mailchimp campagne opnieuw versturen

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Een Mailchimp campagne opnieuw versturen doe je als je hier werkelijk een reden voor hebt. Je kunt een Mailchimp campagne opnieuw versturen als de eerste campagne erg slecht gepresteerd heeft.  Of je kunt na verloop van tijd een Mailchimp campagne opnieuw versturen die juist goed gepresteerd heeft.

Als een campagne slecht geopend is moet je ‘m niet zomaar opnieuw versturen. Want als je campagne slecht geopend is dan heb je iets niet goed gedaan. Zou je ‘m vervolgens opnieuw versturen dan zit het er dik in dat hij dan opnieuw slecht zal presteren. Dat zou je niets opleveren en dat is dus geen goede strategie.

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Oorzaken van slecht openen

Als een campagne slecht geopend wordt kan dat liggen aan:

  • titel
  • preview
  • verzendtijd
  • het geheugen van je abonnee

Titel

Als het aan de titel lag, dan kun je ‘m opnieuw versturen met een totaal andere titel. Leuke, prikkelende titels zijn niet makkelijk te verzinnen, daarom is het een goed idee om een A/B-split te verzenden.

Voor een betrouwbare A/B-split heb je minimaal 5000 abonnees per titel nodig. De meeste ondernemers hebben dat niet. Maar daar is een oplossing voor die je hier kunt vinden.

Preview

De preview wordt niet door iedereen gezien, daarom kan het ook niet de belangrijkste oorzaak zijn.

Maar het is wel aan te raden een preview in te vullen, want het is wel een extra kans om een beetje informatie te geven voordat de nieuwsbrief geopend is. En dat kan wel helpen de open rate te verhogen.

mailchimp nieuwsbrief opnieuw versturen

Verzendtijd

Als je de nieuwsbrief verstuurt op een tijd waarop je abonnees niet online zijn, dan zul je dat terugzien in een lagere open rate. Dat komt doordat je nieuwsbrief op de bodem van de inbox zit tegen de tijd dat je abonnees gaan lezen.

Verzendtijd optimalisatie is daarom belangrijk. Je kunt hier lezen hoe je de verzendtijd kunt optimaliseren, zowel voor de betaalde versie van Mailchimp als voor de kosteloze versie.

Geheugen van je abonnee

Het geheugen van je abonnee kan een lastige horde zijn om te nemen. Als je regelmatig nieuwsbrieven rond stuurt waar je lezers niets aan hebben, dan zullen ze ‘m minder vaak gaan openen. En dan kun je deze abonnees niet meer bereiken.

Zorg er daarom voor dat je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben. Als je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben dan onthouden je abonnees dat ook. En dan vergeven ze het je gemakkelijker als je een keertje iets stuurt dat ze minder interessant vinden.

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Hoe een Mailchimp campagne opnieuw versturen

Benodigde tijd: 5 minuten.

Je gaat nu een kopie van een nieuwsbrief opnieuw versturen

  1. Ga naar “Campaigns” in het menu helemaal rechts.

    Dit is het icoontje met de megafoon er op.

  2. Zoek je nieuwsbrief op door in de zijbalk links “Completed” aan te klikken.

  3. Ga naar de button rechts met het opschrift “View report”

    Klik niet op deze button.

  4. Vlak naast de button staat een klein pijltje waarmee je een menu kunt openen.

  5. Open het menu bij “View Report” en kies voor “Replicate”.

    kopie maken

  6. Klik daarna op de button “Edit Recipients”.

    edit recipients

  7. Kies voor: “Group or new segment”

    Nu moet je even nadenken wat je precies wilt. Je kunt je deze campagne natuurlijk beter niet naar iedereen versturen, want sommige mensen hebben ‘m al gelezen. Wil je uitsluitend sturen naar mensen die niet geopend hebben?

    Kies eerst dat je wilt versturen naar een “Group or new segment”. En stel dan dit in:

    Contacts match [all] of the following conditions

    [Campaign Activity] + [was sent] + [naam van de nieuwsbrief][Campaign Activity] + [did not open] + [naam van je nieuwsbrief]

    Je gaat dan versturen naar iedereen die de vorige nieuwsbrief wel gekregen heeft, maar die ‘m niet geopend heeft.

Ook naar nieuwe abonnees

Maar als je nou toch opnieuw gaat versturen dan kun je overwegen om je campagne ook te sturen naar nieuwe abonnees. Abonnees die je bij de vorige verzending nog niet had.

Als je dat wilt stel je in:

Contacts match [any] (of [All], maakt in dit geval niet uit) of the following conditions
[Campaign Activity] + [did not open] + [naam van je nieuwsbrief]

Als je een één of meerdere Automation workflows hebt die voortdurend versturen, dan kan het zijn dat je even moet zoeken naar je jongste gewone nieuwsbrief doordat Automation na deze verzenddatum ook nieuwsbrieven verzonden heeft.

Clicks

Als je dit aan het doen bent zul je ongetwijfeld zien dat het ook mogelijk is om je nieuwsbrief te versturen naar iedereen die niet op de links in je nieuwsbrief geklikt heeft. Wees hier heel voorzichtig mee. Deze mensen hebben je nieuwsbrief al eerder gezien en ze vonden de inhoud kennelijk niet interessant genoeg om ergens op te klikken.

Dat verander je natuurlijk niet door hetzelfde opnieuw te versturen. Je zult mensen hier eerder mee irriteren en dat kan voor afmeldingen zorgen.

Eventueel kan wel een aardig idee zijn om een opvolgcampagne te sturen naar mensen die wel geklikt hebben. Die mensen zijn duidelijk geïnteresseerd en misschien heb je nog wat aanvullende informatie voor ze.

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Met SendPulse opnieuw versturen

Je kunt het opnieuw versturen van je campagne ook automatiseren met SendPulse, dat is een Mailchimp integratie. Bij het verbinden van Mailchimp met SendPulse heb je de API-key nodig.

Zolang je minder dan 2500 abonnees hebt en minder dan 15.000 e-mails per maand verstuurd kun je kosteloos gebruik maken van SendPulse en daarna is SendPulse ook niet duur.

Je kunt het met SendPulse doen maar dat hoeft niet, want het is niet erg bewerkelijk om een nieuwsbrief handmatig opnieuw te sturen naar mensen die ‘m niet geopend hebben. Maar als je vaak een nieuwsbrief opnieuw wilt versturen dan kan SendPulse handig zijn.

In deze video kun je zien hoe SendPulse werkt.

De kracht van lessen op maat is dat we geen tijd hoeven te besteden aan wat je al weet. Daardoor besteed je je tijd optimaal. Ik geef Mailchimp les op maat. Met vergadersoftware en schermdelen. Geen reistijd en geen andere overbodige zaken.

En ik heb ook een handleiding Mailchimp voor je. Ik ben een Nederlandstalige Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp.

Mailchimp campagne opnieuw versturen: met dank aan Geralt voor de kopafbeelding.

Gepubliceerd op: 26-7-2017
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-7-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?