Bijgewerkt op 26 september 2023
Mailchimp is goedkoper dan je denkt
Mailchimp zit een beetje anders in elkaar dan andere platforms. Bijvoorbeeld: Mailchimp heeft een audience archief. De meeste platforms hebben zoiets niet. Bij de meeste e-mail platformen zijn er 2 mogelijkheden: adressen subscribed of ze zijn unsubscribed, maar iets er tussenin, dat is er niet. Maar in “iets er tussenin” zit een enorm voordeel. Mailchimp is goedkoper dan je denkt als je het systeem gebruikt op de manier waar het voor gemaakt is.
Mailchimp audience archief: goedkoper dan je denkt
Her en der op het web lees ik dat je bij Mailchimp te veel betaalt. Dat zou dan komen doordat uitgeschreven adressen ook meetellen voor de omvang van je audience. Zoiets kan uiteraard alleen geschreven worden door iemand die niet weet dat je ook adressen kunt archiveren. En dan hoef je er niets te betalen. Je hoeft dus helemaal niet te betalen voor uitgeschreven adressen, want je kunt ze naar het archief sturen.
Maar wat je nou nooit leest, is dat je subscribed adressen óók naar het archief kunt sturen. En dat je dan niet hoeft te betalen voor subscribed adressen. Omdat niemand je dat vertelt, doe ik dat nu.
Je kunt ingeschreven adressen naar het Mailchimp audience archief sturen en dan hoef je niet voor deze adressen te betalen. Het lijkt niet logisch om dit te doen, want je kunt die adressen dan ook niet mailen. Maar er zijn situaties waarin je dit wel zou moeten doen. Hierbij denk ik met name aan webshops.
Voorbeeld: voordeel voor webshops
Het is in het algemeen aan te raden om dubbele opt-in te gebruiken, maar dat is niet in alle situaties redelijk. En juist voor ondernemers voor wie het minder logisch is om dubbele opt-in te gebruiken – denk dan met name aan webshops – is het Mailchimp audience archief een geweldige oplossing.
Stel dat je een webshop hebt met een connected store. Dan stuur je de adressen van je klanten rechtstreeks naar Mailchimp.
Dit gaat om duidelijk geïnteresseerde mensen die geld betaald hebben voor je product. Het feit dat er geld over de toonbank is gedaan, maakt het gebruiken van dubbele opt-in minder noodzakelijk en het is ook niet echt aantrekkelijk om dubbele opt-in te gebruiken voor betalende klanten. Daarom gebruiken webshops vaak geen dubbele opt-in.
Doordat de klanten rechtstreeks naar Mailchimp gaan groeit de lijst van een webshop vaak heel snel, maar de keerzijde is dat die nieuwe abonnees wel geïnteresseerd zijn in je product, maar vaak een stuk minder geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief. Geleidelijk aan heb je hierdoor veel inactieve adressen. Als jij een shop hebt herken je dit vast.
Inactieve adressen
Je kunt wel proberen ervoor te zorgen dat je adressen actief blijven door in iedere nieuwsbrief iets te schrijven dat leuk of interessant is voor mensen die vandaag niet willen kopen. Want het grootste deel van je lezers zal vandaag niet willen kopen, zo is het leven nou eenmaal.
Je kunt wel proberen ervoor te zorgen dat je adressen actief blijven door in iedere nieuwsbrief iets te schrijven dat leuk of interessant is voor mensen die vandaag niet willen kopen. Want het grootste deel van je lezers zal vandaag niet willen kopen, zo is het leven nou eenmaal.
En als je minder inactieve adressen wilt krijgen, dan moet je juist die mensen leren dat jouw nieuwsbrief altijd interessant is, ook als ze niet willen kopen. Juist deze mensen moet je een reden geven om te openen.
Leg je focus in je nieuwsbrief niet alleen op verkopen, maar vooral ook op het opbouwen van een relatie met je klanten. En als dat lukt, dan merk je dat doordat ze vaker openen. En op langere termijn zul je dan sneller de gunfactor krijgen als ze willen kopen.
Maar even goed zul je meer inactieve adressen hebben dan iemand die kennis verkoopt en gratis tips geeft.
Stoppen met mailen naar adressen die niet openen
Het probleem dat je hebt, is dat er een punt komt waarop je moet stoppen met mailen naar deze inactieve adressen. Daar moet je mee stoppen omdat mailen naar inactieve adressen gevaarlijk is voor je verzendreputatie.
Maar het uitschrijven van deze adressen heeft een enorm nadeel. Als je adressen uitschrijft, dan kunnen ze alleen weer op je lijst kopen met dubbele opt-in. Want goede e-mail platforms hebben een beveiliging. Deze beveiliging zorgt ervoordat je uitgeschreven adressen niet kunt mailen, tenzij die mensen van gedachten veranderen.
