwsbrief verstuurt op een tijd waarop je abonnees niet online zijn, dan zul je dat terugzien in een lagere open rate. Dat komt doordat je nieuwsbrief op de bodem van de inbox zit tegen de tijd dat je abonnees gaan lezen.

Verzendtijd optimalisatie is daarom belangrijk. Dit kan zowel voor de betaalde versie van Mailchimp als (met een beetje meer moeite) voor de kosteloze versie.

Geheugen van je abonnee

Het geheugen van je abonnee kan een lastige horde zijn om te nemen. Als je regelmatig nieuwsbrieven rond stuurt waar je lezers niets aan hebben, dan zullen ze ‘m minder vaak gaan openen. En dan kun je deze abonnees niet meer bereiken.

Zorg er daarom voor dat je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben. Als je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben dan onthouden je abonnees dat ook. En dan vergeven ze het je gemakkelijker als je een keertje iets stuurt dat ze minder interessant vinden.


inge 400

Duidelijk en to the point

Bij Judith heb ik geleerd hoe ik een landingspagina maak, hoe ik automations opzet, wat voor automations handig zijn voor mijn bedrijf, hoe ik tags maak en gebruik. Het leuke is dat ik het meteen tijdens de 1 op 1 cursus in de praktijk bracht. Hierdoor heb ik veel geleerd.

Na de cursusdag ben ik zelf doorgegaan met automations maken. Ik had er vertrouwen in gekregen dat ik het kon. Judith weet superveel van Mailchimp, is een prettig humoristisch persoon. Lekker duidelijk en to the point, ik hou daarvan. Wil je een op maat gesneden cursus, dan raad ik je dat zeker aan. Inge Barmentlo, Bag-Again

Hoe een Mailchimp campagne opnieuw versturen

Benodigde tijd: 5 minuten

Je gaat nu een kopie van een nieuwsbrief opnieuw versturen

  1. Ga naar “Campaigns” in het menu helemaal links.

    Kies hier voor All Campaignsnavigatie naar all campaigns

  2. Zoek je nieuwsbrief op.

  3. Ga naar de button rechts met het opschrift “View report”

    Klik niet op deze button.

  4. Vlak naast de button staat een klein pijltje waarmee je een menu kunt openen.

  5. Open het menu bij “View Report” en kies voor “Replicate”.

    kopie maken

  6. Klik daarna op de button “Edit Recipients”.

    edit recipients

  7. Kies voor: “New segment”

    Nu moet je even nadenken wat je precies wilt. Je kunt je deze campagne natuurlijk beter niet naar iedereen versturen, want sommige mensen hebben ‘m al gelezen. Wil je uitsluitend sturen naar mensen die niet geopend hebben?

    Kies eerst dat je wilt versturen naar een “New segment”. En stel dan dit in:

    Segment

    [Email interaction] + [did not open] + [naam van je nieuwsbrief]

    Je gaat dan versturen naar iedereen die de vorige nieuwsbrief niet geopend heeft. Ook naar je nieuwste abonnees die toen nog niet op je lijst stonden.
    segment om opnieuw naar te verzenden

Met SendPulse opnieuw versturen

Je kunt het opnieuw versturen van je campagne ook automatiseren met SendPulse, dat is een Mailchimp integratie. Bij het verbinden van Mailchimp met SendPulse heb je de API-key nodig.

Zolang je minder dan 2500 abonnees hebt en minder dan 15.000 e-mails per maand verstuurd kun je kosteloos gebruik maken van SendPulse en daarna is SendPulse ook niet duur.

Je kunt het met SendPulse doen maar dat hoeft niet, want het is niet erg bewerkelijk om een nieuwsbrief handmatig opnieuw te sturen naar mensen die ‘m niet geopend hebben. Maar als je vaak een nieuwsbrief opnieuw wilt versturen dan kan SendPulse handig zijn. In deze video kun je zien hoe SendPulse werkt.

Dit werkt niet perfect

Als je een campagne opnieuw verstuurt naar mensen die eerder niet geopend hebben, dan zal je nieuwsbrief beslist door meer mensen gelezen worden. Maar er gaat beslist ook iets mis.

  • Apple mail privacy protection zal roet in het eten gooien voor een deel van je lezers. Zij krijgen je 2e verzending niet, terwijl ze de eerste niet geopend hebben.
  • Je abonnee kan tegenwerken. Als je abonnee bij de eerste verzending geen toestemming heeft gegeven om de afbeeldingen te tonen, dan krijgt hij de 2e verzending wel terwijl hij de eerste gewoon geopend heeft.
,
Scroll naar boven