Mailchimp campagne opnieuw versturen

Mailchimp campagne opnieuw versturen

Een Mailchimp campagne opnieuw versturen. In dit artikel beschrijf ik wanneer dat een goed idee kan zijn: wanneer en waarom. En ik leg uit hoe je het aanpakt en hoe je dit proces eventueel zou kunnen automatiseren.

Mailchimp campagne opnieuw versturen
Mailchimp campagne opnieuw versturen

Hoe je een campagne opnieuw verstuurt

Mailchimp campagne opnieuw versturen: doe dit alleen als je hier werkelijk een reden voor hebt. Je kunt een Mailchimp campagne opnieuw versturen als de eerste campagne erg slecht gepresteerd heeft.  Of je kunt na verloop van tijd een Mailchimp campagne opnieuw versturen die juist goed gepresteerd heeft.


Mailchimp campagne die slecht geopend is

Als een campagne slecht geopend is moet je ‘m niet zomaar opnieuw versturen. Als je campagne slecht geopend is dan heb je iets niet goed gedaan. Zou je ‘m vervolgens opnieuw versturen dan zit het er dik in dat hij dan opnieuw slecht zal presteren. Dat zou je niets opleveren en dat is dus geen goede strategie.


Slecht geopend

Als een campagne slecht geopend wordt kan dat liggen aan:

  • titel
  • preview
  • verzendtijd
  • het geheugen van je abonnee

Titel

Als het aan de titel lag, dan kun je ‘m opnieuw versturen met een totaal andere titel. Leuke, prikkelende titels zijn niet makkelijk te verzinnen, daarom is het een goed idee om een A/B-split te verzenden.

Voor een betrouwbare A/B-split heb je minimaal 5000 abonnees per titel nodig. De meeste ondernemers hebben dat niet. Maar daar is een oplossing voor die je hier kunt vinden.


Verzendtijd

Als je de nieuwsbrief verstuurt op een tijd waarop je abonnees niet online zijn, dan zul je dat terugzien in een lagere open rate. Dat komt doordat je nieuwsbrief op de bodem van de inbox zit tegen de tijd dat je abonnees gaan lezen.

Verzendtijdoptimalisatie is daarom belangrijk. Je kunt hier lezen hoe je de verzendtijd kunt optimaliseren, zowel voor de betaalde versie van Mailchimp als voor de kosteloze versie.


Geheugen van je abonnee

Het geheugen van je abonnee kan een lastige horde zijn om te nemen. Als je regelmatig nieuwsbrieven rond stuurt waar je lezers niets aan hebben, dan zullen ze ‘m minder vaak gaan openen. En dan kun je deze abonnees niet meer bereiken.

Zorg er daarom voor dat je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben. Als je altijd iets meestuurt waar je abonnees iets aan hebben dan onthouden je abonnees dat ook. En dan vergeven ze het je gemakkelijker als je een keertje iets stuurt dat ze minder interessant vinden.

Mailchimp campagne opnieuw versturen
Hoe je een Mailchimp campagne opnieuw verstuurt

Hoe een Mailchimp campagne opnieuw versturen

Nu terug naar het begin: hoe kun je een Mailchimp campagne opnieuw versturen?


Kopie maken

Kies de nieuwsbrief die je opnieuw wilt versturen en maak een kopie.

  • Ga naar Campaigns in het menu helemaal bovenaan.
  • Zoek de verzonden nieuwsbrief op.
  • Ga met je muis aan de rechterkant over de regel waar de naam van je nieuwsbrief staat.
  • Op de regel waar de naam van je campagne staat verschijnt dan een button met het opschrift: View Report.
  • Open het menu bij View Report en kies voor Replicate.
kopie maken
Campagne kopiëren

MailChimp campagne bewerken

Klik daarna op de button Edit Recipients.