Om te voorkomen dat jij besluit dat ze van gedachten veranderd zijn, moeten ze hun hernieuwde aanmelding persoonlijk bevestigen door te klikken op een link in hun eigen mailbox.
Dubbele opt-in uitzetten
Maar als jij liever dubbele opt-in uit laat in je webshop, dan kun je die mensen niet meer op je lijst krijgen. Ook niet als ze weer kopen. Dat is het grote nadeel van het uitschrijven van adressen.
Bij ieder ander platform moet je inactieve adressen daarom in een segment zetten, zodat je ze buiten je verzending kunt houden om je eigen verzendreputatie te beschermen. Maar dan blijf je betalen voor die inactieve adressen want ze staan als subscribed in je account.
Bij Mailchimp hoef je voor deze inactieve adressen niet te betalen. Je stuurt ze gewoon met de status subscribed naar het archief. En als ze ooit weer kopen, dan komen ze gewoon weer als ingeschreven adressen uit het archief.
Let wel, dit geldt natuurlijk alleen als je bereid bent afscheid te nemen van deze adressen. En dat hoef je niet beslist te doen, want er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Je kunt er ook voor kiezen deze adressen te bereiken via een advertentie of kunt ze verrassen door ze een ansichtkaart te turen. Afhankelijk van welke marketing toestemmingen je verzameld hebt.
Non-subscribed adressen
Non-subscribed adressen zijn adressen van mensen die iets gekocht hebben in je shop, of die een afspraak met je hebben gemaakt in bijvoorbeeld Calendly, maar die geen toestemming hebben gegeven om te mailen. Als je deze adressen niet wilt gebruiken voor gerichte advertenties of om een ansichtkaart naar te sturen, dan kun je ze ook direct archiveren en dan betaal je niets voor deze adressen.
Wat gebeurt er in het Mailchimp audience archief
In het Mailchimp audience archief gebeurt gewoonlijk niets. Je adressen staan daar gewoon geparkeerd tot er een aanleiding is om weer uit het archief te komen.
Maar stel dat je een adres naar het archief hebt gestuurd en dat de persoon die bij dat adres hoort ineens vreselijk actief wordt. Hij gaat z’n mailbox opruimen en als je ongelezen nieuwsbrieven ineens lezen, hij gaat klikken op de links etc. Die opens en de clicks van dat gearchiveerde adres worden gewoon geregistreerd in je statistieken. En het adres komt spontaan uit het archief.
Iedere wijziging of activiteit van je abonnee is een aanleiding om het adres spontaan weer uit het archief te halen.
Dus als je een bestand zou gaan uploaden waar gearchiveerde adressen op staan, dan komen ze uit het archief. Ze hebben dan de status die ze hadden op het moment dat je ze archiveerde. En als ze in groepen stonden of tags hadden, dan hebben ze die ook als ze uit het archief komen.
Webshop
Stel je voor dat je een webshop hebt en je hebt een aantal adressen naar het archief gestuurd omdat ze al tijden niets geopend hebben. (Dat doe je goed!).
Maar een van je gearchiveerde adressen weet je shop evengoed wel te vinden en koopt iets. In de check-out vinkt het adres aan dat hij je nieuwsbrieven wel wil ontvangen.
Nu kijkt Mailchimp in het archief om te zien of het adres misschien in het archief staat. En als dat zo is, dan haalt Mailchimp het adres uit het archief. Inclusief de hele geschiedenis: opens, clicks, aankopen, gewoon alles. En het adres staat dan als subscribed op je lijst en je kunt het gewoon weer mailen.
Dienstverlening
Als je geen webshop hebt kun je dit natuurlijk ook doen. Het normale verloop op een mailinglijst is 20-25% per jaar en lang niet iedereen schrijft zich uit. Iedere ondernemer heeft hiermee te maken. Mensen kunnen hun interesse verliezen en als dat zo is, moet je stoppen met mailen.
Je hoeft deze adressen niet uit te schrijven. Maar als je ze niet wilt gebruiken voor advertenties of ansichtkaarten, stuur ze dan wel naar het archief. Want dan weet je zeker dat je niet naar een spamval aan het mailen bent. En als je ze wel wilt gebruiken voor advertenties of ansichtkaarten, houd ze dan in elk geval buiten het segment dat je gaat mailen.
Maar als je ze naar het archief stuurt, dan komen ze in jouw situatie niet meer vanzelf uit het archief. Dat kan bij een shop wel. En ze kunnen ook uit het archief komen als ze je oude nieuwsbrieven nog eens gaan lezen.
Je kunt ze ook bulk uit het archief halen door een bestand te uploaden.
Seizoensbedrijf: goedkoper dan je denkt
Seizoensbedrijven kenmerken zich doordat ze in het ene seizoen heel veel mailen, maar in andere seizoenen ligt de boel helemaal stil. Het algemene advies is om in deze situatie of credits te gebruiken, of Mailchimp in het stille seizoen te pauzeren.