Contacten kiezen
Mailchimp campagne opnieuw versturen

Opnieuw versturen

Nu moet je even nadenken wat je precies wilt. Je kunt je deze campagne natuurlijk beter niet naar iedereen versturen, want sommige mensen hebben ‘m al gelezen. Wil je uitsluitend sturen naar mensen die niet geopend hebben? Stel dan dit in:

Mailchimp campagne opnieuw versturen

MailChimp campagne naar wie versturen
Instellen naar wie je verstuurt

Vink aan dat je wilt versturen naar een “Group or new segment”

  • Contacts match [all] of the following conditions
  • [Campaign Activity] + [was sent] + [naam van de nieuwsbrief]
  • [Campaign Activity] + [did not open] + [naam van je nieuwsbrief]

Je gaat dan versturen naar iedereen die de vorige nieuwsbrief wel gekregen heeft, maar die ‘m niet geopend heeft.


Ook naar nieuwe abonnees

Maar als je nou toch opnieuw gaat versturen dan kun je overwegen om je campagne ook te sturen naar nieuwe abonnees. Abonnees die je bij de vorige verzending nog niet had.

Als je dat wilt stel je in:

Ook naar nieuwe abonnees

  • Contacts match [any] (of [All], maakt in dit geval niet uit) of the following conditions
  • [Campaign Activity] + [did not open] + [naam van je nieuwsbrief]
naar wie versturen
Ontvangers bepalen

Als je een één of meerdere Automation workflows hebt die voortdurend versturen, dan kan het zijn dat je even moet zoeken naar je jongste gewone nieuwsbrief doordat Automation na deze verzenddatum ook nieuwsbrieven verzonden heeft.


Clicks

Als je dit aan het doen bent zul je ongetwijfeld zien dat het ook mogelijk is om je nieuwsbrief te versturen naar iedereen die niet op de links in je nieuwsbrief geklikt heeft. Wees hier heel voorzichtig mee. Deze mensen hebben je nieuwsbrief al eerder gezien en ze vonden de inhoud kennelijk niet interessant genoeg om ergens op te klikken.

Dat verander je natuurlijk niet door hetzelfde opnieuw te versturen. Je zult mensen hier eerder mee irriteren en dat kan voor afmeldingen zorgen.

Eventueel kan wel een aardig idee zijn om een opvolgcampagne te sturen naar mensen die wel geklikt hebben. Die mensen zijn duidelijk geïnteresseerd en misschien heb je nog wat aanvullende informatie voor ze.


Titel en preview

De preview is een tekstje dat in de inbox getoond wordt voordat mensen je nieuwsbrief openen. Het is dus een extra kans om mensen ertoe te bewegen je nieuwsbrief te openen. Verzin daarom niet alleen een leuke titel, maar ook een leuke preview.

MailChimp campagne opnieuw versturen: titel en preview wijzigen
Titel wijzigen
MailChimp campagne opnieuw versturen: titel en preview wijzigen
Titel en preview wijzigen
Mailchimp campagne opnieuw versturen
Mailchimp campagne automatisch opnieuw versturen

Met sendpulse opnieuw versturen

Je kunt het opnieuw versturen van je campagne ook automatiseren met Sendpulse, dat is een Mailchimp integratie. Bij het verbinden van Mailchimp met Sendpulse heb je de API-key nodig.

Zolang je minder dan 2500 abonnees hebt en minder dan 15.000 e-mails per maand verstuurd kun je kosteloos gebruik maken van Sendpulse en daarna is Sendpulse ook niet duur.

In deze video kun je zien hoe Sendpulse werkt.

Je kunt het met Sendpulse doen maar dat hoeft niet, want het is niet erg bewerkelijk om een nieuwsbrief handmatig opnieuw te sturen naar mensen die ‘m niet geopend hebben. Maar als je vaak een nieuwsbrief opnieuw wilt versturen dan kan Sendpulse handig zijn.


Handleiding Mailchimp

Als je meer over Mailchimp wilt weten, dan kun je hier een handleiding MailChimp vinden.

Als je wilt weten hoe je een campagne opnieuw kunt versturen met MailerLite, lees dan het artikel over de Auto Resend Campagne.

Mailchimp campagne opnieuw versturen was last modified: by

Mailchimp campagne opnieuw versturen: met dank aan Geralt voor de kopafbeelding.

Mailchimp campagne opnieuw versturen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.