Maar er zijn ook seizoensbedrijven waar de omvang van het audience sterk wisselt en je geen gebruik kunt maken van Pay as you go omdat er altijd wel een aantal adressen is die je ook buiten het drukke seizoen moet mailen. Bijvoorbeeld omdat je een Customer Journey hebt draaien die niet mag stoppen.
Dan hoef je niet alle adressen actief te houden in je account. De adressen die je alleen in het seizoen mailt, stuur je na het seizoen naar je archief en je gaat met een veel kleiner audience verder. Tot het seizoen weer begint. Dan haal je de gearchiveerde adressen weer uit je archief.
Doe rekenwerk en Mailchimp is goedkoper dan je denkt
Het kan voor alle seizoensbedrijven lonen om rekenwerk te doen. Ik doe dat rekenwerk af en toe. Dan kom ik vaak tot de conclusie dat mijn klant goedkoper uit is als hij het archief goed gebruikt en Mailchimp incidenteel pauzeert, dan credits te gebruiken. Zoek dat dus uit want ook voor jou kan Mailchimp goedkoper zijn dan je nu denkt.
Mailchimp is goedkoper dan je denkt
Mailchimp heeft in de Terms verboden dat je iets doet om onder de factureringsdrempels van Mailchimp uit te komen. En toen je het account maakte ben je akkoord gegaan met deze Terms.
Verboden
Except as permitted under our Standard Terms of Use, take any action intended to avoid our billing thresholds.
Mailchimp
Dat lijkt een beetje op “de kat op het spek binden”. We hebben een audience archief waarin alle adressen op kunnen bergen die we op dit moment niet gebruiken. Maar als we dat doen om kosten te besparen dan zouden we de spelregels overtreden.
Ik heb daarom in de Standard Terms of Use gezocht naar relevante artikelen en dit gevonden:
7B. Audience and Archiving
You may have several types of contacts in your Mailchimp account, but only contacts that you can engage through the Service count as contacts in your “audience” for purposes of your Paid Marketing Plan or Free Marketing Plan. Subscribed, unsubscribed, and non-subscribed contacts count towards your audience. Cleaned, reconfirmed, and archived contacts do not count towards your audience, nor do contacts whose opt-in confirmation is pending. You may elect to archive contacts at any time, but any profile changes for an archived contact (whether initiated by you, the contact, or an integration) will automatically unarchive that contact. You cannot engage in any activity through the Service with archived contacts unless and until they are unarchived. If a contact is unarchived, it will immediately count towards your audience for your current billing cycle and any future billing cycles unless and until archived again.
Acceptabel en goedkoper dan je denkt
Inactieve adressen archiveren: Inactieve adressen naar het archief sturen in de hoop dat ze ook weer bij je terugkomen is volkomen acceptabel. Dat verbetert de kwaliteit van je lijst en het vermindert de kosten.
Uitgeschreven adressen archiveren: Het is ook volkomen acceptabel als je uitgeschreven adressen die je niet meer gebruikt naar het archief stuurt.
Zelf de omvang van je audience bepalen: En je mag ook zelf de omvang van je audience bepalen. Je wilt bijvoorbeeld betalen voor maximaal 1500 adressen maar je hebt er veel meer. Mailchimp vindt het geen probleem als je je adressen dan in het archief zet en een bestand uploadt als je wilt gaan mailen. En dat kan dan telkens een ander bestand van maximaal 1500 adressen zijn.
Maar dat mag je wel eens per maand doen, maar niet elke dag.
Er is een aandachtspunt als je gaat archiveren: in de nieuwe versies van Mailchimp moet je zelf je plan downsizen. Als je dit niet doet blijf je gewoon hetzelfde betalen. Want je hebt een plan gekozen tot een maximum aantal adressen.
Als je veel gaat archiveren kun je dus ook flink kunt downsizen. Let er dan op dat je dit op de juiste datum doet. Als je dit midden in een betaalcyclus doet, dan is je plan ineens te klein voor het aantal adressen in je account. Want Mailchimp berekent je tarief op basis van het hoogste aantal adressen in de vorige periode. En als je plan te klein is voor het aantal adressen in je account, dan zet Mailchimp die adressen in addional contact blocks en die zijn duurder dan je gewone tarief.
Meestal is de beste dag om te downsizen: aan het begin van een nieuwe betaalcyclus.
Onacceptabel
Zoals ik hierboven al zei: je mag dit niet elke dag doen.
- Elke dag een lijst uploaden en ‘m direct na verzending archiveren
- om dit de volgende dag te herhalen en ga zo maar door, dat is niet acceptabel voor Mailchimp.
Maar het Mailchimp audience archief gebruiken om kostenefficiënt te werken is volkomen acceptabel. Want dat is nou juist de bedoeling van het audience archief.